Just nu är det inte kul att rida. Trappa ner?

misscocos

Trådstartare
Hej på er. Har lite funderingar jag vill lufta....

Jag har varmblodsvalack som jag slitit som ett djur för att få i bra form och han är nu en trevlig ridhäst, som går i form i alla gångarter osv. 11 år.

Nu när höstmörkret smugit sig på, det är sjukt mycket att göra på skola och jobb, plus att vi går i husköpartankar och antagligen ska flytta snart med allt jobb som det innebär, känner jag att tiden inte räcker till åt honom. Eller tiden finns, men inte orken. Jag orkar inte rida, det bär mig emot, och de gånger jag gör det är jag mest sur och grinig och det blir ingen kul upplevelse varesig för honom eller för mig.

Med tanke på allt slit jag lagt ner vill jag inte bara ställa ner honom så att han tappar form och muskler; jag vill ju hålla igång honom. För tillfället går han ca 3 dagar i veckan.

Hur fort tappar hästar muskler? Kan jag trappa ner till en dag i veckan ett tag tills lusten återvänder utan att han tappar allt? Jag vill ju att han ska vara igång sen när min lust och energi återvänder, antagligen med vårljuset...
Eller är det bättre att låta honom vila helt en månad och köra igång sen igen?

Medryttare är tyvärr inte aktuellt då jag bor mitt i skogen, har sökt i flera månader men ingen som nappar...

Hoppas nån har några tankar.

MVH Karin
 
Sv: Just nu är det inte kul att rida. Trappa ner?

I och med att han inte är sjuk och kan få gå i en ordentlig hage så kan du väl ställa av honom nu mitt över vintern..
Han kommer kanske att tappa lite muskler men det brukar inte vara någn fara att få tillbaks igen när du kommer att börja jobba honom igen,


Jag skulle inte låna ut min häst
 
Sv: Just nu är det inte kul att rida. Trappa ner?

Med bra mat och att han får röra på sig naturligt i hagen kommer han inte tappa mycket på några månader.
Framförallt brukar hästar (o människor) som tränat o varit o form snabbt komma tillbaka om han tappar lite.
Haft en häst tidigare som jag var lite less på en period, eller jag hade för mycket med min andra, och eftersom han trots allt behövde röra på sig då han var äldre jobbade jag honom mkt lös, löslongerade, löshoppade, han fick arbeta över bommar etc Både han o jag gillade det, kan ju vara ett alternativ om du inte vill ställa honom helt.
 
Sv: Just nu är det inte kul att rida. Trappa ner?

Ställ av honom under vinter du, det dör han verkligen inte av =) Kanske gör nytta för både dig och honom?
Så länge han klarar av en vila så är allt lugnt =)
 
Sv: Just nu är det inte kul att rida. Trappa ner?

Att rida 1 dag i veckan gör varken till eller från för musklernas skull.
Tappa lite muskler och kondis lär han göra ändå om du inte tänker motionera mer.
Men en vältränad häst har lätt att komma tillbaka igen :)

Kan du inte bara se det för vad det är? Jag gissar att det "bara" är en hobbyhäst och då ska det vara just kul att hålla på.
Jag har också mina perioder där motivationen tryter och det bästa sättet att inte vilja komma igång igen är att tvinga sig till saker.
Då ställer jag helt sonika av hästen och bestämmer mig för tex nu ska jag inte rida på 1 mån eller 2 och då tvingar jag mig att inte rida även om lusten skulle falla på.
För när det väl är dags igen, ja gissa vad jag längtat och hittat motivation då ;)

Sen vet jag inte hur du är men du kanske skulle tycka det vore roligare att tömköra, tolka när det blir snö, trickträna, löshoppa eller ja vad som helst att göra med hästen förutom ridning.
Jag brukar kunna finna lite mera ork när jag hittar en "ny" inriktning att sikta in mig på med nya spännande saker istället för det gamla vanliga.
 
Sv: Just nu är det inte kul att rida. Trappa ner?

Kan du inte bara se det för vad det är? Jag gissar att det "bara" är en hobbyhäst och då ska det vara just kul att hålla på.

Tack!! Precis det jag försöker göra, men jag behövde nog höra det från någon annan...

Hästen har haft tidigare problem med låsningar i ryggen, och mår egentligen bäst när han får röra på sig. Har longerat en del nu sista tiden och det gillar han, men blir lätt uttråkad så han behöver göra nytt hela tiden. Kanske får ta upp trickträningen igen ja!

Han är ju inte någon supervältränad häst, men har fått ridhästmusklerna på plats. Det kanske är enklare att träna upp dem när de en gång funnits, än som när jag köpte honom och han aldrig haft något annat än travmuskler? Eller hur funkar det?

Stort tack för kloka svar!!
 
Sv: Just nu är det inte kul att rida. Trappa ner?

Kan dessutom tillägga att det här är en otroligt nervig häst, som äntligen har kommit tillrätta här hemma hos mig (vi har stått i hemska stall förut...) och han är trygg här. Han är ju min bästa vän och helst vill jag ha honom nära.

Å andra sidan vet jag att han skulle få det väldigt bra hos en tjej jag känner, som är duktig och där jag kan hjälpa till med träningen när jag har tid (hon bor i grannstaden där jag jobbar) och han får röra på sig och hålla igång ryggen.

Men är det värt det, att riva upp hans trygghet och världsbild? Magkänslan säger nej, men ET skulle säga ja, för att hans rygg behöver röra på sig... :S

Usch va svårt!!
 
Sv: Just nu är det inte kul att rida. Trappa ner?

Om jag var du så skulle jag ställa av honom och bara låta han vara häst över vintern, han tappar inte det på några månader med bra hage och bra med mat låt han vara bara häst ett tag det mår ni båda bra av så kan ni komma igång igen sen till våren...hoppas det löser sig på bästa sätt...lycka till i ditt val
 
Sv: Just nu är det inte kul att rida. Trappa ner?

Tror du har tappat lite motivationen för att du har jobbat så hårt med allt på honom och få honom dit du vill. Har haft samma problem. Jag fick tillbaka motivationen genom att rida lite mer skolade hästar som jag kunde " åka " lite mer på.
Hästar tappar muskler ganska så fort upplever jag. Det beror på hur du har byggt upp dom från början och hur du ridit anser jag. Jag rider ju mycket i kuperad terräng och där bygger hästarna upp sina muskler ganska snabbt igen och behåller även ganska bra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Okej, lite kul att jag startar den här tråden direkt efter en tråd om favoritpasta, men jag har fnurlat länge på detta. Innan ni går...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
15 333
Senast: mrkarisma
·
Ridning Hej! Jag har en häst med en stor problematik ikring och en lång historia. När jag köpte honom 2004 var han rädd för ALLT, kunde ej ut...
2
Svar
32
· Visningar
6 451
Senast: Woffe
·
Hundhälsa AAaaaahhhh denna beslutsångest. Jag har bokat den sista veterinärtiden. Två dygn kvar. Försökte få tiden redan förra veckan men veten...
Svar
10
· Visningar
2 649
Senast: Pancakes
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 879
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp