Vi bor på gård så mycket ljusslingor ute blir det. Nästan alla i gulvitt sken men en är i flerfärgat och den är på dörren in till det gamla stallet där jag har hästarna nu.
Adventsstakar/stjärnor i princip alla fönster.
Kransar på båda dörrarna in i huset samt på tre av ena stallängans dörrar.
Lyktor lite varstans samt granris/girlanger i stallen.
Inomhus byts allting ut till en julig version (kuddar, duk, sängkläder, mattor i badrum mm).
Några kransar inomhus.
Ett fåtal tomtar (min man som vill ha det).
Sen är jag ett stort fan av doftljus så brukar ha flera olika med juldofter samt fullt av vanliga levande ljus.
Givetvis äkta gran både på nedanvåningen samt ovanvåningen. Hundarna har egna julstrumpor vid kaminen. :)
MASSOR av hyacinter.

Det är säkert mer men det är vad jag kommer på nu.

Hur brukar ni julpynta? Har ni julgardiner julhanddukar julpåslakan? Eller bara tomtar eller en gran? Berätta!
Har massor med julpynt men tar fram lite olika varje år, gärna i färgtema 😁 vitt silver rött färgglatt... Köper även ngt nytt varje år! Älskar både tomtar, värmeljushållare och spelande hus :D

Har vintergardiner i köket som kan hönga kvar fram till våren, dvs ej julfigurer på. Röd duk i köket och kökshanddukar.. Annars inga förändringar så.

Slingor och lysande djur på altanen och balkongen :)

Vi är nog hyfsat måttliga. Klipper till granris och sätter i urnorna vid huvudentrén, hänger kransar på ytterdörrarna, nån adventsstjärna och ljusstakar i ett par av fönstren. Brukar ha ett par amaryllis, julgran och en grön duk på bordet.

I gästhuset har vi en adventsstjärna och en ljusslinga lindad runt räcket på altanen.

Men jag byter inte gardiner, sängkläder osv.
Har inte köpt julpynt på flera år, men nu slog jag faktiskt till på en adventsljusstake bara därför
111443-Adventsljusstake-N_ver-6341-5.jpg

Jag är inte så mycket för sånt som är enbart pynt men vi har mkt ljusstakar, julblommor (gillar hyacinth, amaryllis och julstjärna), julgran och julig belysning i fönstren. Byter ut en del av det i vårt vitrinskåp till juliga glas etc. Ställer fram lite julgodis, blossa etc på köket. Brukar hänga upp pepparkakor i sidenband här å var, luktar så gott! Vi ska också pynta ett pepparkakshus som ska få en bra plats 🥰
Tycker inte alls om tomtar 🙈 men jag blir motarbetad, så i år har det flyttat in en stor en😅 kanske den får stå bredvid julgranen🎄 Byter sänglakan till vintriga i flanell. I fjol la jag lite julgransris och nån lyktor ute, det gör jag nog igen ☺️

Vill ändå julmaxa lite nu när vi flyttat till hus. På listan står:

-Girlang i "gran" till trappan och vintrinskåpet + en ute runt entrén
- kransar med belysning till dörrarna på vintrinskåpet och en till ytterdörren
- mer gula ljusslingor ute
- en julig dörrmatta
- julstrumpor till våra små nissar (barnen)
- nån fin jultvål till badrummet

Gillar egentligen inte fejk grönt men girlanger blir svårt om det inte är det. Funderar också på oäkta julstjärnor då dom blir fula hos mig på nolltid 🙄

Vi är nog hyfsat måttliga. Klipper till granris och sätter i urnorna vid huvudentrén, hänger kransar på ytterdörrarna, nån adventsstjärna och ljusstakar i ett par av fönstren. Brukar ha ett par amaryllis, julgran och en grön duk på bordet.

I gästhuset har vi en adventsstjärna och en ljusslinga lindad runt räcket på altanen.

Men jag byter inte gardiner, sängkläder osv.
Har inte köpt julpynt på flera år, men nu slog jag faktiskt till på en adventsljusstake bara därför
111443-Adventsljusstake-N_ver-6341-5.jpg
Vilken fin :love:

ehhhmm.. Vi lagger en ljusslinga i bokhyllan och pyntar vart palmtrad i vardagsrummet med en ljusslinga och lite julkladda pingviner.
Ungefar sa.

Men bade jag och min kompis firar jul "hemma", hos vara respektive foraldrar, och ar alltsa inte hemma over sjalva julen anda.

Jag är sinnessjuk när det gäller julpynt. Ingen överdrift! :laugh:

Vi har normala saker som adventsljusstake, julstjärnor, gran, några julblommor, granris runt båda entréer, julkrans etc.
Men sen sätter jag också tomtar, svampar etc i blomkrukor. Jag hänger glittergirlanger med antingen små julkulor, små guldklockor med röd rosett etc i runt dörrkarmar, någon snutt glitter med julkula på tavla/spegel etc.
Jag har klippt sönder ljusmachetter med plastgran/paket/tomtar/etc som jag sätter runt vissa lampfötter. Jag har också annat pynt som tex guldklockor med röd rosett, granris, snöiga kottar etc som jag kan fästa tex på vår hängare för köksredskap. Kan också fästa vackra julgranskulor i band här och var.
Och ställa fram tomtar, ljuslyktor i form av små översnöade portslinsgranar, julbock, snöglob etc.

Det ser alltså ut som om tomten OCH alla hans nissar exploderat här inne.

Det pyntas ganska ordentligt här för att stångas mot säsongsdepp. Jag kör iofs mer vintrigt än direkt juligt som tema, så kan jag börja smygpynta redan i november. :sneaky:

Ljusslingor utomhus och krans på ytterdörren är bland det första som kommer upp. Inne så är det också säsongsbelysning - adventsljusstakar i några fönster, stjärnor i några andra. Massor av levande ljus, både i ljusstakar och -lyktor och på ljusfat.

Duk och löpare på matbordet byts ut, och skänken i samma rum får också en juligare löpare. Kan bli en löpare på köksön i år också ifall jag har någon över. Köksgardinerna brukar bytas ut men jag hoppar det i år. Lite småpynt kan också komma fram på fönsterbrädor och köksbänkar.

De flesta typiskt juliga växterna är giftiga för katter, och jag är dessutom doftkänslig så t ex hyacinter blir alldeles övermäktiga. Så de enda julblommor som finns här är ett par fusk-julstjärnor. Granen - bara en liten bordsgran, men ändå - brukar få komma fram runt Lucia, tillsammans med några tomtar. Sen är det färdigpyntat.
Det finns doftfria hyacinter :)

Liknande trådar

Tjatter Ja hur julpyntar ni? Sätter ni upp julgardiner och ställer fram alla tomtar ni har? Ställer ni fram adventsljusstaken, sätter upp...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 094
Senast: Linn-Nora
·
  • Låst
Tjatter Kan inte se att det startats någon ny tråd trots att det är en månad sedan den förra låstes. Ok, skrollar man ner finns det även en...
Svar
3
· Visningar
390
Senast: Tilly_85
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min luciadag i "korthet"... 12.15 (skulle vara 12.05 och jag hade suttit i foajén sedan 11.55) stod chauffören och bultade på porten...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: IngelaH
·
Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
744
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka