Julblommor

malllle

Trådstartare
Jag tänkte skaffa mig lite julblommor i år, men vet inte riktigt när?
Hade tänkt mig amaryllis och hyacint, och sätta dem i en hyacintvas.

När bör man köpa dem för att de ska blomma över jul? Hur länge blommar de?
Har förstått att det enklaste (om man inte har så gröna fingrar) är att köpa en lök som redan har en knopp.

Hur ska man sköta amaryllisen för att få den lagom hög?

Några tips? :)

Sv: Julblommor

Åh Hyacinter doftar ju så underbart gott :love:
Jag brukar se till att ha en kruka med blommande sådana minst hela december. De kostar ju inte så många kronor så de är ju bara att byta ut när de vissnar. Blommar väl en vecka ungefär så man får byta ut dem med jämna mellanrum.
Om de redan har knoppar när de köps så tycker jag det brukar ta ca 5-7 dagar innan de slår ut. Men hur snabbt de slår ut beror ju på hur varmt man har inne och hur mycket vatten de får.
Brukar köpa upp ett lager och förvara dem i kylskåpet och plocka ut några i taget.

Tror att Amaryllisen blir sådär lång om den får för mycket vatten, vattna den bara när den är helt torr.

Himla smart det att lägga lökarna i kylskåpet och sen plocka ut dom efterhand. :idea:
Dom luktar ju himmelskt gott...:love:

Sen är det ju julstjärnan oxå som man har till jul. Jag har faktiskt haft
julstjärnor i flera år. Visst tappar dom bladen och blommorna men det kommer nya. Hade en som var en meter hög men det kom aldrig några blommor, bara blad.

amaryllis fick jag härom dagen dom e fina :) iaf till julen tror min växt ut lagom till jul

Jaha, kan man lägga en lök med knopp i kylskåpet? Eller bara lökar utan knopp? Hur länge kan man förvara dem där?

Jag visste inte att det gick så fort! Trodde att de blommade i några veckor iallafall... synd! Skulle vilja ha vita hyacinter, någon som vet om de luktar mer eller mindre?

Nja tyvärr blommar de inte lika länge som tex en amaryllis men å andra sidan kostar de ju en bråkdel så man kan ju byta dem..
Möjligtvis att man kan få dem att blomma längre om man ställder dem svalt på natten? Har inte testat att ställa in dem i kylen när de väl blommar men det borde ju fungera? Så gör man ju med knippblommor man vill ska hålla sig längre så varför inte.

Jag har haft dem där i 2-3 veckor och det har gått bra, längre än så vet jag inte. Ge dem lite vatten då och då så klarar de sig fint där (även de med knopp).

Min erfarenhet är att de vita inte doftar någonting.
Kanske inbillning men jag tycker de blåa doftar klart mer än de rosa också.

Å vad bra, då ska jag testa förvara dem i kylen :)

Så amaryllisen blommar längre alltså, hur länge då ungefär?

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 686
Senast: Acto
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag... 5 6 7
Svar
130
· Visningar
8 347
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 646
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka