juckande hane

S

SaraBuder

Har en chihuahua hane på 2 år, jag har varit ägare till honom i 1 år. När jag fick hem honom märkte jag att han gärna juckade på tex gosedjur då och då, han försökte även på mig. Fick en ordentlig utskällning då och sedan dess har det inte varit ett problem med juckande på människor.
De mjuka gosedjursleksakerna han haft har jag dock fått kasta- han juckar på dem tills han får utlösning.
Jag har aldrig hört talas om en hund som gör så?
Problemet löstes som sagt genom att helt enkelt kasta dem, men idag hittade han en tröja som han knölade ihop och juckade på igen. När han juckar tills han kommer lider han av det, han svullnar upp och ser så vek ut..

Så vad jag undrar, fler som har detta problem? Jag har som sagt aldrig hört talas om det, har haft hund hela livet, men bara tikar..

Tänker kastrera honom och hoppas att det hjälper..

Sv: juckande hane

Har egentligen inga tips att ge dig, men att han skulle lida av det tror jag inte. Hoppas (och tror) att det blir bättre när han kastreras. Boka in tid på en gång :)

Den hunden hade jag förmodligen kastrerat för ett år sen... Fy sjutton vad jobbigt med en så översexuell hund :o

Det är nog bra att kastrera men ibland kan vissa beteenden sitta kvar när man kastrerar sent. Om de redan är befästa.

Äh, det är väl inge fel med att njuta:D

En av mina tidigare okastrerade hanar brukade hitta gosedjur han juckade men det var inget som störde mig. Nu är tiken istället den som hittar saker att...gnugga sig mot och hon har varit kastrerad sen 6 månaders ålder.

Vill hon gnugga sina leksaker,så får hon väl göra de.

Om det räckte med en utskällning när han juckade mot människor borde det vara lika lätt att säga åt honom när han är på mjuka saker och få honom att sluta. Hade hunden varit min hade den redan varit kastrerad för länge sedan. Det är bra att du låter kastrera honom.

Jag håller med - kastrera.
Finns väl ingen anledning att ha hundar i huset som går omkring och juckar på saker och ting.... för mig är det nästan likvärdigt med att markera inomhus.

När en hund får utlösning svullnar penis upp så mycket att hanen fastnar i tiken. Lika dant är det ju när han kommer med vanlig juckande. Den svullnar upp så mycket att han får problem med att sitta, stå, gå.. efter ett tag lägger det sig och han kan ta in snoppen igen.
Nej, han lider väl inte egentligen, men precis efter ser han lite lidande ut.

Angående att jag inte kastrerat tidigare är att det inte är något som händer ofta. Han juckade en del i början för att visa dominans, det har bara hänt någon enstaka gång att han juckat tills han kommit och det var längesedan, så trodde helt enkelt att det beteendet lagt sig. Så jag lät bli att kastrera när problemet försvann, men nu märkte jag alltså att det inte är borta.

Han är alltså inte en översexuell hund som juckar konstant, det händer väldigt sällan, så är egentligen inget stort problem. Men känns snällare mot honom att kastrera ändå, så får testa och se vad som händer.

Tack för alla svar :)

Skulle tro att när det händer så har han känt doften av höglöpande tikar på rastrundan.

Ja, det har du ju faktiskt rätt i :) förklarar varför det inte händer så ofta.
Blev förvånad när jag tog hem honom till föräldrahemmet dock, tre tikar där. Han försökte komma åt att jucka som bara den på dem i början, när vi sedan var där igen när en av dem faktiskt löpte just vid tillfället brydde han sig inte över huvud taget, visade inget intresse för henne.
Inte för att det är något problem, men lite märkligt bara.

När en hund får utlösning svullnar penis upp så mycket att hanen fastnar i tiken. Lika dant är det ju när han kommer med vanlig juckande. Den svullnar upp så mycket att han får problem med att sitta, stå, gå.. efter ett tag lägger det sig och han kan ta in snoppen igen.
Nej, han lider väl inte egentligen, men precis efter ser han lite lidande ut.

Ja tack jag vet hur hanhundar fungerar eftersom vi har kennel men när du uttryckte dig som du gjorde i första inlägget undrade jag vad du menade. Så som du beskriver det ovan fungera ju hunden helt normalt - dvs våra hanar har aldrig haft problem att sitta, stå eller gå men det handlar kanske mer om individer.

Det lidande utseendet kan kanske bero av att han är trött eller att han känner din "irritation". Bryt beteendet, jag tror faktiskt mer på det än att en kastratinon skulle ta bort beteendet.

jag förtydligade mig bara eftersom du inte förstod vad jag menade innan.. menade inte att du var okunnig.
Han känner knappast min irritation eftersom jag inte blir det minsta irriterad, det har jag heller aldrig skrivit att jag blir. Vad jag ville ha svar på är om någon varit med om hanar som juckar tills de kommer.

jag har honom inte under ständig uppsikt, därför är det svårt att säga till honom när det väl händer, han gör det ju inte mitt framför oss, utan går undan.

Sedan vet jag inte vad det är för hundar du har, men eftersom han bara har några centimeter lång mage hamnar den liksom i vägen när det blir så stor, därför han får svårt att röra sig.

Jag har en liten chihuahuahane på 1,5 år. Han har aldrig varit översexuell, han har varit runt löptikar många gånger utan att visa något vidare intresse...han har aldrig juckat mot mig eller någon annan förutom mot en speciell nalle han har...men det händer dock inte så ofta. Men gör han det så gör han det tills han får utlösning, o då brukar han se trött o hängig ut efteråt, men det är bara när han fortfarande hänger på nallen...han står så o väntar tills penisen går in igen vilket inte alls tar nån lång tid...o tror absolut inte att han lider av detta utan snarare tvärtom...
Jag har aldrig upplevt detta som något störande direkt då han aldrig juckar/juckat mot något annat eller andra nallar, så jag har inte sagt åt honom o låta bli...
Men han ska dock oxå kastreras snart.

ok :) men då är han ungefär som min då, han är som sagt inte översexuell och juckar stup i kvarten, har bara aldrig hört talas om att det gått så långt för andra.
Och som jag tidigare skrivit ser jag det inte som ett stort problem, men ser heller ingen anledning till att inte kastrera, kommer aldrig avla på honom ändå.

Tack så mycket för ditt svar!

Min hund har ETT gosedjur som han juckar på (sen flera som bara är leksaker). Juckar aldrig på nåt annat. Vi har låtit honom hållas och tvättar gosedjuret med jämna mellanrum.

Han är också rätt seg och ovillig att röra sig när han kommit och svullnat upp. Tror dock det har med instinkten (?) att hänga att göra än något annat.

I min hunds fall är han förresten verkligen inte översexuell. Snarare tvärtom...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 885
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 127
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 354
Senast: Acto
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
495
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka