Julklappar och leksaksberg

Araminta

Trådstartare
Jag har två småttingar till sladdsyskon och sliter mitt hår över vad i hela friden jag ska hitta på för julklappar till dem. De har redan ett helt rum fyllt av leksaker och en massa släktingar som kommer att fylla på högarna ännu mer. Hade jag bott närmare hade jag tagit med dem ut på bio eller liknande men nu är det 60 mil emellan och jag kommer bara träffa dem en eller två dagar i jul. "Tyvärr" är de inte speciellt förtjusta i godis.. ätbart är annars min strategi till samtliga vuxna.

Hur tänker ni andra? Vad ger ni för klappar till barn som redan har "allt"? Barnen i fråga fyller fem respektive två under 2017s första månader. Jag älskar dem och lägger rätt stor press på mig själv att "hitta rätt". Samtidigt är jag fattig student och får lätt panik av blotta tanken på kaoset som redan råder där hemma. Det går inte ihop :crazy:

En summa motsvarande det du annars hade köpt på ett konto är väl bättre då :) En grundplåt till körkort eller annat är aldrig fel.

Det är en bra idé till den minsta. Den stora förväntar sig nog ett paket ändå... Det skulle vara att ge något billigare och sätt in andra hälften på ett konto. Men då hamnar jag i det där "fylla på skräphögarna" igen ändå.

Jag har lite liknande problem jag med. Men till mina barn, fyra och två år.
Här ligger dock det problematiska i att övertala släkten att inte köpa fyra - fem julklappar VAR till varje barn utan att begränsa sig.. Rejält.
Bio var du inne på. Vi kommer ge biobiljetter till våra syskonbarn. De kommer få gå med sina föräldrar.
Andra äventyr är också kul, äventyrsbad, lekland etc

Jag brukar försöka hitta presenter som främjar lärande och/eller kreativitet. Förra året blev det pärlor och tillbehören. I år blir det ett hemlig agent kitt. Utklädnadskläder har han fått också :)

Är student och även innan det la jag inga kopiösa summor pengar. Han har så mycket och får så mycket :)

Jag har lite liknande problem jag med. Men till mina barn, fyra och två år.
Här ligger dock det problematiska i att övertala släkten att inte köpa fyra - fem julklappar VAR till varje barn utan att begränsa sig.. Rejält.
Bio var du inne på. Vi kommer ge biobiljetter till våra syskonbarn. De kommer få gå med sina föräldrar.
Andra äventyr är också kul, äventyrsbad, lekland etc

Det hade varit en bra idé. Dock känner jag min far tillräckligt väl för att veta att om biobesök ska bli av så måste jag nog dra i det själv. Ett gäng biljetter kommer med största sannolikhet, dessvärre, bli liggande.

Jag brukar försöka hitta presenter som främjar lärande och/eller kreativitet. Förra året blev det pärlor och tillbehören. I år blir det ett hemlig agent kitt. Utklädnadskläder har han fått också :)

Är student och även innan det la jag inga kopiösa summor pengar. Han har så mycket och får så mycket :)

Jag, logopedstudent som jag är, tänker gärna också i de banorna. Har gett ett knippe böcker och försöker hitta prylar som "ger något". Utklädnadkläder var ett bra förslag! Jag är även inne på någon typ av sällskapsspel. Vore ultimat om man kunde hitta en present som både har glädje av, svårt dock då de är så olika i ålder och personlighet. Gav Brio Tågbana för något år sedan och det vart riktigt bra.

Jag gav min egna och systerdottern en pyssellåda för två år sen, så nu fyller jag bara på den vid födelsedagar/ jul osv med olika grejer varje gång. Då kan man ju antingen paketera alla smågrejer var för sig eller tillsammans. Skitsmidigt faktiskt.

Du skulle kanske kunna ge dom en liten present som går ut på man leker tillsammans med dem och "kidnappa" dom några timmar antingen förmiddagen på julafton eller dan efter. Du kan slå in det ni ska leka med som julklapp.
Gärna något som är lite "busigt" som att pyssla med Newtons vätska, menthos i colaflaskor, krympa chipspåse i micro, expandera tvål i micro och göra snö av blöjludd.
Vill du göra även föräldrarna lyckliga så kan du göra något litet äventyr utomhus och tända en brasa,grilla korv och chokladbanan...

Jag läste lite fort. Mina tips passar nog inte för den minsta.

Jag, logopedstudent som jag är, tänker gärna också i de banorna. Har gett ett knippe böcker och försöker hitta prylar som "ger något". Utklädnadkläder var ett bra förslag! Jag är även inne på någon typ av sällskapsspel. Vore ultimat om man kunde hitta en present som både har glädje av, svårt dock då de är så olika i ålder och personlighet. Gav Brio Tågbana för något år sedan och det vart riktigt bra.

Min mamma har i år köpt till julklapp ett set där han får måla sin egen kopp. Det tyckte jag var en rolig present :)

Pyssel är ju så himla kul så det slår jag också ett slag för.

Jag köpte en liten pyssellåda på Rusta, med små bollar, piprensare, ögon och lite annat. Kostade 79kr tror jag?
Ungarna satt och pysslade i timmar genom att limma de där bollarna på papper.
Fyraåringen limmade mönster, figurer, och tvååringen limmade rakt av enbart bollar för glatta livet :love:

Edit. 49 kr, pysselbox.

Det finns sagoböcker att beställa också där de byter ut namnen så hjälten blir barnet, t.ex. och föräldrarna vävs in i sagan. Också popuärt

Pyssel! Det är förbrukningsvara så det är perfekt. Hur mycket är föräldrarna med barnen? Spel kan ju ofta fungera för både större och mindre barn om föräldrarna (vuxna kanske rättare sagt) är med och hjälper till och att man hittar på egna regler till viss del.

Brio tågbanan kan man ju komplettera i all oändlighet, om den nu fortfarande är intressant att leka med. :)
Även duplo/lego tillhör den kategorin tycker jag.

Annars är, som flera andra är inne på, pyssel ofta väldigt uppskattat.

Pyssel är ju så himla kul så det slår jag också ett slag för.

Jag köpte en liten pyssellåda på Rusta, med små bollar, piprensare, ögon och lite annat. Kostade 79kr tror jag?
Ungarna satt och pysslade i timmar genom att limma de där bollarna på papper.
Fyraåringen limmade mönster, figurer, och tvååringen limmade rakt av enbart bollar för glatta livet :love:

Edit. 49 kr, pysselbox.
Nu har dem dessutom en pyssellåda ala xxl för 199 kr. Jag tänkte köra inom och köpa två :):D

Knepet är att fylla presenterna med innehåll så de inte hamnar i "skräphögen". Om födelsedagspresenten i början av nästa år ska vara ett gosedjur så får två-åringen i julklapp en fotobok/sagobok där du och gosedjuret gör saker tillsammans. Fotoboken går att göra via någon sida på internet eller att du framkallar kort och klistrar in i ett fotoalbum. Då har barnet redan en relation till gosedjuret när födelsedagen kommer och boken blir speciell för den handlar om någon barnet redan känner.

Jag har två småttingar till sladdsyskon och sliter mitt hår över vad i hela friden jag ska hitta på för julklappar till dem. De har redan ett helt rum fyllt av leksaker och en massa släktingar som kommer att fylla på högarna ännu mer. Hade jag bott närmare hade jag tagit med dem ut på bio eller liknande men nu är det 60 mil emellan och jag kommer bara träffa dem en eller två dagar i jul. "Tyvärr" är de inte speciellt förtjusta i godis.. ätbart är annars min strategi till samtliga vuxna.

Hur tänker ni andra? Vad ger ni för klappar till barn som redan har "allt"? Barnen i fråga fyller fem respektive två under 2017s första månader. Jag älskar dem och lägger rätt stor press på mig själv att "hitta rätt". Samtidigt är jag fattig student och får lätt panik av blotta tanken på kaoset som redan råder där hemma. Det går inte ihop :crazy:
Böcker såklart :)

(Tam tiggarpojken https://www.google.se/search?q=elle...KHe9hD8UQ_AUIBigB#tbm=isch&q=tam+tiggarpojken kanske femåringen klarar om hen är någorlunda lyssningsvan. Eller Narnia Häxan och lejonet (de andra är för långsamma för en så liten tror jag) men det är "avancerade" böcker, om de är ovana att lyssna så kanske något med bilder på varje sida. För den minsta så finns underbara sångböcker som är helt fantastiska https://www.google.se/search?q=elle...ved=0ahUKEwiZ6uWsht3QAhXJ6CwKHe9hD8UQ_AUIBigB älskade min son. https://www.google.se/search?q=mina+vilda+djur&espv=2&biw=1236&bih=873&tbm=isch&imgil=IEJHPH5RcbBpnM%3A%3BDb1_qS8TI0J_RM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.adlibris.com%252Fse%252Fbok%252Fmin-forsta-bok-om-vilda-djur-9789174690026&source=iu&pf=m&fir=IEJHPH5RcbBpnM%3A%2CDb1_qS8TI0J_RM%2C_&usg=__nj5jxTMkABt_3sSCbDcvhOHU6sU=&ved=0ahUKEwiIs9LFht3QAhUJhSwKHSlpDhQQyjcILw&ei=KF1FWIj_A4mKsgGp0rmgAQ#tbm=isch&q=min+första+bok+om+vilda+djur denna kunde jag läsa långt upp i åldern för att den är söt.)

Om det är barn med lite färgpennor och block (tex pojkar har träffat barn som nästan inte har någonting som går att måla med trots världens lyx i leksaker i övrigt.) så köp block och pennor/tuschpennor, det brukar föräldrarna glömma.

Till den minsta så Duplo tar ju inte så mycket plats.

Senast ändrad:

Vi ger en bok samt aktier till alla gudbarn och syskonbarn.

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 713
Senast: Voeux
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 949
Senast: valpköpare
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 452
Senast: Efwa
·
Relationer Varnar känsliga läsare för långt och svamligt inlägg, men snart spricker jag! Om nån skulle lista ut vem jag är, låt det stanna hos dig...
Svar
16
· Visningar
2 992
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka