• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nettanbabe
  • Startdatum Startdatum
N

nettanbabe

Min pålles föl åkte i lördags (söndag nu) det blev inte den snälla metoden avvänjning då det inte fanns fler boxar i det stall jag står så dem har gått ihop tills igår dag som natt!!

jag vet inte den bästa metoden men vad kan man göra..

har tagit bort allt kraftfoder så nu får hon bara hö
ute i hagen så går hon nu med 3 pojkar varav den ena diar henne nån gång om dagen...men ingen längre stund...
fast han e över 5 år gammal... hehe

Kan man smeta på något på hennes juver så han inte diar henne????

hur lång tid tar det innan mjölken sinar...???
Sinar det snabbare om hon får röra på sig eller lättar det lite på trycket kanske...???
hon går bara i hagen på dagarna just nu!!!

ska man mjölka ur när juvret är spänt och stoet verkar irreterat pga av det?????

vill ju såklart inte ha någon inflammation!!!

Sv: Juver!!!!

Hon kommer aldrig att sina så länge han diar. Du får se till så att dom inte går i hagen samtidigt eller i skilda hagar.

Hälsningar Helen

Jag har hört att man kan ge salvia (torkad) till stoet när man vill att den ska sina. Men är den dräktig på nytt så får man inte ge det!

Dosering: 1dl/dag tills mjölken sinat.

OBS: jag vet inte om det funkar.

mvh Sandra

Som sagt, så länge han diar kommer juvret aldrig att sina.
Du ska heller INTE mjölka ur, då kommer det heller aldrig att sina.
Ge bara hö och mycket utevistelse och motion. Det har iaf fungerat på mitt sto.
Sedan får du hålla koll på juvret hur det ser ut.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 048
Senast: Ketrawzc
·
Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 094
Senast: cello
·
Avel Mitt shettis sto är nu dräktig ungefär 220 dagar så hon har ju en bra bit kvar... Men nu börjar jag på att bli orolig och eftersom jag...
Svar
5
· Visningar
1 200
Hästvård Dräktiga stoet hemma har fått svullet juver. Det första jag tänkte på var juverinflammation men hon var pigg i övrigt förutom att hon...
Svar
1
· Visningar
885
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka