Ju bättre häst desto bättre ryttare!?

Cyllene

Trådstartare
Nu ska jag försöka utveckla en tanke jag fick i Tyskland i somras...

Appropå att kämpa med sits, gångarter, samling osv osv.

Jag är väl en medelmåttig ryttare kan man väl säga. Jag har placeringar upp tom 1,40 hoppning men tävlar inte dressyr. Däremot är jag väldigt mån om form, balans, lydighet och lösgjordhet och jobbar mycket med det. Jag har jobbat mycket med unghästar, inridning och tillridning m.m.

Jag tycker att jag ridit bra hästar!

Men!!!

Som en del vet var jag i Tyskland och jobbade i somras. (Jag har jobbat där förut men det var längesen.)

Jag har ridit mellan 6-8 hästar om dagen i en sju veckor.

Det som varit ovant för mig är att jag ridit så mycket gångartshästar. (Jag bör tillägga att det inte är vilka gångartshästar som helst, utan de tillhör tyska eliten i sina åldersgrupper.)

Jag har bla ridit ett 3-årssto (Dacaprio-Wolkenstein)som fått 9-9-10 på sina gångarter och en 3-årsvalack (De Niro -Weltmeyer) som fått 9,5. Fyra godkända gångartshingstar i olika åldrar varav His Highness & Dacaprio.

Det jag reagerar på är att allt är så lätt på dessa hästar. De är byggda rätt i uppförsbacke och rör sig med hur mycket "power" som helst.

Det är inte svårt att samla galoppen på de här unghästarna. Och det är inte svårt att sitta rätt. Det är liksom INGET som är svårt. Sätt mig i en dressyrsadel på någon av dessa hästar och ni tror inte att jag är en medelmåttig svensk hobby-hoppryttare.

Det kom en busslast danskar en dag på studiebesök (för att kolla hingstar) och plötsligt så ville de se lite hästar ridna. Så jag fick visa fyra stycken dressyr-3-åringar uppsuttet och alla danskar filmade och tog kort osv. :crazy: Men jag kände mig som ett proffs. Välbalanserat, snyggt och taktmässigt satt jag på dessa hästar och kunde verkligen visa dem till deras fördel.

Det här får mig att fundera på hur mycket vi kämpar med våra hästar. Och ur lätt det KAN vara med rätt häst... Det här handlar ju inte om välutbildade hästar, utan hästar som i princip bara är ridna någon månad men som bär sig rätt.

Förstår ni vart jag vill komma? Den här känslan jag haft i kroppen när jag ridit dessa hästar vill jag ha mer av! Nu här hemma är jag inte nöjd med något. Jag får inget att kännas bra! Det är som att köra traktor när man är van vid sportbil. :cry:

Min nästa häst ska definitivt vara en gångartshäst - för den känslan och ridbarheten gör allt dubelt så kul.

/C - söker sponsor! :angel:

Sv: Ju bättre häst desto bättre ryttare!?

Jag har väl kanske inte riktigt ridit hästar på den nivån men jag har upplevt en liknande känsla. Jag är väl en rätt medioker ryttare, har tävlat LB dressyr och LC hoppning på lite lektionshästar och på min foderhäst. Fick ofta rida stora tunga hästar och slet som ett djur med att få dem att bjuda framåt.

En vända var jag på en praktik på ett annat stall. Där fick jag chansen att rida ägarens gamla dressyrfarbror för henne och helt plötsligt satt jag bra, mina skänklar var still och jag fick chansen att prova bytesserier och lite tramp och det bara flöt. Jag fattade knappt att det var sant, var det så här ridning skulle kännas?

Längtar tillbaka!

Precis! En av hästarna gör byten i varje, piaff, passage osv. Det är lite kul när det bara "kommer" fast man inte menat det. Första dagen jag red sat jag väl "till"lite för kraftigt och det blev passage direkt. Hur härligt som helst! :D Bara att korta tyglarna, sakta av och sen göra om det igen. O igen o igen o igen... Att han stod ut med mig är en gåta! ;-)

Så kan jag känna på min egen häst!!!!! Men det är ingen känsla som kommer varje dag. I slutet av ett riktigt bra träningspass eller någon /några minuter i skogen kan han kännas så super att jag knappt tror att det är sant. Allt blir superlätt, han lyssnar på minsta lilla hjälp och jag börjar tro att vi är redo för OS men sen kan det ta ett bra tag innan känslan kommer tillbaka. Det värsta är bara att de träningspass där jag inte når enda dit känns inte lika roliga och det blir lätt att jag känner mig misslyckad. Jag har ännu inte klurat ut vad det är jag gör som får honom till att bli så underbar. Men det finns ju där någonstans och det är väl det som gör att jag fortsätter kämpa. :bump:

Det blir som en drog *S* man vill bara fortsätta i en evighet, sitta av finns inte på världskartan. Får jag chansen att rida såna hästar igen så backar inte jag ur iaf.

Visst har hästen stor betydelse!! Det är ju lättare att hitta en häst som hoppar än som har talang för dressyr (tycker iaf jag).

Gångartshästar har ju en tendens till att bli dyra, så det blir väl till att spara :)

Det är det som kallas ridbarhet.

Det är sådana hästar vi alla borde ha och rida på men tyvärr är de ju alldeles för dyra.

Nej, det tror jag inte. Jag tänkte inte först och främst på värdsklasshästar, utan mer hästar för min egen nivå på ridning...

Det låter helt underbart och det är av denna anledning jag tycker att "hobbyavel" borde försvinna. Jag tycker att hästmaterialet till oss ALLA ska vara bra, så vi kan lära oss RIDA, inte bara hålla på att korrigera och bygga och locka och pocka i all evighet. Tänk om vi kunde höja nivån på hästmaterialet, då kanske vi hade varit en hästnation att räkna med på ett annat sätt än vad vi är idag? (Jag tycker många svenska ryttare är duktiga, missförstå mig inte).

"Det låter helt underbart och det är av denna anledning jag tycker att "hobbyavel" borde försvinna"

:bow:

Det är vårt ansvar att hästarna blir bättre och bättre och mer och mer lämpade för det vi kräver av dem. Mångfald ja, men under ansvar!

Förstår dig och har kommit till samma insikt själv. Det är inte roligt att rida felbyggda hästar.

Djurjouren skrev:
Förstår dig och har kommit till samma insikt själv. Det är inte roligt att rida felbyggda hästar.

Och vad värre är är att det finns hästar som är hur korrekt byggda som helst, men som ändå inte kan jobba i rätt form. Naturen är märklig ...

Jag håller i och för sig med dig, men frågan är för vilka i så fall ridningen skulle vara. De hästar som finns idag har i vissa fall en väldigt hög prisnivå (trots i vissa fall en hobbyavlad härstamning), hur skulle inte prisläget bli om hästarna så att säga blev bättre rent kroppsligt och härstamningsmässigt?

fejko skrev:
Och vad värre är är att det finns hästar som är hur korrekt byggda som helst, men som ändå inte kan jobba i rätt form. Naturen är märklig ...

Men då har det brustit i utbildningen, även om man har dom mest fantastiska hästar så blir dom oxå förstörda med fel utbildning och som folk rider i allmänhet lär inte någon få njuta av dessa fantastiskta hästar någon längre tid tyvärr.....

jag har turen att äga 2 st fantastiska hästar med superridbarhet och när man rider på dom är det lätt att se proffsig ut, sedan har jag ju oxå en annan häst men inte speciellt bra ridbarhet, fel vinklar osv och när man rider honom ser man inte bättre ut än vad hästen har kapacitet till :crazy:

Det är nästan så att man vill gå och gömma sig när man skall rida ett dressyrpass på honom för han är som han är och det blir aldrig bättre, men han är en fantastisk individ och jag hade inte bytt ut honom ens mot Briar faktiskt :)

Njaeee, alla hästar kan bli förstörda av dålig ridning......Går en korrekt byggd häst i fel form så beror det antingen på at ryttaren rider för illa eller at den utbildats för dåligt.

Cyllene kunde du inte tagit med ngn av dem hem...handbagage eller ngt?
Nin som också skulle behöva sponsor

Priserna speglar ju efterfrågan.

Idag är bra hästar dyra eftersom de är så få, skulle de finnas i fler upplagor skulle de bli billigare.

Cyllene skrev:
Precis! En av hästarna gör byten i varje, piaff, passage osv. Det är lite kul när det bara "kommer" fast man inte menat det. Första dagen jag red sat jag väl "till"lite för kraftigt och det blev passage direkt. Hur härligt som helst! :D Bara att korta tyglarna, sakta av och sen göra om det igen. O igen o igen o igen... Att han stod ut med mig är en gåta! ;-)

MEN HALLÅ! Byten i varje, piaff och passage! HELT outbildade?
Sen tycker jag inte att man kan kalla dig heller för en medelmåttlig, svensk hobbyryttare. Det är väl inte så många medelmåttliga hobbyryttare som är i Tyskland och rider 6-8 hästar om dan?

Det var någon som skrev att nivån på hästmaterialet skulle höjas så att vi kan bli en hästnation att räkna med.

Men vaddå? Tagga ner litegrann. Det är ju ändå bara ett fåtal av oss som kommer att vinna OS-guld iallafall.

Liknande trådar

Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Relationer Anonymt nick, vet någon vem jag är så visa gärna inte det <3 Det här kommer bli jättelångt, men för att sammanfatta det hela lite så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
17 381
Senast: Brandgul
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
1 022
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag har sedan ca 2 månader tillbaka en häst på foder, en 7-årig halvblodsvalack (mamman polsk, pappan svensk). Han är snäll i "vanlig"...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka