Juridisk fråga om inskrivet i kontrakt!

kopparberg

Trådstartare
Jag undrar hur mkt man kan skriva in i ett försäljningskontrakt, gäller allt man skriver in där? Återköpsrätt gäller inte har jag sett flera sk hästjurister säga i tidningar och på andra ställen där frågan kommit. Å andra sidan har flera här på Buke sagt att det gäller.

Det jag undrar över är om en sk betäckningsrätt gäller juridiskt? Alltså att det i kontraktet står att säljaren har rätt att ta ett föl på stoet inom en viss tid? Gäller det, och gäller det alltid i så fall, finns några saker som gör att det inte skulle gälla?

Sv: Juridisk fråga om inskrivet i kontrakt!

För det första så måste man veta i vilken lagstiftning som försäljningen hamnar. Det finns två olika och de ger olika möjligheter till egna avtal utan om lagen. Det är Konsumentlagen och Konsumentköplagen där den senare är vad som kallas för tvingade. Det innebär att man inte kan avtala om något som blir sämre för köparen än det som finns angivet i själva lagen.
Annars så är det så att alla avtal gäller om de inte gör intrång i någon tvingade lag. Men ibland händer inget om man inte följer avtalet t ex att en häst inte får säljas igen. För det är ju egentligen ägaren som kan bestämma är sin häst även om den första säljaren inte vill att den ska säljas. Vilket innebär att även om ägaren säljer och bryter avtalet finns inget straff för det. Därför bör man skriva in i avtalen vad som händer om de inte följs. Som exempel om hästen ändå säljs så ska den första säljaren ha 50 000 kr. Då kan man driva in den skulden i efterhand.

När det gäller betäcknigsrätt på ett sto brukar ju det vara förknippat med ett lägre inköpspris på stoet. Så det är tveksamt om det går att komma runt det i allafall inte utan att betala mellanskillnaden.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 857
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 060
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 396
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag skulle behöva lite råd. Jag blev tvungen att lämna min häst till ett försäljningstall efter att jag blivit arbetslös och... 2 3
Svar
41
· Visningar
7 378
Senast: ajdidodii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tandproblem på båda katterna
  • Oseriös avel 2023
  • Guldfasanerna