Journalförs samtal till 1177?

Jag avsåg regionens egna VC. Att de och sjukhuset inte har samma. Hur ofta det är samma nämnd etc har jag ingen aning om - jag svarade enbart på det du skev att det är självklart det är samma journalsystem inom regionen.

Det blir onekligen knöligt när sjukhuset remitterar ut till vårdcentralens sjukgymnast men sen inte kan läsa journalen från nämnda sjukgymnast - inte ens om patienten samtycker. Utan då måste journalen begäras in. Eller när två olika mottagningar parallellt utreder samma sak och skickar patienten på samma undersökningar eftersom de inte kan se att det redan gjorts. (dessutom är det varken kostnadseffektivt eller en bra hantering av skattemedel men det är en annan diskussion)
Det var inte jag som skrev att det var självklart och jag ifrågasätter inte att det skulle vara praktiskt ibland. Det jag undrade var menat som en följdfråga kring att det bara handlade om samma datasystem för att kunna göra allt det som ni tycker skulle vara önskvärt.

Alla beskrivningar när man saknar gemensamt system låter för mig som det skulle innebära möjlighet till direktaccess enbart utifrån egen bedömning av den som läser. Men jag har aldrig fattat vad man baserar sig på för att få göra det över myndighetsgränserna.
Om det finns några specialregler just för journalåtkomst (kanske i patientdatalagen?) eller om det bara är en vana att blunda för att regionen består av olika myndigheter (kanske med motivering att allt ändå är vård?) eller något annat?
Därav fråga. Jag är intresserar av att få reda på om du eller någon annan som rä närmare vårdens organisation än jag själv kan berätta det.
 
Det var inte jag som skrev att det var självklart och jag ifrågasätter inte att det skulle vara praktiskt ibland. Det jag undrade var menat som en följdfråga kring att det bara handlade om samma datasystem för att kunna göra allt det som ni tycker skulle vara önskvärt.

Alla beskrivningar när man saknar gemensamt system låter för mig som det skulle innebära möjlighet till direktaccess enbart utifrån egen bedömning av den som läser. Men jag har aldrig fattat vad man baserar sig på för att få göra det över myndighetsgränserna.
Om det finns några specialregler just för journalåtkomst (kanske i patientdatalagen?) eller om det bara är en vana att blunda för att regionen består av olika myndigheter (kanske med motivering att allt ändå är vård?) eller något annat?
Därav fråga. Jag är intresserar av att få reda på om du eller någon annan som rä närmare vårdens organisation än jag själv kan berätta det.

Vilka ni? Jag misstog kring att du skrivit det om samma, ber om ursäkt för det. Men jag tror du buntade ihop mig med andra lite för fort. Jag har inte uttryckt vad som skulle vara önskvärt. Dock att nuvarande lösning i min region inte är optimal.

Ang din juridiska fråga kan jag inte hjälpa dig då jag inte ens förstår frågan. Vad är det som tyder på det skulle vara specialreglerat och vad är det som du funderar om? Det finns ju tonvis med lagar och regleringar som enbart rör vården men jag förstår som sagt inte den exakta frågan. Men någon annan gör det förhoppningsvis!
 
Vilka ni? Jag misstog kring att du skrivit det om samma, ber om ursäkt för det. Men jag tror du buntade ihop mig med andra lite för fort. Jag har inte uttryckt vad som skulle vara önskvärt. Dock att nuvarande lösning i min region inte är optimal.

Ang din juridiska fråga kan jag inte hjälpa dig då jag inte ens förstår frågan. Vad är det som tyder på det skulle vara specialreglerat och vad är det som du funderar om? Det finns ju tonvis med lagar och regleringar som enbart rör vården men jag förstår som sagt inte den exakta frågan. Men någon annan gör det förhoppningsvis!
Jag uppfattade det som att du och flera andra ansåg att om det bara hade funnits ett gemensamt journalsystem så hade ni kunnat läsa det ni vill och anser att ni behöver på ett enkelt sätt, och underförstått då att det bara handlade om det som den enda begränsningen. Samma har jag sett även tidigare så det var en generell iakttagelse om många personer som verkar framföra ungefär samma sak. Var nog inte helt tydligt...

Det verkar på så många som om det bara gäller inre sekretess generellt för all vård inom samma region i de gemensamma journalsystemen. Men jag har svårt att förstå på vilka grunder eftersom regionerna så vitt jag vet sällan är organiserade med all vård i samma myndighet/under samma nämnd. Och då borde det gälla yttre sekretess mellan dessa. Vilket borde betyda att det inte kan vara bara den som vill läsa som på egen hand inhämtar och dokumenterar patientens medgivande och därefter tillåter åtkomst för sig själv. Om det inte finns något som tillåter avvikelser från de generella reglerna om utlämnande av handlingar och sekretess som gäller lika för alla myndigheter.
 
Jag uppfattade det som att du och flera andra ansåg att om det bara hade funnits ett gemensamt journalsystem så hade ni kunnat läsa det ni vill och anser att ni behöver på ett enkelt sätt, och underförstått då att det bara handlade om det som den enda begränsningen. Samma har jag sett även tidigare så det var en generell iakttagelse om många personer som verkar framföra ungefär samma sak. Var nog inte helt tydligt...

Det verkar på så många som om det bara gäller inre sekretess generellt för all vård inom samma region i de gemensamma journalsystemen. Men jag har svårt att förstå på vilka grunder eftersom regionerna så vitt jag vet sällan är organiserade med all vård i samma myndighet/under samma nämnd. Och då borde det gälla yttre sekretess mellan dessa. Vilket borde betyda att det inte kan vara bara den som vill läsa som på egen hand inhämtar och dokumenterar patientens medgivande och därefter tillåter åtkomst för sig själv. Om det inte finns något som tillåter avvikelser från de generella reglerna om utlämnande av handlingar och sekretess som gäller lika för alla myndigheter.
Vad menar du med nämnd/myndighet? Sjukvården är ingen myndighet alls?

Och ja det är varje medarbetares ansvar att använda journalen på ett korrekt sätt. Beroende på sekretessklassning av resp klinik så ser det lite olika ut men i grunden är det jag som sjukvårdspersonal som avgör vad jag får och inte får läsa. Sen loggas ju allt man gör i journalen.
 
Jag uppfattade det som att du och flera andra ansåg att om det bara hade funnits ett gemensamt journalsystem så hade ni kunnat läsa det ni vill och anser att ni behöver på ett enkelt sätt, och underförstått då att det bara handlade om det som den enda begränsningen. Samma har jag sett även tidigare så det var en generell iakttagelse om många personer som verkar framföra ungefär samma sak. Var nog inte helt tydligt...

Det verkar på så många som om det bara gäller inre sekretess generellt för all vård inom samma region i de gemensamma journalsystemen. Men jag har svårt att förstå på vilka grunder eftersom regionerna så vitt jag vet sällan är organiserade med all vård i samma myndighet/under samma nämnd. Och då borde det gälla yttre sekretess mellan dessa. Vilket borde betyda att det inte kan vara bara den som vill läsa som på egen hand inhämtar och dokumenterar patientens medgivande och därefter tillåter åtkomst för sig själv. Om det inte finns något som tillåter avvikelser från de generella reglerna om utlämnande av handlingar och sekretess som gäller lika för alla myndigheter.

Då antog du fel. Jag kan läsa både journal från sjukhus och vårdcentral. Men tex Ortopeden som remitterade mig till sjukgymnast på vårdcentral kan inte läsa vad den sjukgymnasten skrivit. Vilket är frustrerande för alla inblandade. Dvs det skulle underlätta om Ortopeden kunde se det utan att behöva beställa journalen från VC eller att jag ska berätta.

Samma när två avdelningar ovetandes utreder samma sak och gör samma undersökningar. Patienten vet det och kan läsa allt, men det vore bättre för vårdpersonalen om de kunde se att en annan avdelning redan beställt och gjort ett ekg eller en scint. Det skulle även spara pengar.

Och iom att jag kan se allt så borde det inte vara omöjligt för vården att se allt utefter behov. Tex då att Ortopeden kan se vad sjukgymnasten skrivit.

Och igen - här hjälper det inte att jag ger tillåtelse. Sjukhuset kan rent tekniskt ändå inte se vårdcentralens journal. Och vårdcentralen kan inte se hjärtmottagningens journal osv. Med en patient som är om sig och kring sig går det nog bra ändå och "bara" blir lite bökigare. Med en äldre lite mer förvirrad patient blir det kaos :/
 
Vad menar du med nämnd/myndighet? Sjukvården är ingen myndighet alls?

Och ja det är varje medarbetares ansvar att använda journalen på ett korrekt sätt. Beroende på sekretessklassning av resp klinik så ser det lite olika ut men i grunden är det jag som sjukvårdspersonal som avgör vad jag får och inte får läsa. Sen loggas ju allt man gör i journalen.
Inom kommuner och landstingskommuner så är varje nämnd (med de beslutande politikerna som tillsätts av fullmäktige) med den verksamhet som den styr över en egen myndighet. Landstingsstyrelsen, Primärvårds- och tandvårdsnämnd kan de t.ex. heta. Inom myndigheten är det personalen själv som avgör om de har behov av uppgifterna för sitt arbete. Mellan myndigheter så är det normalt den myndighet som äger uppgifterna som avgör om det gäller sekretess eller inte. Om det då inte finna extra regler som gör det mindre hårt för just vårdpersonal som vill läsa andras vårduppgifter?
En del av detta kanske hänger ihop med det som du kallar för sekretessklassningen?
 
Inom kommuner och landstingskommuner så är varje nämnd (med de beslutande politikerna som tillsätts av fullmäktige) med den verksamhet som den styr över en egen myndighet. Landstingsstyrelsen, Primärvårds- och tandvårdsnämnd kan de t.ex. heta. Inom myndigheten är det personalen själv som avgör om de har behov av uppgifterna för sitt arbete. Mellan myndigheter så är det normalt den myndighet som äger uppgifterna som avgör om det gäller sekretess eller inte. Om det då inte finna extra regler som gör det mindre hårt för just vårdpersonal som vill läsa andras vårduppgifter?
En del av detta kanske hänger ihop med det som du kallar för sekretessklassningen?

Fast det handlar ju inte bara om sekretess. Utan även om fysisk/teknisk tillgänglighet. Ang vad som kan ses eller inte. Finns inte fysisk/teknisk tillgänglighet så får senretessfrågan underordnad betydelse då informationen inte kan ses i systemet även om det inte är sekretess. Det är det jag tycker är komplicerade för alla.
 
Vad menar du med nämnd/myndighet? Sjukvården är ingen myndighet alls?

Och ja det är varje medarbetares ansvar att använda journalen på ett korrekt sätt. Beroende på sekretessklassning av resp klinik så ser det lite olika ut men i grunden är det jag som sjukvårdspersonal som avgör vad jag får och inte får läsa. Sen loggas ju allt man gör i journalen.
Eh va? Det är knappast du som personal som avgör vad du får eller inte får läsa! Skrämmande okunnigt. Detta är en av anledningarna till att jag är motståndare till sammanhållen journalföring.
 
Inom kommuner och landstingskommuner så är varje nämnd (med de beslutande politikerna som tillsätts av fullmäktige) med den verksamhet som den styr över en egen myndighet. Landstingsstyrelsen, Primärvårds- och tandvårdsnämnd kan de t.ex. heta. Inom myndigheten är det personalen själv som avgör om de har behov av uppgifterna för sitt arbete. Mellan myndigheter så är det normalt den myndighet som äger uppgifterna som avgör om det gäller sekretess eller inte. Om det då inte finna extra regler som gör det mindre hårt för just vårdpersonal som vill läsa andras vårduppgifter?
En del av detta kanske hänger ihop med det som du kallar för sekretessklassningen?
Du är helt rätt ute. Självklart är sjukvården i juridisk mening en myndighet. För att ta del av journaluppgifter mellan myndigheter/förvaltningar krävs patientens SAMTYCKE! Så det gäller att hålla koll på vad som är ens egen förvaltning liksom. För att undvika trassel och för att det är sympatiskt så frågar de flesta seriösa vårdgivare patienten innan de tar del av även egen förvaltnings uppgifter.
 
Jag vill också minnas att jag har blivit frågad om personnr (knappar man inte in det direkt tom?) Och de kommenterat om journalföring. Minns inte vilken åkomma det gällde och har ingen aning om jag kan se det själv (överlag tycker jag att jag själv kan se väldigt lite journaler själv? Har inte satt mig in i hur det funkar).
 
@MiaMia @MiniLi @Alexandra_W
Vi nödläge, om patienten är på akuten och inte kan kommunicera själv t ex, så finns möjlighet till så kallad Nödöppning. Då träder inträder undantag från sekretessen.

Fast det hjälper ju inte med olika system?
Här hävdar alltså ortopedmott på sjukhuset (och hjärtmott och..) att de rent tekniskt INTE kommer åt vårdcentralens journalsystem. Dvs inte ens MED medgivande från patient kommer de in eftersom VC har ett annat system.

Så när Ortopeden vill veta hur det gått hos sjukgymnasten måste hen be mig berätta, ringa sjukgymnasten eller rekvirera journalen. Och pappa fick tre ekg på kort tid samt blev inbokad på en andra hjärtscint två veckor efter den första. På grund av att VC inte kunde se (ens med medgivande) att akuten gjort ekg. Så VC beställer ekg. På hjärtmott kunde de inte se att VC beställt ekg utan beställer ett. Osv.
Och när lungkliniken satt in blodförtunnande för lungemboli så satt läkaren på vårdcentralen och hade ingen aning varför pappa hade blodförtunnande.

Dvs det blir totalknasigt, särskilt med en lite äldre patient som inte själv har stenkoll (pappa). Och kostar onödiga pengar när det görs undersökningar som nyss är gjorda.

Men jag funderade just på det med akut, för är det livshotande och samtycke inte kan inhämtas bryts sekretessen. Men det hjälper ju inte om de inte kommer åt varandras system... 🙈
 
Eh va? Det är knappast du som personal som avgör vad du får eller inte får läsa! Skrämmande okunnigt. Detta är en av anledningarna till att jag är motståndare till sammanhållen journalföring.
Nej alltså alla måste ju agera enligt lagar och bestämmelser. Men i slutändan är det jag som sjukvårdspersonal som gör en bedömning kring vilken information jag behöver för att kunna bedriva patientsäker vård.
 
Inom kommuner och landstingskommuner så är varje nämnd (med de beslutande politikerna som tillsätts av fullmäktige) med den verksamhet som den styr över en egen myndighet. Landstingsstyrelsen, Primärvårds- och tandvårdsnämnd kan de t.ex. heta. Inom myndigheten är det personalen själv som avgör om de har behov av uppgifterna för sitt arbete. Mellan myndigheter så är det normalt den myndighet som äger uppgifterna som avgör om det gäller sekretess eller inte. Om det då inte finna extra regler som gör det mindre hårt för just vårdpersonal som vill läsa andras vårduppgifter?
En del av detta kanske hänger ihop med det som du kallar för sekretessklassningen?
Jag har aldrig hört att det skulle vara på det här sättet i min region. Vi har olika ”centrum” men inte olika nämnder och vi är definitivt inte olika myndigheter. Sjukvården är ingen myndighet alls.

Det finns flera olika sekretessklassningar i journalen som styr om och hur journalen kan nås från andra enheter. Högsta sekretessklassningen innebär att ingen utifrån kommer åt journalerna, tex så har ofta BUP en högre sekretessklassning. Sen finns det olika mellanvarianter där andra kan komma åt om de motiverar varför och andra där alla ser bara man öppnar upp den delen av journalen.
Det här har inget alls med myndigheter att göra utan det bygger på typ av verksamhet, målgrupp och grad av känslighet.

Det som avgör om jag har rätt att öppna en journal är om det är befogat utifrån den aktuella vårdsituationen.
 
Jag vill också minnas att jag har blivit frågad om personnr (knappar man inte in det direkt tom?) Och de kommenterat om journalföring. Minns inte vilken åkomma det gällde och har ingen aning om jag kan se det själv (överlag tycker jag att jag själv kan se väldigt lite journaler själv? Har inte satt mig in i hur det funkar).

Landstingen bestämmer själv - eller kanske tom de olika vårdgivarna? - vad de vill visa elektroniskt. Mitt förra landsting visade jättemycket. Det nuvarande knappt nåt.

Men 1177 har jag inte sett i något av det. Iofs vet jag ju inte om något blivit journalfört tidigare hos 1177. Bara nu sist personnummer togs igen och med komme tar om journal.
 
Fast det handlar ju inte bara om sekretess. Utan även om fysisk/teknisk tillgänglighet. Ang vad som kan ses eller inte. Finns inte fysisk/teknisk tillgänglighet så får senretessfrågan underordnad betydelse då informationen inte kan ses i systemet även om det inte är sekretess. Det är det jag tycker är komplicerade för alla.
Jag tänker att tekniskt är alltid lösbart (rörande det vi pratar om här). Det är en fråga om vad man väljer att beställa för funktioner eller tycka är värt att betala för. Eller andra rutiga och randiga orsaker. Sett bara till det tekniska skulle man kunna ordna tillgång till uppgifter i andra system än det som de egna journalerna skrivs i också.
Min undran handlade om ifall det verkligen skulle ge den tillgången till "allt vid behov" som önskas även om systemet var gemensamt.
 
Fast det hjälper ju inte med olika system?
Här hävdar alltså ortopedmott på sjukhuset (och hjärtmott och..) att de rent tekniskt INTE kommer åt vårdcentralens journalsystem. Dvs inte ens MED medgivande från patient kommer de in eftersom VC har ett annat system.

Så när Ortopeden vill veta hur det gått hos sjukgymnasten måste hen be mig berätta, ringa sjukgymnasten eller rekvirera journalen. Och pappa fick tre ekg på kort tid samt blev inbokad på en andra hjärtscint två veckor efter den första. På grund av att VC inte kunde se (ens med medgivande) att akuten gjort ekg. Så VC beställer ekg. På hjärtmott kunde de inte se att VC beställt ekg utan beställer ett. Osv.
Och när lungkliniken satt in blodförtunnande för lungemboli så satt läkaren på vårdcentralen och hade ingen aning varför pappa hade blodförtunnande.

Dvs det blir totalknasigt, särskilt med en lite äldre patient som inte själv har stenkoll (pappa). Och kostar onödiga pengar när det görs undersökningar som nyss är gjorda.

Men jag funderade just på det med akut, för är det livshotande och samtycke inte kan inhämtas bryts sekretessen. Men det hjälper ju inte om de inte kommer åt varandras system... 🙈
Fast det gör man. Eller ja, man kommer ju inte åt varandras system som sådant, utan man kan gå in via Nationellt patientöversikt och se vad andra vårdgivare har skrivit i deras journal om patienten. Det var så min vårdcentral gjorde för att läsa journalerna jag har i Sörmland, vilka har helt olika system än Skåne och det var så neurologen gjorde för att läsa journalen i Skåne, ytterligare ett helt olikt system. Det är typ det du ser på 1177 när du går in och läser din egen journal där, typ samma enkelt förklarat. Man måste ha behörighet för att göra det. Så systemet finns, ett problem som dock finns är att alla vårdgivare inte finns med där, som några privata, tror det inte är så många som inte finns med dock, men fler och fler ansluter sig.

Så på så vis kan en läkare på en vårdcentral i Skåne, som har ett journalsystem, se vad ett sjukhus i Norrland, som har ett helt annat, skriver om en patient. Men man måste ju ha behörighet för att göra det.

Vad min ögonläkare gjorde när han läste min journal från käkkirurgen var att läsa från samma sjukhus, det brukar ju gå om man har samma journalsystem. Jobbar man på en vårdcentral kan man ju dessutom ha läsbehörighet till sjukhusets journalsystem, i alla fall här i Skåne, har aldrig funderat över hur det ser ut i andra regioner utan tagit för givet att läsbehörighet finns där också på olika vis.

Jag har för mig jag läste i din tråd att du går till privat sjukgymnast? Minns jag galet nu? Då är det privat sjukvård och då är de kanske inte anslutna till det gemensamma, och någon läsbehörighet finns ju troligen inte.
 
Jag har aldrig hört att det skulle vara på det här sättet i min region. Vi har olika ”centrum” men inte olika nämnder och vi är definitivt inte olika myndigheter. Sjukvården är ingen myndighet alls.

Det finns flera olika sekretessklassningar i journalen som styr om och hur journalen kan nås från andra enheter. Högsta sekretessklassningen innebär att ingen utifrån kommer åt journalerna, tex så har ofta BUP en högre sekretessklassning. Sen finns det olika mellanvarianter där andra kan komma åt om de motiverar varför och andra där alla ser bara man öppnar upp den delen av journalen.
Det här har inget alls med myndigheter att göra utan det bygger på typ av verksamhet, målgrupp och grad av känslighet.

Det som avgör om jag har rätt att öppna en journal är om det är befogat utifrån den aktuella vårdsituationen.
Det är ju möjligt att din region är organiserad så att all sjukvård ligger i samma myndighet.
Men är det verksamhet i egen regi så är det definitivt en myndighet. Landstingets verksamhet sker per definition i myndighetsform. (om den inte getts som uppdrag till bolag, entreprenader etc; men då är det ju inte i egen regi och det myndigheten gör begränsas till att besluta om hur uppgift det handlar om ska utföras, betalas, vilka avtalsvilkor som ska gälla osv.)
 
Fast det gör man. Eller ja, man kommer ju inte åt varandras system som sådant, utan man kan gå in via Nationellt patientöversikt och se vad andra vårdgivare har skrivit i deras journal om patienten. Det var så min vårdcentral gjorde för att läsa journalerna jag har i Sörmland, vilka har helt olika system än Skåne och det var så neurologen gjorde för att läsa journalen i Skåne, ytterligare ett helt olikt system. Det är typ det du ser på 1177 när du går in och läser din egen journal där, typ samma enkelt förklarat. Man måste ha behörighet för att göra det. Så systemet finns, ett problem som dock finns är att alla vårdgivare inte finns med där, som några privata, tror det inte är så många som inte finns med dock, men fler och fler ansluter sig.

Så på så vis kan en läkare på en vårdcentral i Skåne, som har ett journalsystem, se vad ett sjukhus i Norrland, som har ett helt annat, skriver om en patient. Men man måste ju ha behörighet för att göra det.

Vad min ögonläkare gjorde när han läste min journal från käkkirurgen var att läsa från samma sjukhus, det brukar ju gå om man har samma journalsystem. Jobbar man på en vårdcentral kan man ju dessutom ha läsbehörighet till sjukhusets journalsystem, i alla fall här i Skåne, har aldrig funderat över hur det ser ut i andra regioner utan tagit för givet att läsbehörighet finns där också på olika vis.

Jag har för mig jag läste i din tråd att du går till privat sjukgymnast? Minns jag galet nu? Då är det privat sjukvård och då är de kanske inte anslutna till det gemensamma, och någon läsbehörighet finns ju troligen inte.

Nej jag går till den landstingsdrivna vårdcentralens sjukgymnast. Därav min förvåning. Och sjukgymnasten kan läsa ortopedens journal.

Var ju när sjukgymnasten sa att jag måste kontakta Ortopeden och få bättre smärtlindring jag insåg det. Jag ringde Ortopeden och berättade jag varit hos sjukgymnasten som de remitterat till och att han sagt jag skulle kontakta dem för jag hade alldeles för mkt smärta. Och sa att "ni kan ju läsa vad han skrivit, finns en lång journal från honom". Och då får svaret att de kan inte läsa då de inte kommer inte åt vårdcentralens system. Löste sig ju med att jag gick in på 1177 och sen läste upp journalen dock.

Men ah, det finns ett "översystem" om det är kris. Det är bra!
 
Av ren och plötslig nyfikenhet: Om man ringer till Sjukvårdsrådgivningen på 1177 - journalförs de samtalen?

Jag antar att de dokumenteras (spelas in?) men hamnar de i journalen, som väl* alla vårdgivare har tillgång till?


(*Jag har inte riktigt fattat det där med sammanhållen journalföring. Ser alla vårdgivare allt eller måste man uttryckligen få frågan och ge sitt samtycke till det? Eller är det bara när man aktivt har spärrat sin journal som information inte automatiskt visas mellan olika vårdgivare? En parentesfråga.)

Det hamnar inte i "vanliga" journalen.
Man skulle kunna tänka sig att det kan hittas i "NPÖ" men jag tror inte det heller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp