Just nu funderar jag på... Del 3

Jag funderar på; vad ska jag göra?

Pratade för en stund sedan med min vän i telefon. Hen nämnde att hen skulle hälsa på sitt syskon imorgon. Grejen är bara att syskonet har ett barn (runt 2 års åldern, om jag inte minns fel) som har/nyligt har haft halsfluss (men är bättre nu). Vännen nämnde det om halsflussen för ett par dagar sedan då hen egentligen skulle hälsat på syskonet, men det blev inte av då pga av halsflussen. Men nu ska hen alltså dit och vad jag förstår är halsfluss mycket smittsamt och smittsamt långt efter man känner sig bättre/blivit frisk.

Det är så; att vännen, som precis gått på semester, och jag hade tänkt hitta på lite saker den närmsta tiden. Men nu vet jag inte om jag kommer att klara av att umgås med vännen. För jag är extremt, extremt jävla dödsrädd för att få problem med halsen. Jag är så fruktansvärt rädd att hen ska bli smittad och i sin tur smitta mig. Jag är livrädd för att få halsfluss och ännu mer livrädd för att få sepsis pga det (vilket jag förstått finns en risk att drabbas av också). Jag har haft panikångest sen jag la på samtalet med vännen och gråtit och gråtit. Vännen gör såklart som hen vill! Men jag kommer inte våga träffa vännen då.
Ska jag vara ärlig med hur jag känner angående detta eller ska jag hitta på undanflykter för att slippa ses? Vill ju helst inte berätta, för att jag vill inte att vännen ska behöva "välja" mellan sin familj eller vän heller liksom... Jag har alltså inte berättat detta utan sa bara: "så trevligt att du ska hälsa på syskonet och syskonbarnen", typ. Så vännen har ingen aning om mina känslor kring detta.
Jag tycker du ska söka hjälp för dina fobier när det begränsar dig så.

Jag funderar på; vad ska jag göra?

Pratade för en stund sedan med min vän i telefon. Hen nämnde att hen skulle hälsa på sitt syskon imorgon. Grejen är bara att syskonet har ett barn (runt 2 års åldern, om jag inte minns fel) som har/nyligt har haft halsfluss (men är bättre nu). Vännen nämnde det om halsflussen för ett par dagar sedan då hen egentligen skulle hälsat på syskonet, men det blev inte av då pga av halsflussen. Men nu ska hen alltså dit och vad jag förstår är halsfluss mycket smittsamt och smittsamt långt efter man känner sig bättre/blivit frisk.

Det är så; att vännen, som precis gått på semester, och jag hade tänkt hitta på lite saker den närmsta tiden. Men nu vet jag inte om jag kommer att klara av att umgås med vännen. För jag är extremt, extremt jävla dödsrädd för att få problem med halsen. Jag är så fruktansvärt rädd att hen ska bli smittad och i sin tur smitta mig. Jag är livrädd för att få halsfluss och ännu mer livrädd för att få sepsis pga det (vilket jag förstått finns en risk att drabbas av också). Jag har haft panikångest sen jag la på samtalet med vännen och gråtit och gråtit. Vännen gör såklart som hen vill! Men jag kommer inte våga träffa vännen då.
Ska jag vara ärlig med hur jag känner angående detta eller ska jag hitta på undanflykter för att slippa ses? Vill ju helst inte berätta, för att jag vill inte att vännen ska behöva "välja" mellan sin familj eller vän heller liksom... Jag har alltså inte berättat detta utan sa bara: "så trevligt att du ska hälsa på syskonet och syskonbarnen", typ. Så vännen har ingen aning om mina känslor kring detta.
Jag tycker du ska läsa in på vad riskerna är på riktigt och sedan inse att träffa vännen är viktigare. Att vara rädd för sepsis är inte meningsfullt.

Jag tycker du ska söka hjälp för dina fobier när det begränsar dig så.
Tyvärr blev jag utkastad av psykiatrin utan förvarning när jag behövde dem som mest, fick inget veta innan. Det kom som en blixt från klar himmel, bokstavligen. De sa uttryckligen att de inte kunde hjälpa mig. Så mitt förtroende för psykiatrin är i botten och de kan ändå inte hjälpa mig så det är inget alternativ.

Senast ändrad:
Tyvärr blev jag utkastad av psykiatrin utan förvarning när jag behövde dem som mest, fick inget veta innan. Det kom som en blixt från klar himmel, bokstavligen. De sa uttryckligen att de inte kunde hjälpa mig. Så mitt förtroende för psykiatrin är i botten och de kan ändå inte hjälpa mig så det är inget alternativ.
Kan det hjälpa att du läser på hur liten risken för sepsis via halsfluss är? Majoriteten av alla som drabbas av sepsis överlever dessutom. Min mamma är en av de som överlevde och hon smittades inte via halsfluss. Hon fick antibiotika och blev återställd.

Om det inte finns en snäll väldkolad häst som har resultat i hoppning i hela Sverige.
Det finns alltid ngt om eller men i annonserna.

Nu funderar jag på hur man egentligen ska hantera en person, nära släkting, som man inte kan undgå att ha kontakt med i viss utsträckning. Men personen har högst troligen begynnande demens plus att något mer inte står riktigt rätt till med psyket.

Det är på nivån att det blir kalabalik då man pratar om vädret, eftersom jag kanske säger något om hur regnigt det varit, varpå hen först inte förstår om jag pratar om hemma hos mig i år eller typ 2018 i Stockholm, eller samlad statistik över världen de senaste 30 åren. Och sedan blir käbblig då det enligt hen inte varit något regn alls och skörden blir förstörd och så vidare.

Min taktik hittills har varit att mest säga jaha, och prata om något annat, men det börjar bli ohållbart.

Funderar på vad grejen med Pop mart är. Helt obegripligt för mig. Långa köer för att få köpa dyra leksaker. Och inte barn direkt som köper dem utan vuxna. Ok om de var söta men de ser mest konstiga ut. Hypen är intressant och fullständigt obegriplig för mig.

Jag funderar på det här med banningar på forumet. På senaste tiden har jag sett flera användare som har blivit bannade, som jag upplever som i normala fall väldigt välspråkade och lugna, som jag aldrig hade tänkt mig ens skulle kunna bli bannade. Och så bara poff så är de bannade, och givetvis går det inte att ta reda på varför, det här till att sådana saker är raderade.

Men det får mig att fundera på om stämningen har ändrats eller om moddandet har ändrats? Eller är det bara tillfälliga hjärnfisar som har lett till dåligt beteende?

Ingen nämnd eller utpekad alls.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
214
Senast: Badger
·
Tjatter Har en del kläder, väldigt mycket är skänkt till återvinning. Men har en del som jag velat sälja billigt, velat ha någon krona tillbaks...
Svar
3
· Visningar
290
Senast: DarkInNight
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
630
Senast: Hajfisk
·
Tjatter Spinoff på tråden om vad du inte har gjort som alla andra gjort. Vad har folk här gjort som är ovanligt, unikt, oväntat, som få eller...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
11 187

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka