Juvertillväxt

Lejonelle

Trådstartare
Hej - vet någon hur juvret växer till månad för månad hos en förstföderska? När börjar något kännas/synas på juvret och hur växer det till? På människor syns det ju en förstoring brösten från andra månaden, är det likadant med hästar?
Lejonelle

Sv: Juvertillväxt

Hej
Det är nog lite olika från sto till sto. Mitt ena sto satte juver 9 veckor innan och ett annat satte 3 veckor innan de fölade.
M vH A_Z

Det sker ingen juvertillväxt alls i början av dräktigheten.
De flesta stona börjar sätta juver ca 1 månad före fölningen, med några veckors variation åt båda hållen...

Skumt. Min häst har nämligen förstorade juver. Hon är på dag 67. Förstoringen är liten, inte synbar men kännbar. Jag kan ju hennes kropp utan och innan och det är en tydlig skillnad jämfört med före dräktigheten.
mvh
Lejonelle

Mitt ena sto förändras juvret på hela tiden, förmodligen efter hormonbalansen i kroppen.

Hon är inget avelssto utan en häst i full träning. Men hon fyller i så att man kan "mjölka ur" henne.

Jag tycker också att det låter tidigt att det skulle synas något nu.

/// ghost

Ja, precis vad jag tycker, hormonbalansen borde spela in. Det är därför jag inte tycker det är ett dugg konstigt att jag kan känna en förändring redan nu men förbryllande att ingen annan har noterat detta?! Min häst har "mera massa" framför juvret, det känns snarare som körtelvävnad, det är inte själva spenarna som har fyllt i.

mvh
Lejonelle

På mitt sto har ena juverhalvan varit något förstorad ända sen hon blev dräktig.

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
708
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
512
Senast: Nikan
·
Trädgård & Växter Hej! Jag har sått tomatplantor från frö för någon månad sedan, och de har växt till sig rätt bra. Jag har planterat om dem och de växer...
2
Svar
29
· Visningar
1 326
Senast: tanten
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka