Julklapp till väldigt kreativ 5 åring

Mirre

Trådstartare
Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till det. Pyssel och ritgrejor har vi högvis av, men hon vill ha riktigt virke och snickra på riktigt. Och en riktig symaskin.

Har ni några tips på något vi kan ge henne som är mer lämpligt för en 5 åring och som inte gör oss ruinerade? 😄😅 Hon blir så frustrerad när hon inte kan göra verklighet av sina ideér, det märks så tydligt att det verkligen kryper i hela henne när hon inte får utlopp för sin kreativitet
 
Varför kan hon inte snickra och sy? Åtminstone med lite hjälp?

Annars kanske sy för hand, virka/sticka eller brodera kan locka? Kartongbyggen?

Har också en väldigt kreativ tjej och tillgång till material föder oändligt med idéer. Även rent pysselmaterial, men som inte är styrt till en färdig produkt om du förstår hur jag menar.
 
Varför kan hon inte snickra och sy? Åtminstone med lite hjälp?

Annars kanske sy för hand, virka/sticka eller brodera kan locka? Kartongbyggen?

Har också en väldigt kreativ tjej och tillgång till material föder oändligt med idéer. Även rent pysselmaterial, men som inte är styrt till en färdig produkt om du förstår hur jag menar.
Hon har fått greja med mitt gamla syskrin, men vi har ingen symaskin och det är det hon vill ha. Snickra har vi helt enkelt inte grejor till, enda virket vi för närvarande har måste vi ha till taket. Kan man få tag i spillvirke någonstans utan att det är svindyrt?
 
Hon har fått greja med mitt gamla syskrin, men vi har ingen symaskin och det är det hon vill ha. Snickra har vi helt enkelt inte grejor till, enda virket vi för närvarande har måste vi ha till taket. Kan man få tag i spillvirke någonstans utan att det är svindyrt?
Om du är med i någon lokal grupp på Facebook kan du kanske fråga där om någon har nåt spillvirke? 🙂 Jag hade gärna gett bort lite krafs vi har liggande om frågan dök upp.
 
Hon har fått greja med mitt gamla syskrin, men vi har ingen symaskin och det är det hon vill ha. Snickra har vi helt enkelt inte grejor till, enda virket vi för närvarande har måste vi ha till taket. Kan man få tag i spillvirke någonstans utan att det är svindyrt?
Fråga på en bygghandel. Ibland har de så att man kan såga till virket på plats där, och då blir det lite stumpar. Även mellanläggen kan funka för barn att snickra med.

Kan även finnas 2a-sortering.
 
På vårt bibliotek har de vissa möjligheter vet jag med en riktigt fin pysselhörna för barn med mycket material, möjlighet till lån av symaskin. Symaskinen får man låna på plats antar att en vuxen måsta vara med om det är ett barn m.m. Om det känns långt till december innan hon får en symaskin tänker jag. Kolla om något motsvarande finns för barn på biblioteket där ni bor?
 
Kolla om det finns något makerspace eller liknande? I min hemstad finns det för barn i anslutning till museet.
 
Kolla om kulturskolan kan ha nånting passande. Här har slöjd men det är för mellanstadiet och uppåt. De har även keramik för större barn det med.
 
Om du är med i någon lokal grupp på Facebook kan du kanske fråga där om någon har nåt spillvirke? 🙂 Jag hade gärna gett bort lite krafs vi har liggande om frågan dök upp.
@Mirre Skriver under på detta. Typ alla som renoverar hus/gård får spillbitar.
Spik och skruv kan gå att hitta på vissa loppisar/2nd hand. Eller så kan du köpa ett 100pack träskruv på jula för ca 100kr...
 
Hon har fått greja med mitt gamla syskrin, men vi har ingen symaskin och det är det hon vill ha. Snickra har vi helt enkelt inte grejor till, enda virket vi för närvarande har måste vi ha till taket. Kan man få tag i spillvirke någonstans utan att det är svindyrt?
Om du bor nära Västerås så kan du få spillvirke av oss.
 
Hon har fått greja med mitt gamla syskrin, men vi har ingen symaskin och det är det hon vill ha. Snickra har vi helt enkelt inte grejor till, enda virket vi för närvarande har måste vi ha till taket. Kan man få tag i spillvirke någonstans utan att det är svindyrt?
Vet hon att det går att sy för hand? Ibland vet man inte hur snabbt och lätt det går.

Dvs hon kanske vill sy-ha produkten och har en design i huvudet, men vet inte att det går väldigt bra för hand.

När man är fem så tror jag det nästan är lättare, speciellt om man vill sy till små djur. Kaststygn. Runt 8-9 sydde jag mängder av små små gosehästar som jag gjorde mönster till själv och fyllde med vadd. Långt innan dess tror jag att jag lärde mig kaststygn av farmor som sydde Barbiekläder till mina dockor. Jag hade inte kunnat göra det med symaskin (än idag hade det nog varit svårt och jag har sytt hyggligt mycket kläder) för det är så meckigt i små kurvor med benen osv. När det är så smått är det lättare att sy för hand, det blir ju typ tio stygn, vänd, tio stygn, vänd.

Virka är superpopulärt bland små barn just nu, de virkar små djur och virka är lätt för barn

Det finns dock leksakssymaskiner till barn. De är nog väldigt långsamma i alla fall vilket är bra. De stora vanliga kan man ju sy sig i fingrarna med så det vet jag inte om jag skulle låtit mitt barn sy själv med. Jag gjorde inte det ens när ungen var 9-10, sy helt själv alltså. Nåla och allting. Blir mycket. Långa raka linjer är lättare då.
 
Senast ändrad:
Inte om de vill snickra ju.
Jag har en snickrande individ.
Hon har byggt mycket lego i sina dagar med, men snickrandet är något annat.

Till ts: Här har kommunen Komtech, där man kan gå på fritidsaktiviteter med allt från inreda rum till programmering.
Håller med. Jag har en legoälskande och mekanobyggande 6åring som också älskar att snickra. Det verkar tala till helt olika behov hos honom, även om allt är kul på sitt sätt.
 
Inte om de vill snickra ju.
Jag har en snickrande individ.
Hon har byggt mycket lego i sina dagar med, men snickrandet är något annat.

Till ts: Här har kommunen Komtech, där man kan gå på fritidsaktiviteter med allt från inreda rum till programmering.
Okej.
Och verktyg till en 5-åring som inte blir livsfarligt är?

Vi hade allt men skulle ändå aldrig givit oss på något sådant.
 
Okej.
Och verktyg till en 5-åring som inte blir livsfarligt är?

Vi hade allt men skulle ändå aldrig givit oss på något sådant.
Man får ju vara med, och börja i lämplig skala. Ovan nämnda sexåring har fått spika sen han var i treårsåldern. Började med lite lättare hammare och pappspik som jag fäste, nu drar han själv i tretumsspikar i knepiga vinklar om han får hållas 😁 Likaså fick han överta en liten behändig miniskruvdragare som inte kunde göra mycket skada. Han sågar också. Och täljer.

Handverktyg är generellt ganska enkla att lära sig men elektriska verktyg (förutom den lilla skruvdragaren) sparar vi till framtiden. Hörselkåpor och skyddsglasögon är bra att kunna tillgå också.
 
Man får ju vara med, och börja i lämplig skala. Ovan nämnda sexåring har fått spika sen han var i treårsåldern. Började med lite lättare hammare och pappspik som jag fäste, nu drar han själv i tretumsspikar i knepiga vinklar om han får hållas 😁 Likaså fick han överta en liten behändig miniskruvdragare som inte kunde göra mycket skada. Han sågar också. Och täljer.

Handverktyg är generellt ganska enkla att lära sig men elektriska verktyg (förutom den lilla skruvdragaren) sparar vi till framtiden. Hörselkåpor och skyddsglasögon är bra att kunna tillgå också.
Slå in pappspik i kartong är ju en höjdare.
Men det är knappast att snickra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp