Det var inte jag som skrev att det var självklart och jag ifrågasätter inte att det skulle vara praktiskt ibland. Det jag undrade var menat som en följdfråga kring att det bara handlade om samma datasystem för att kunna göra allt det som ni tycker skulle vara önskvärt.Jag avsåg regionens egna VC. Att de och sjukhuset inte har samma. Hur ofta det är samma nämnd etc har jag ingen aning om - jag svarade enbart på det du skev att det är självklart det är samma journalsystem inom regionen.
Det blir onekligen knöligt när sjukhuset remitterar ut till vårdcentralens sjukgymnast men sen inte kan läsa journalen från nämnda sjukgymnast - inte ens om patienten samtycker. Utan då måste journalen begäras in. Eller när två olika mottagningar parallellt utreder samma sak och skickar patienten på samma undersökningar eftersom de inte kan se att det redan gjorts. (dessutom är det varken kostnadseffektivt eller en bra hantering av skattemedel men det är en annan diskussion)
Alla beskrivningar när man saknar gemensamt system låter för mig som det skulle innebära möjlighet till direktaccess enbart utifrån egen bedömning av den som läser. Men jag har aldrig fattat vad man baserar sig på för att få göra det över myndighetsgränserna.
Om det finns några specialregler just för journalåtkomst (kanske i patientdatalagen?) eller om det bara är en vana att blunda för att regionen består av olika myndigheter (kanske med motivering att allt ändå är vård?) eller något annat?
Därav fråga. Jag är intresserar av att få reda på om du eller någon annan som rä närmare vårdens organisation än jag själv kan berätta det.