Juridisk fråga!

K

kakelfrugan

Vet inte vart denna tråd ska vara men jag chansar här inne!

En kompis har hamnat i "bråk" och jag tänkte luska reda på vad som verkligen gäller!

Hon stod i ett stall och stallägaren äger en massa smågårdar runtomkring detta stall som hon hyr av!
På våren ser folket i stallet att stallägaren ska sälja ena gården stallägaren har inte sagt något till de inhyrda. Endå blir de som står i stallet lite oroliga vart stallägaren skall göra av med de 11 hästar han har nu stående i de stall han skall sälja!
Så de går upp till stallägaren och frågar rakt på sak om de kommer bli uppsagda för han behöver stallet för sig själv till sina hästar nu när han skall sälja ena gården!

Då de för tillfället fanns lediga stallplatser i grannstallet lite längre bort så alla i stallet kunde flytta dit.
Då säger stallägaren att de kan vara helt lugna och att han lovar de att de skall få stå kvar i stallet till hösten efter betet!
De i stallet frågar ennu en gång om han verkligen är 100% säker för är de som så att de måste flytta så gör de inget eftersom alla får plats i grannstallet!

Men stallägaren bibehöll sitt ord om att de var lugnt och att ingen behövde flytta!

Betet kom och eftersom stallet inte har tillgång till beteshagar flyttade många av hästarna på betet över sommaren.
Bla min kompis som stod borta i 4 månader med självklart betalade kallhyra på 600 varje månad för att få ha sin box kvar till hösten!

Hösten kommer och min kompis flyttar tillbaks sin häst till stallet och åker hem efter att ha donat och fixat med hästen och alal sakerna!

På kvällen ringer stallägaren och meddelar att han tyvärr måste säga upp alla i stallet för han behöver hela stallet för sig själv.
Alla i stallet fick ju panik då grannstallet nu var fullt och de fanns inga stallplatser på nära håll då många i stallet inte hade körkort eller moped var de mer panik!

Stallägaren visst mycket väl på våren att de inte skulle få stå kvar men behövde kallhyrepengarna för att kunna renovera upp stallet :mad:

Kontrakt var skrivet dock var de svarta pengar som betalades kontant öga mot öga utan något kvitto skrivet!
Vad gäller där igentligen?? kan man skriva kontrakt på svarta pengar??
För alla i stallet fick tillslut tag på stallplatser och flyttade!
Min kompis som såklart ville ha tillbaks sina 2400 som stallägaren lurat medvetet av henne för kallhyran under sommaren!

Min kompis betalade ju kallhyran för att vara säker på att få stå kvar som stallägaren lovat!
Hade stallägaren sagt upp alla på våren hade han inte fått någon kallhyra då alla flyttat ut på bete och sedan flyttat till grannstallet!
Detta viste som sagt stallägaren om och ljög!

Nu kräver stallägaren min kompis på pengar för den sista kallhyran och är riktigt otrevlig.

Min kompis hävdar att han han som är skylldig henne 2400 och han kan isf dra av sin kallhyra på dessa pengar och betala henne bara 1800.
Stallägaren säger att han inte tänker betala tillbaka dessa pengar!

De jag undrar över är följande

1. Eftersom de aldrig är några kvitton skrivna och pengarna som var till stallhyran var svarta gäller kontraktet då?

Om min kompis säger att hon redan har betalat kallhyran och stallägaren säger att de har hon inte så är de väl ord mot ord som gäller??
Stallägaren har ju inge bevis eftersom de är svarta pengar!

Är inte muntligt avtal lika bindande som ett skriftligt??

Eftersom stallägaren medvetet ljög för de inhyrda har min komppis rätt i de hon säger att stallägaren är skyldig henne 2400??

I ikontraktet står skriftligt uppsägning och de gjordes aldrig utan via telefon! Vilket stallägaren inte följt kontraktet och då står de att om någon inte följer kontraktet så hävs de!
Vilket måste betyda att kontraktet inte gäller längre??

De vart många frågor men jag är nyfiken av mig och vill gärna veta och hoppas de finns någon här som kanske är advokat/jurist som kan svara!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Juridisk fråga!

. Eftersom de aldrig är några kvitton skrivna och pengarna som var till stallhyran var svarta gäller kontraktet då?

Muntligt avtal gäller, och han kan åka dit för att inte redovisat stallhyran, det är en inkomst som ska beskattas..

Om ni inte bedriver verksamhet så måste inte ni redovisa, mao, ni behöver inte ha några kvitton.

När man kör en verksamhet vit och laglig så om man betalar stallhyran kontant för de kan man ju göra även om de är vitt!
Men då ska väl den som hyr få ett kvitto skrivet där den skrivit under samt stallägaren.

Senast ändrad av en moderator:

nja, ni behöver inte ha kvitto om ni inte begärt det, men han ska redovisa och momsredovisa inkomsten... Mao, om ni säger vad ni betalt, så måste han kunna påvisa att han tagit upp det i deklarationen...

Oki ja när de gäller mig iallafall så betalar jag aldrig en stallhyra om jag inte får ett kviitto så inte stallägaren kan komma och säga att man inte har betalat.!

Men detta med att han ljög för att få in pengar till att renovera, har min kompis någon rätt att kräva tillbaka sina pengar!
Hon har sagt till stallägaren att hon kan gå med och betala denna kallhyra som han nu kräver om hon får tillbaka sina pengar han är skylldig henne!
Hon betalade ju kallhyran för att vara säker på att få stå kvar vilket hon inte fick!

Fast här kan ni nog inte göra något, han har rätt att säga upp er med en uppsägningstid som ni kommit överens om, är den inte fastställd i kontrakt, så gäller 3 månader, samma som hyreslagen...

Även om han ljög, så kan han hävda att han inte visste det då.

Det enda jag tror ni kan göra, är att hota med att anmäla att ni betalt stallhyra, då kanske han drar öronen åt sig.... (det gör han förmodligen)

Men då kan ju min kompis hävda att hon redan har betalat stallhyran för en månad sedan för de va DÅ han sa upp stallhyran!

De är ju ord mot ord.. om han nu mot all förmodan skulle ha redovisar hennes stallhyror kan han ju redovisa aug hyran som hon betalade!

Men min kompis kan ju hävda att stallägaren sa upp stallplatsen i juni!

Det är synd när det blir sånt här. Som en annan skrev, man behöver inte ge kvitto. Men med största säkerhet så redovisar han inga pengar.
Hade det vart jag som hamnat i denna sits hade jag bett han dra åt h*lvete. Han har ingen rätt att kräva några pengar så länge som ett skriftligt uppsägningsavtal inte gjorts. Så länge som det inte är skrivet är hon fortfarande hyresgäst! Muntligt gäller till en viss del. Det har gjorts en ändring vad det gäller muntlig överenskommelse, vad den innebär vet jag inte exakt tyvärr, men att den är inte lika bindande som skrivna avtal vet jag.
Först hade jag bett han dra, sen hade jag talat om för honom att han ska nog tänka sig för och påtala kvittolösa betalningar. Sen skulle jag lämna det. För... att dra det inför rätta kommer kosta bra mkt mer än vad de 2400:- är. Man kan aldrig påvisa att han ville kamma in stålarna under sommaren bara för att säga upp dem efter betet. Under betestiden gällde kontraktet, och kallhyran betalas. Tyvärr har han som hyresvärd rätt att säga upp vem han vill, när han vill och utan förklaringar. Enligt jordabalken är det 3 månaders uppsägning om hyrestiden är upp till ett år, därefter ökas det vartefter man hyr, beroende på om det är tidsbestämt eller ej. Då det ej är tidsangivet så är det 3 månader som gäller om inget annat avtalats i kontraktet, och om hon blir uppsagd, skall hon betala hyra för de tre månader trots att hon ej nyttjar platsen. Så egentligen, om det i kontraktet står att det är 3 mån, hon flyttar idag, då ska hon inte bråka, eftersom hon är enligt avtal skyldig att betala för resterande tid. Är det en månad, så är det en månads hyra vare sig hon står där eller ej, MEN som hyresvärd ska man erbjuda att gästen ska få stå kvar hyrestiden ut, om INTE, då kan han inte kräva pengar...

Dina frågor:
1. Eftersom de aldrig är några kvitton skrivna och pengarna som var till stallhyran var svarta gäller kontraktet då?
Nej kontraktet gäller...

Om min kompis säger att hon redan har betalat kallhyran och stallägaren säger att de har hon inte så är de väl ord mot ord som gäller??
Stallägaren har ju inge bevis eftersom de är svarta pengar!
NJae, din väninna har inget bevis på att hon har betalt, och ord mot ord är alltid svårt att påvisa, då måste folk vittna falskt, och mened kan påföra fängelsestraff...
Är inte muntligt avtal lika bindande som ett skriftligt??
Nej, inte samma bevisningsstyrka. Du kan aldrig gå till inkasso, begära handräckning om det inte finns papper skrivna...

Eftersom stallägaren medvetet ljög för de inhyrda har min komppis rätt i de hon säger att stallägaren är skyldig henne 2400??
Hur kan man veta att han medvetet ljög? Ja, menar vi vet det, men i en rättsprocess?

I kontraktet står skriftligt uppsägning och de gjordes aldrig utan via telefon! Vilket stallägaren inte följt kontraktet och då står de att om någon inte följer kontraktet så hävs de!
Vilket måste betyda att kontraktet inte gäller längre??
Nej, men som jag skrev, så länge som hon ej fått ett skriftligt uppsägningsavtal, kan hon bli krävd på pengar. Se hellre till att hon får det skriftligt än att fundera på annat i dagsläget.
Hon kan inte hävda att hon blev uppsagd i juni, hon har inget papper på det... Den muntliga uppsägningen per telefon gäller däremot inte...
Vad som är rätt eller fel är ganska uppenbart, men tyvärr inte lika enkelt i en rättsal. Ingen åklagare kommer begära en förundersökning. Det handlar om för lite pengar.

Så... hälsa din väninna, att hon kommer aldrig få sina 2400:- tillbaka, och att hon ska enligt kontrakt betala augustihyran, om det är 1 månads uppsägning. Tyvärr, men så är nog läget.

Jag är ingen advokat, men jag har sysslat mkt juridiska frågor både som hyresgäst och hyresvärd och har drivit ett par bolag. Kan hända att det finns nåt att göra åt saken, men ingen jurist jobbar pro bono för en sådan sak. Och en jurist kostar idag runt 1-3000:-/h
Lycka till (till väninnan)
/CJ

Okej..
Ja jävla stallägare riktigt fuling och han är svartlistad över hela staden nu!

Det är nog det bästa straffet man kan ge honom, eftersom han får svårt att nya hyresgäster då kassan tryter igen...

:devil:

/cj

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 424
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Någon juridiskt kunnig som kan hjälpa oss här...? Vi (samtliga hyresgäster) blev uppsagda från lösdriften vi stod på i våras och...
Svar
14
· Visningar
3 055
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 304
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar