Jubileumsshowen på Göteborg horse show en besvikelse

nickan1

Trådstartare
Kommit tillbaka till hotellet från hästhoppningarna precis. Blev väldigt besviken på den så kallade jubileumsshowen de hade ikväll. Det sista jag förväntade mig var att de skulle lägga upp det som någon slags konsert med musik som varit populär över åren. Känner att för mig är det inte vad tävlingarna handlar om. För mig handlar tävlingarna om hästarna, ryttarna, mångfalden från GP-ponnyn via young rider till seniorryttarna och världscupfinaler. Jag tycker det hade funnits potential att göra någon slags kavalkad över detta med inslag av agility, körning o.s.v. som har förekommit under åren. Det kändes som ett antiklimax att gå från hoppning i världsklass som Göteborg trophy var ikväll till rockkonsert ungefär. Hörde många besvikna röster runt mig också så det var uppenbarligen inte bara jag som reagerade. Nån mer som var där, vad tycker ni?
 
Jag gick. Tyckte det var skitkasst rent ut sagt. Vill jag se en konsert så hade jag köpt biljetter till en konsert. Inte till en hästtävling.
De som verkade uppskatta det mest var personalen.
 
Nä, inte alla i personalen tyckte att det var bra :down: dock ingår det lite i vårat jobb att hoppa och klappa för att försöka få igång publiken.
Hade hellre sett en Showklass typ i stil med en ride&drive eller ride&bike. Sånt som var med förr.
 
Jag blev enormt besviken. Inte för att jag åkte till GHS för att se shower (jag är mest där pga dubbla vc-finaler) men när det ändå är 40-årsjubileum så hade jag förväntat mig någonting lite mer påkostat och som knyter an till vårt gemensamma intresse, som ju är hästen.

Tror inte det var någon på min rad som uppskattade musiken, även om jag sjöng med och försökte ha roligt. Men när förbandet var klart och jag insåg att det skulle bli MER musik, då gick jag faktiskt därifrån...

Jag hade tyckt det varit kul med nästan vad som helst som inte var på det ordinarie programmet. Tex shettisgalopp eller det underbara inslaget "föl lösa i manegen" som var på flyingedagarna förr i tiden. Eller varför inte han med de vita hästarna som visar frihetsdressyr?
 
Är det en sak jag lärt mig genom alla åren jag varit där så är det att det blir sämre och sämre. Jag blir mer och mer besviken på showerna för varje år. Det mesta var bättre förut när det gäller gbg horse show. Så att jubileumsshowen var tråkig förvånar inte mej ett dugg.

Är man inte nästan bara där för tävlingarna så blir man besviken numera. Iallafall jag. Förut var det en rolig blandning av det mesta även om det alltid varit främst tävlingar men nu är det nästan inga roliga mellannummer alls.
 
Ni som var där kunde kanske skriva till showansvariga och påpeka detta? Att det blir tristare för varje år. Såna här evanemang borde ju snarare bli BÄTTRE år från år, annars är det illa....... Jag saknar Göteborg Horse Show, har inte varit där på flera år sedan Min Häst skippade den Mässan, men många har sagt att även Mäss-delen har blivit sämre; färre utställare, inte så mycket nytt och spännande? Att det är svårt att hitta på Mässan? Är det så?
 
Även jag gick. Tyckte "vår present" var en stor besvikelse. Tyckte att de kunde haft dressyr finalen på kvällen och häst relaterade shower på förmiddagen.
 
Jag åkte också dit främst för tävlingarna på GHS, det har alltid varit mitt stora intresse när jag varit på GHS. Men jag tycker det är falsk markandsföring att utlova en jubileumsshow som vi inte kommer att glömma i första taget och sen bjuda på någon slags konsert istället för något relaterat till hästen. Själv mailade jag den som stod som projektledare på GHS hemsida och uttryckte min besvikelse över denna jubileumsshow. Detta gjorde jag redan igårkväll. Jag hoppas att fler kanske gör detta. Såg också att det på GHS facebooksida är en hel del besvikna kommentarer där och det är ju ett annat sätt att tala om för arrangörerna vad publiken tycker. Själv satt jag kvar i går i hopp om att det skulle komma något mer efter musikuppträdandet men det var ju lite naivt har jag förstått nu. Kul att vi fick en väldigt spännande och rafflande avslutning idag iallafall.
 
Ni som var där kunde kanske skriva till showansvariga och påpeka detta? Att det blir tristare för varje år. Såna här evanemang borde ju snarare bli BÄTTRE år från år, annars är det illa....... Jag saknar Göteborg Horse Show, har inte varit där på flera år sedan Min Häst skippade den Mässan, men många har sagt att även Mäss-delen har blivit sämre; färre utställare, inte så mycket nytt och spännande? Att det är svårt att hitta på Mässan? Är det så?

Jag tycker GHS är utmärkt. Massor av prylar och märken på mässan, och förstklassig sport. Jag vet inte vad man mer skulle vilja - jag vill inte se show och ponnyhoppning osv, jag vill se världseliten, riktigt fina hästar och bra ridning. Och precis det får man, utan en massa tingeltangel.

Enda man kunde klaga på är kanske att det är väl långa pauser mellan klasserna ibland, programmet är lite väl utspritt över dagen.
 
Ghs är mer riktade på tävlingar i högsta klass än show idag. Tyvärr tycker jag som gillar blandningen. Och jag tänker på föräldrar som går dit med hästtokiga barn men inte har ett brinnande intresse själva. För dem är showerna guld värda.

En annan stor besvikelse var den sk clinicen med Roffe som visade sig vara ett rent reklaminslag från stuteri Ask :meh: vilket vore ok om det annonserades som det och inte en exklusiv clinic med Roffe...
 
Ghs är mer riktade på tävlingar i högsta klass än show idag. Tyvärr tycker jag som gillar blandningen. Och jag tänker på föräldrar som går dit med hästtokiga barn men inte har ett brinnande intresse själva. För dem är showerna guld värda.

En annan stor besvikelse var den sk clinicen med Roffe som visade sig vara ett rent reklaminslag från stuteri Ask :meh: vilket vore ok om det annonserades som det och inte en exklusiv clinic med Roffe...

Jag grämde mig lite innan att jag skulle missa det, men sen när jag läste referatet kändes det just som marknadsföring av Stuteri Ask. Trist att det var så i verkligheten också. Blir ju lite dubbelt också när man å ena sidan läser hur han lovordar hästarna som fantastiska, å andra sidan är det uppenbarligen ingen av dem som platsar i stallet hemma? Det tar ju lite på trovärdigheten.
 
Jag grämde mig lite innan att jag skulle missa det, men sen när jag läste referatet kändes det just som marknadsföring av Stuteri Ask. Trist att det var så i verkligheten också. Blir ju lite dubbelt också när man å ena sidan läser hur han lovordar hästarna som fantastiska, å andra sidan är det uppenbarligen ingen av dem som platsar i stallet hemma? Det tar ju lite på trovärdigheten.
Jag upplevde inte att han lovordade hästarna så mycket mer än att han sa att de hade en trevlig språngkurva, var utvecklingsbara eller fina.
Däremot så stod ju Gretzer och öste lovord över varenda kuse så fort de tog ett steg in på arenan. Roffe såg ut att vilja stötta och råda ryttarna runt, men fick väldigt lite tid till det.

Hursomhelst ett jäkla misslyckat jippo ur clinic syn.:meh:
 
Jag upplevde inte att han lovordade hästarna så mycket mer än att han sa att de hade en trevlig språngkurva, var utvecklingsbara eller fina.
Däremot så stod ju Gretzer och öste lovord över varenda kuse så fort de tog ett steg in på arenan. Roffe såg ut att vilja stötta och råda ryttarna runt, men fick väldigt lite tid till det.

Hursomhelst ett jäkla misslyckat jippo ur clinic syn.:meh:

Det låter ju lite mer ärligt, så att säga, i referatet jag läste såg det ut som att det var Bengtsson som lovordade hästarna. Det skulle ju dessutom väl handla om avel i första hand, där skulle man, tänker jag, gärna velat höra vilka styrkor som är viktigast, vad man kan leva med och inte i termer av svagheter, vilka svagheter man kan leva med på vilken nivå, osv. Alltså vad som gör det lättare eller svårare att hitta köpare till en häst, och vilka dygder som är de viktigaste, så att säga. Kanske också lite om olika linjer och vad de tenderar att ge. Men då borde kanske inte alla hästarna ha kommit från samma stuteri.
 
Jag tycker GHS är utmärkt. Massor av prylar och märken på mässan, och förstklassig sport. Jag vet inte vad man mer skulle vilja - jag vill inte se show och ponnyhoppning osv, jag vill se världseliten, riktigt fina hästar och bra ridning. Och precis det får man, utan en massa tingeltangel.
Håller med ! Tycker GHS är den bästa hästshowen, dock är jag där för att se tävlingarna. Mässan är enorm, och bra :-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp