Juverinflammation (Mastit)

M

Mazuqvikama

I måndags när jag skulle ut och rida så kliade jag mitt sto som vanligt vid juvret vilket hon älskar :)
men jag fick någon "sörja" på min hand så jag klämde lite och det kom ut en brun gägga.. efter jag ridit så tittade jag igen och då kom det inget det var helt borta!
dagen efter så tänkte jag inte så mkt mer på det där, men på onsdagen när jag skulle klia hon igen så var det lite svullet, men hon hade inge feber och nu kom det lite genomskinlig vätska, så efter jag ridit tittade jag och då var det helt borta igen. torsdag fredag exakt samma, men på lördag morron innan vi skulle lasta kollade jag och då va det lite mer uppsväld än vanligt så vi for med hästen och jag bad tränaren titta men hon visste inte, men hon hade ingen feber och åt och drack normalt... Sen i morse, söndag morron när jag skulle släppa ut hon så tittade jag och då var det ovlangligt uppsväld men ingen feber, hennes temp är helt normal, hon äter dricker och beter sig normalt men så fort hon har fått motion så är det helt borta sen kommer det tillbaka.. jag har ringt två veterinärer som jag fått samma svar av Juverinflammation, (men hon är inte dräcktig, har aldrig haft föl) en veterinär sa att jag ska motionera mkt och att jag skulle höra av mig på måndag då ingen veterinär ville åka ut.. fick samma svar av den andra!! vadå lite smått irriterad, och nu när jag ska försöka få tag på någon så går det inte, har ring till och med till sundsvall utan svar. och det är 20 mil bort.. varken distriksveterinären eller jouren svarar.. är det någon som varit med om det och vet hur det är? en veterinär ville komma och titta på hon på måndag men nu får jag inte tag på veterinären för att bestämma tid.. Fick även höra att om hon får feber så kommer hon måste äta antibiotika.. om nogån vet något om det skriv!!! :bow::bow::bow:

Sv: Juverinflammation (Mastit)

Jag tror inte att du behöver oroa dig.

Är hästen öm på svullnaden?
Hur stor är svullnaden och var sitter den? Hur känns själva juvret, runt spenarna?

Det bruna klägget - det var inte illaluktande smet från mellan juverhalvorna? Är du säker på att det kom ur en spene?

Sv: Juverinflammation (Mastit)

Är hästen öm på svullnaden?
Hur stor är svullnaden och var sitter den? Hur känns själva juvret, runt spenarna?

Det bruna klägget - det var inte illaluktande smet från mellan juverhalvorna? Är du säker på att det kom ur en spene?

Hon är ganska mycket svullen så länge hon inte rör på sig så sväller det mer och mer, juvret om man jämnför hur det är i vanliga fall så är det en stor klump i varje som är stor uppsväld och spänd, hon är ganska öm, men visar man att man inte ska göra hon illa går det bra, men ingen annan än jag får komma inärheten för att känna och hon brukar älska när man kliar hon än vem som gör det..
jag tänkte inte på att lukta på det, det kom från spenen, det mellan juvret är ju som flagor som man kliar, det det är ju i fastform, det va inte så mkt som kom, kanske 2-3 droppar, men det är nog för att man ska bli orolig.

Tack så mkt :bow:

Liknande trådar

Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
840
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·
Hästvård Min ponny hade ett otäckt kolikanfall för några veckor sen. Det kom väldigt plötsligt, allt helt normalt i hagen och en timma senare...
Svar
5
· Visningar
816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka