Barbabelle

Trådstartare
Hur brukar ni julpynta? Har ni julgardiner julhanddukar julpåslakan? Eller bara tomtar eller en gran? Berätta!

I vardagsrummet byter jag matta, gardiner, duk. Där finns även adventsljusstakar, granen, lite tomtar och sånt.
I sovrummet har vi jullakan istället för gardiner (har inga gardiner alls i sovrummet någonsin)
I köket och gästrummet byts gardiner till julgardiner. Även här byte fönsterlampor.
På balkongen sätter vi upp ljusslingor.

Här har vi adventsljusstakar, ljusslinga på balkongen och vid ytterdörren, gran. Inte så mycket julpynt alltså.
I förra lägenheten hade jag julgardiner i köket men i denna lägenheten har vi inte gardiner alls så inget att byta :p

Hur brukar ni julpynta? Har ni julgardiner julhanddukar julpåslakan? Eller bara tomtar eller en gran? Berätta!
Vi har enfärgade ljusslingor ute. Adventsljusstakar och stjärnor i fönstren, byter till julkuddar i soffan samt lägger dit en röd filt. Grangirlang med ljus samt julstrumpor i trappan upp till sovloftet. Adventskalendrar :D Julgran i rött och vitt, barnen har varsin fönstergran på rummen, i år kommer de även få julsängkläder.

I övrigt så har vi ett gäng stora tomtar på lite olika ställen samt ett fåtal små i porslin. Adventsljusstake, juligare kökshanddukar (alltså typ går i rött) och vita amaryllis. Tror det är allt faktiskt.

Screenshot_20211111-113200_Instagram.webp

Hänger upp min julgottskylt i köket och byter till röda gardiner där.
That's it.

Röd belysning inomhus har jag året runt :D

Adventsljusstakar och -stjärnor, ljusslingor ute, julgran. Har inte gardiner alls, så ingen julvariant heller, och tycker inte det är snyggt med julhanddukar, julpåslakan etc. Vill hålla såna saker så enkla och neutrala som möjligt - året runt! :)

Bor i lägenhet och har ingen trädgård att pynta så det blir inomhus. Några tomtar/figurer, en gran, dukar, ljuslyktor/stakar och julblommor. Brukar inte byta gardiner.

Jag är inte supermycket för specifikt pynt utan älskar att byta ut allt som går till en julig version snarare. Så ja, julgardiner, kuddöverdrag, sängkläder, handdukar, badrumsmatta, kökshanddukar, bordstabletter, dukar osv 😁 Och självklart adventsljusstakar! Gör jag bra ett enda pynt är det dem 😍 Och julstjärnor i fönstren såklart! Samt hyacinter som luktar så gott.

Alla fönster får julbelysning.
Gran.
Lite tomtar och småpynt.
En julduk på middagsbordet.
Stearinjulljus o lyktor.
Ljusslinga ute.
HelRöda gardiner i köket.
Så många hyacinter som möjligt 😇
Några av krukorna blir julkrukor.

Men jag är ändå ganska sparsam med pyntet men juligt syns det att det är ☺️

Blandat i fönster med stakar och stjärnor. I köket har jag julgardiner. Enfärgat mörkröda i typ tjockt linnetyg. Där byter jag också ut köksblommorna till julstjärnor i lite juligare krukor. Har också löpare på bordet i juliga färger. Jag gillar inte pråliga tyg med tomtar utan vill ha det enkelt och lite gameldags och mysigt. Har lite hyasinter och Amarylis i kök och vardagsrum. Byter ut lite ljus och ljuslyktor mot "juligare".
Har pepparkakshus, gammeldagsa burkar med pepparkakor, knäck och julgodis framme.
Tomtarna kommer fram ca 2 veckor innan jul och granen nån vecka innan.
Sambon är mycket noga med att hans Mumintroll-änglaspel ska vara på köksbordet :D

Ute lägger jag granris vid dörren, ställer ut lyktor och så har vi flera ljusslingor.

Ett hem utan gardiner är inte snyggt. Får se om julgardinerna. Dvs vinröda gardiner åker fram i år :D

Får återkomma till denna tråden när jag vet hur det blir med allt :p

Har juldukar i alla rum, har julgardiner i de rum vi har gardiner, dock inte sovrummet. Lite tomtar i kök och vardagsrum, adventsstake eller stjärna i alla fönster :)

Hos mej kommer det inte in nått som har med jul att göra. Men jag brukar pynta åt pappa, han vill väldigt gärna ha julpynt. Brukar byta alla gardiner och dukar. Tar fram den eländiga plastgranen (som egentligen är helt okej för att vara plastgran). Inte alltid vi klär den dock, men den har en fin belysning så det funkar ändå. Ställer fram tomtar och mammas ljusprydnader och speldosor som hon brukade köpa på Ullared. Hon köpte nån ny varje år. En stor röd kula hängs upp i valvet in till storarummet. Och när hundarna fanns så fick dom alltid ett årligt julbad. Det var inte poppis :p när nästa nu flyttar in så ska jag återuppta den traditionen :D

Jag är inte supermycket för specifikt pynt utan älskar att byta ut allt som går till en julig version snarare. Så ja, julgardiner, kuddöverdrag, sängkläder, handdukar, badrumsmatta, kökshanddukar, bordstabletter, dukar osv 😁 Och självklart adventsljusstakar! Gör jag bra ett enda pynt är det dem 😍 Och julstjärnor i fönstren såklart! Samt hyacinter som luktar så gott.
Har aldrig varit in ett så juligt hem som ditt. 👍 Som en saga. 😍

Jag julpyntar inte, men har en Karla-stjärna i fönstret året om. Och en Elfluga.
Brukar få en amaryllis från jobbet till jul.

Det pyntas ganska ordentligt här för att stångas mot säsongsdepp. Jag kör iofs mer vintrigt än direkt juligt som tema, så kan jag börja smygpynta redan i november. :sneaky:

Ljusslingor utomhus och krans på ytterdörren är bland det första som kommer upp. Inne så är det också säsongsbelysning - adventsljusstakar i några fönster, stjärnor i några andra. Massor av levande ljus, både i ljusstakar och -lyktor och på ljusfat.

Duk och löpare på matbordet byts ut, och skänken i samma rum får också en juligare löpare. Kan bli en löpare på köksön i år också ifall jag har någon över. Köksgardinerna brukar bytas ut men jag hoppar det i år. Lite småpynt kan också komma fram på fönsterbrädor och köksbänkar.

De flesta typiskt juliga växterna är giftiga för katter, och jag är dessutom doftkänslig så t ex hyacinter blir alldeles övermäktiga. Så de enda julblommor som finns här är ett par fusk-julstjärnor. Granen - bara en liten bordsgran, men ändå - brukar få komma fram runt Lucia, tillsammans med några tomtar. Sen är det färdigpyntat.

Advent -adventsljusstake och eller stjärna. Ljusslinga i buskarna. Amaryllis
Jul- Julgran och lite tomtar, om jag känner mig avancerad tar jag en av de röda kökshanddukarna.

Adventsljusstakar och någon adventsstjärna. Någon ljusslinga ute. De få år vi firar jul hemma en liten julgran med tillhörande pynt (ställs upp nära jul och kastas ut kort därefter). Vi har väldigt fin/mysig belysning inne även utan julbelysningen så det är mest för att vi har grejjerna som de åker fram.

Vi har inga julprydnader förutom två små tomtar vi fått jag inte vet riktigt vart vi ska ha. Får se om de åker fram eller inte. Dottern skulle nog gilla det.

Har inga gardiner i kök/vardagsrum att byta och i sovrummen kvittar det känns det som.

Vi är inte mycket för prydnadssaker oavsett tid på året. Vi trivs när det inte är för mycket saker utan lite mer avskalat.

Liknande trådar

Tjatter Ja hur julpyntar ni? Sätter ni upp julgardiner och ställer fram alla tomtar ni har? Ställer ni fram adventsljusstaken, sätter upp...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 094
Senast: Linn-Nora
·
  • Låst
Tjatter Kan inte se att det startats någon ny tråd trots att det är en månad sedan den förra låstes. Ok, skrollar man ner finns det även en...
Svar
3
· Visningar
390
Senast: Tilly_85
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
744
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka