Nej, tyvärr. Det finns många olika journalsystem runt om i sjukvården och de är inte precis bra på att samarbeta med varandra, de här systemen. Det finns olika på vårdcentralen, på sjukhus, privat vård och tandvård. Sedan är det olika i olika regioner.... men så finns det ju Nationellt patientöversikt där man kan se det mesta. Tror en del anteckningar från psykiatrin och vissa privata vårdgivare samt tandvård inte finns med där. Om det inte är sjukhustandvård.
Det är dessutom inte bara att klicka sig in var helst man vill, man måste verkligen ha en riktig anledning för att göra det. Jag vet att vissa tar lite lätt på det och tycker att bara man har minsta lilla med patienten att göra så har man rätt att gå in i journalen osv, men det är i alla fall min åsikt att man ska tänka igenom orsaken två gånger innan man gör det för journalen är privat. Kan du få patientens tillstånd innan du går in så är det det bästa.
Jag satt hos ögonläkaren i slutet av maj och så gick vi i genom sjukdomar och handikapp osv, jag skulle berätta "allt". Så han fick ju information inte bara om ögon, utan även om astma, hörselskada och att min käke förändrades utan anledning för 12 år sedan. Jag gick sedan ut och gjorde någon undersökning till och kom in igen till honom och då satt han och läste i min journal från käkkirurgen om min käke. Visst, han har ju laglig rätt, men vad hände med att fråga? Den informationen som var relevant för min ögonvård hade jag redan givit honom och han behövde faktiskt inte läsa i min journal utan att ha frågat. Det står inga hemligheter i den journalen, han anmärkte på mitt antal hål i tänderna jag hade vid den tiden och det kändes liksom inte ok. Ett övertramp. Ett fullständigt lagligt övertramp, men faktum är- man kan fråga och dessutom värdera behovet av att behöva gå in i journalen egentligen. Bara för att den finns där så att man vid behov kan titta betyder det inte att man faktiskt ska om behovet inte är uppenbart. Jag var dessutom där, bara att fråga.