Ozen

Trådstartare
är det farligt för hästar att äta gran?, ja vet att de inte får äta idegran. Men vanlig gran då? är det farligt för dem?

Sv: julgran

Nej, det är inte farligt. Jag brukar alltid hänga in ett gäng grankvistar i boxen hos min häst så här års.

Nä det är bara gott. Gran sägs till och med ha en svagt avmaskande effekt. Silvergran är en typ av gran som vissa har hemma. Denna har jag för mig är giftig? rätta mig om jag har fel!

Vanlig gran är inte farlig. Men sådan som säljs som julgran eller granris för dekoration kan vara det. Vissa är nämnligen besprutade för att hålla bättre och sådant är inte bra att äta.

har också för mig att man bör undvika silvergran. Men vanlig gran verkar de flesta hästar älska! De stinker i munnen efteråt i och för sig.. hehe :rofl:

Gran är inte farligt. Min kompis brukar samla alla grannars gamla julgranar till sina hästar. Själv har jag granar i hästhagen och det har då aldrig varit till nån nackdel för hästarna, möjligen kådan då som fastnar både här och där.:rofl:

Inte farligt som foder/ "tilltugg", men jag har nån häst i bekantskapskretsen som stuckit sig i munbotten på vassa, avbrutna grankvistar= dyr veterinärräkning för urspolning, ihopsyning och penicillinkur.

Bara en liten varning för att hästarna kan kissa "blod" sedan man gett dem julgran. Det är inte blod men urinen ser röd ut i snö. Inget farligt så gör inte som vi och gå upp i atomer när ni ser att snön blivit röd. Då kan det vara julgranen i hagen som ger det resultatet. Vår veterinär hade som tur var varit med om samma sak tidigare så när vi ringde fick vi svaret att bara ta det lugnt. Det går över.

Svaret var inte till Pepson2 utan i största allmänhet.

Vanlig grön julgran är helt ofarlig om du bara plockar bort pytet. (förlåt, kunde bara inte låta bli)

Bara en liten varning för att hästarna kan kissa "blod" sedan man gett dem julgran. Det är inte blod men urinen ser röd ut i snö. Inget farligt så gör inte som vi och gå upp i atomer när ni ser att snön blivit röd. Då kan det vara julgranen i hagen som ger det resultatet. Vår veterinär hade som tur var varit med om samma sak tidigare så när vi ringde fick vi svaret att bara ta det lugnt. Det går över.

Aha! :idea: Så de är därför... Har faktiskt funderat lite på de i några år. Jag är väl lite väl "cool" egentligen då jag bara funderat typ "va kan de va"... :angel:
Men då vet jag att man inte behöver oroa sej för det i al f. :)

Det brukar främst vara asp som ger upphov till rödfärgad urin hos hästar. Jag har mycket asp i min ena vinterhage och mina hästar kissar alltid rött på vintern för de älskar att gnaga på asparna. I min andra vinterhage har jag inte asp så där brukar jag lägga in granar i stället och då har det blivit marginell färgskillnad på urinen.
FG

hur ser idegran ut...

jag högg ner lite kvistar i skogen idag... så min häst bor i en egen skog...
TÄNK OM JAG HAR FÖRGIFTAT HENNE NU :eek:

Sannolikheten att du gett din häst Idegran är väldigt liten. Idegran växer inte särskilt allmänt i våra skogar. Här under får du en länk till en bild på Idegran
Idegran

*puh* inga röda bär!

tror det var en korsning mellan tall å gran, eller j*t förvuxen gran som hon fick... hon blev iaf glad :)

Vanlig gran kan de äta hur mycket de vill. Däremot undrar jag också om kungsgran är giftig! Min medryttarhäst och mitt kallblodssto älskar grankvistar.

har oxå hört att gran inte är bra för dräktiga ston...

Liknande trådar

Småbarn Vår son är nu ett år och väldigt mobil sen ett par månader. Han springer och klättrar och är på ALLT 😳 Eftersom vi har ett äldre barn...
2
Svar
21
· Visningar
1 329
Senast: Fille
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
939
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
914
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka