Julbord! - örebro

Inglorion

Trådstartare
Jag håller på att få nippran, google sokning får ju upp några, men hur vet man vilka som är bra???? Jag gissar också på att det finns många fler än dem som faktist kommer upp. Vi skulle vilja gå på julbord när en av våra vänner är över från England nu i December. Helst runtomkring Orebro.

än så länge har vi två val: Wild Wild West, men det bryter ju lite från normen, och när man har besök av utlänningar ska man kanske visa upp vad som är normalt på ett julbord? eller åkerby Herrgård (men det står inte så mycket info om vad dem faktist serverar).

Typiskt nog så har jag hittat flera stycken jag vill gå på i hemmatrakterna (Koping - Eskilstuna). Där har vi istället svårt att välja när vi ska gå med några vänner därifrån :D

Eftersom vi inte känner någon i Orebro än så finns det inte någon att fråga heller (makens kollegor litar jag inte på, och jag jobbar hemifrån). Allvetande Buke kanske har några råd?

Sv: Julbord! - örebro

jag kollade pa det forut faktist, men det stog inget pris :p jag far ringa och fraga for det lag ju faktist valdigt bra!

Kilsbergen Konferens & Lodge (vet att de haft typ vildsvin och älg utöver vanligt förut)
Strike & CO (julbord + bowling)
Karlslunds herrgård

Några tips, jag äter dock inte julbord så jag har inte varit på så många :)

Karlslunds herrgård alla gånger!
Iofs bra på Scandic Grand också men mysigare ute på herrgården!

Hults.
http://www.hultsateri.se/
Det ligger en bit utanför, men är litet familjärt och fräscht.
Kanske inte det superduperstora julbordet - men allt är gott.

Om man är ute efter ett svullajulbord där det finns ALLT och mer där till där folk springer som tättingar och trängs vid borden så åk inte dit.

Men om man tilltalas av tanken av trevliga miljöer, lugn atmosfär och god och färsch mat så är det ett tips.

Man brukar bli mottagen av värdarna med lite glögg o pepparkakor. Sen får man sitt bord där man sitter. Värdinnan brukar presentera sig, stället och maten.
Sen går man bordsvis och tar mat så att det inte blir nån trängsel.

Supertrevligt tycker jag.
img_8050.jpg

Ojojoj det här ämnet kan jag! Julborden runt Örebro! Jag äter minst fem varje år sedan 25 år tillbaka här. Bäst är sommaro karlslund och stora hotellet! De är även ganska olika! Sommaro har massor med vilt och lite mer nytänkande än de andra som är överöverdådigt klassiska. Jag skulle eg kunna skippa karlslund nåt år men hembakt struva med hjortrongrädde är onekligen en hit!
Stadsträdgården är också väldigt bra! Fräsch mat med många veg alternativ! En passionsfruktsmousse där med vit choklad är to die för! Sedan så är miljön fantastisk! Man sitter i växthuset med ljus och vackra vinterblommande växter överallt. På ånnadoda lounge har jag ätit krokodil annars var det verkligen inget märkvärdigt. Krogarna tyg Harrys etc är skitdåliga.

Jag tar min personal på Meza i år!! Vi ska ära libanesiskt julbord i form av en 30 rättersmeny!! Jag testade den i fredags med toyboy och jösses vad vi njöt!! Så fantastiskt! Den restaurangen är dessutom vacker på riktigt. Köttet verkligen smalt i munnen och kryddorna... Min nästa man är troligtvis libanes för sådär vill jag äta ofta!

5!!!! kanner mig varsta avis! forra aret lyckades vi inte ens ga pa ett, sa kanner det som varsta lyxen att det blir tva i ar :D

KL

Tack for alla tips! Vi har bokat Sommarro i slutandan! Kanner att dagens stress har lagt sig :D

Bra val! :D Fan, borde ha bett dig hälsa från Joel och Jenny när du ringde och bokade, då hade du kanske fått lite VIP-behandling. ;)

ja det gor val det :D vi ar glada sa lange vi far god mat :D och det vore ju tokigt att ha julbord utan det!

nu hoppas vi pa sno bara :cautious: typ enbart den helgen.....

Hahahaha letade upp den här tråden då det är dags att börja tänka på julbord igen. Höll på att garva ihjäl mig åt min sista kommentar, för det snöade friskt den helgen. Sen var det bar backe tills jag flyttade :D

Sommarro var toppen. Vet inte om det blir det igen eller om vi provar något annat i år :)

Håller med FannyN om att krogarnas är dåliga. Förra året var vi på Ritz (dåligt) och Wild West (Bra! fanns massor att välja på både traditionellt och lite mer udda grejer). Har tidigare år varit på O´learys (dåligt), Henkas i kumla (bra, inte så stort men gott) , kumla hotell, (helt okej) , Karlslund (bra) vad jag kommer ihåg nu men kan ha missat nåt ställe.

Jag håller på att få nippran, google sokning får ju upp några, men hur vet man vilka som är bra????serverar).

?

Det finns ETT julbord att rekommendera. Ett där de allra flesta blir nöjda dvs även människor med annan matkultur i bagaget.

Sedan väljer du ju om du ska tro mig eller ej men detta enda julbord som är värt att besöka i Örebro, och som faktiskt är värt pengarna, är:

http://www.4evaningen.se/startsidan

Glöm Sommarro, Karslunds herrgård, krogarna, slottet, hotellen etc

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka