Hur har det gått idag? Var det första dagen på jobbet efter julfesten?
Ja precis, det var första dagen på jobbet idag. Igår pratade med jag två nära kollegor som inte var på festen alls och de var helt på min sida och blev arga och överraskade över att detta hade hänt.
Jag pratade med min chef idag och fick kanske inte det stödet som jag hade trott att jag skulle få. Hon höll helt med att det inte var okej, att företaget aldrig hade godkänt eller stått bakom en sådan grej. Hon trodde som jag att det skulle vara en positiv grej, inte en ploj/skit-grej.
Min kollega (K1) som höll i det undvek mig, hon har en arbetsplats till i huset som hon aldrig sitter vid annars, men idag gick hon och satte sig där direkt (vi två delar ett kontorsrum).
Så jag bad henne komma in till mig och när hon kom så bad jag henne förklara sig. Hon menade på att konferenciern hade bett om 4 namn, 1 tjej och 3 killar. Och alla skulle vara oblyga. Och då blev det jag (hon tyckte att jag var oblyg nog att ställa upp på detta och trodde jag skulle tycka det var kul....) Men att hon hade fattat efteråt att jag inte hade uppskattat det. Tävlingen kom från konferencierns håll och hen hade inte berättat allt, hur tävlingen skulle gå till enligt min kollega (K1). Jag fick bara känslan av att min kollega (K1) försökte rädda sitt skinn, jag accepterade inte hennes ursäkt idag.
Vid fikat så kom en annan kollega (K3) som jag inte känner så bra som var med i lördags (som gäst) och frågade om jag var med på det hela i lördags. Jag sa att jag absolut inte var det och hade blivit jätteledsen. Då berättade han att han hade blivit jättearg på den andra av de två kollegorna (K2) som hade anordnat detta (känner att det blir lite luddigt att förklara, men det var en festkommite, min kollega (K1) som jag delar rum med och en annan kollega (K2) som sitter på en annan avdelning som jag inte har så mycket kontakt med), och frågat henne vad det var för skitgrej. Hon (K2) hade tyckt det var jätteroligt. Han (K3) hade blivit så arg att han gick hem.
Efter fikat kom HR-ansvarig in och frågade vad som hade hänt. Han bad jättemycket om ursäkt och sa att detta kommer aldrig att hända igen och företaget visste inget om det alls. Detta var inget som de någonsin skulle stå bakom och förkastade det helt. Han sa ngt om att han skulle gå vidare med det, men inte hur. (han är en dålig HR-ansvarig så jag räknar inte med att det ska bli ngt av detta).
Vid lunch bad jag att få prata med en av våra fackliga representanter. Det var som att prata med en vägg. Hon hade inte varit med och hade inget att säga om det. Ångrade att jag pratade med henne.
Jag fick även reda på idag att de två killarna som jag inte kände, de är tydligen sådana som inte gör sitt jobb, latar sig, sjukar sig mycket för att åka iväg för att de inte orkar jobba. Den killen som jag kände, han gick i pension i fredags och kommer inte tillbaka till jobbet. Och sen jag. Jag kanske analyserar för mycket, men iom att jag fick reda nu på vilka de andra var så känns det ännu mer olustigt att jag blir uppkallad.
Jag trivs på mitt jobb, med nästan alla kollegor och trivs med mina arbetsuppgifter. Jag vill inte sluta. Jag har fått ursäkter från höger och vänster idag. Men det känns fortfarande inte ok. Vet inte mer vad jag kan göra.