parellikusken

Trådstartare
Inte kunnat sova inatt så legat och tänkt på en massa olika saker. En av sakerna är ordet "jordnära".
På dejtingappar beskriver endel sig själv som jordnära eller så, oftare, söker de en jordnära person.
Även i andra sammanhang beskrivs jordnära som något eftersträvansvärt.

Vad betyder att vara jordnära för er?
Identifierar ni er själva som jordnära?
Ser ni det som en bra egenskaper hos er själva eller andra?

Osv..
 
Inte kunnat sova inatt så legat och tänkt på en massa olika saker. En av sakerna är ordet "jordnära".
På dejtingappar beskriver endel sig själv som jordnära eller så, oftare, söker de en jordnära person.
Även i andra sammanhang beskrivs jordnära som något eftersträvansvärt.

Vad betyder att vara jordnära för er?
Identifierar ni er själva som jordnära?
Ser ni det som en bra egenskaper hos er själva eller andra?

Osv..

Ofta används det för att beskriva någon som är enkel, sjåsfri och som inte ser sig som förmer än andra. Det är väl i grunden goda egenskaper. Men jag har ändå en kluven relation till begreppet, för inte sällan används ordet berömmande för den som aldrig problematiserar, ifrågasätter eller på annat sätt använder sin intelligens - ofta av folk som själva skulle beskriva sig som jordära.

Jag kommer osökt att tänka på en av mina bästa vänner som är väldigt intelligent, har hög integritet och begåvad konstnär. När hon var i tjugoårsåldern hade hon en pojkvän som ständigt kritiserade henne. Vi läste konstvetenskap och filosof tillsammans på universitetet och när vi hade fester med kurskamrater så ville han alltid vara med, men visade ständigt ett öppet förakt för hennes vänner. Hon gjorde slut, tack och lov, men när hon träffade på honom något år senare så kunde han inte låta bli att berätta att han hade ny flickvän - ”en enkel flicka från landet”. Jag hade kunnat satsa hus och hem på att han hade beskrivit denna stackars ”enkla flicka från landet” som jordnära, medan han skulle ha beskrivit min vän som motsatsen.
 
Inte kunnat sova inatt så legat och tänkt på en massa olika saker. En av sakerna är ordet "jordnära".
På dejtingappar beskriver endel sig själv som jordnära eller så, oftare, söker de en jordnära person.
Även i andra sammanhang beskrivs jordnära som något eftersträvansvärt.

Vad betyder att vara jordnära för er?
Identifierar ni er själva som jordnära?
Ser ni det som en bra egenskaper hos er själva eller andra?

Osv..
För mig är jordnära nära besläktat med egenskaper som naturlig, praktisk och realistisk.
Det är nog övervägande bra egenskaper, eller i alla fall mer användbart än de motsatta egenskaperna.
 
Jag är inne på samma spår som @Lickety och tycker också att jordnära är ett positivt laddat ord.
Om en person är jordnära tänker jag mig att det är en person som mestadels är okomplicerad, pragmatisk, sansad. Realism framom drömmar liksom.
 
Ofta används det för att beskriva någon som är enkel, sjåsfri och som inte ser sig som förmer än andra. Det är väl i grunden goda egenskaper. Men jag har ändå en kluven relation till begreppet, för inte sällan används ordet berömmande för den som aldrig problematiserar, ifrågasätter eller på annat sätt använder sin intelligens - ofta av folk som själva skulle beskriva sig som jordära.

Jag kommer osökt att tänka på en av mina bästa vänner som är väldigt intelligent, har hög integritet och begåvad konstnär. När hon var i tjugoårsåldern hade hon en pojkvän som ständigt kritiserade henne. Vi läste konstvetenskap och filosof tillsammans på universitetet och när vi hade fester med kurskamrater så ville han alltid vara med, men visade ständigt ett öppet förakt för hennes vänner. Hon gjorde slut, tack och lov, men när hon träffade på honom något år senare så kunde han inte låta bli att berätta att han hade ny flickvän - ”en enkel flicka från landet”. Jag hade kunnat satsa hus och hem på att han hade beskrivit denna stackars ”enkla flicka från landet” som jordnära, medan han skulle ha beskrivit min vän som motsatsen.
Jag delar din upplevelse. Jag upplever jordnära som en i grunden positiv egenskap om en person som är enkel att ha att göra med, inte ser ner på andra och i övrigt ser saker för vad de är.

Men jag har också upplevt att man använder det för att beskriva sig själv som motsatt andra. T ex för att trycka ner en person som man tycker har för vidlyftiga drömmar - nej, sånt drömmer inte jag om, jag är mer jordnära än så. Eller just precis som i ditt fall, som motsats till en person som studerat konstvetenskap eller filosofi.
 
Jordnära är för mig när människor kan se vilka praktiska åtgärder som behövs för att lösa vardagliga problem.
Det står inte i motsats till andra egenskaper.
Man kan vara en visionär och drömmare samtidigt.
Men kunna se skillnaden mellan lätt att genomföra och svårare att genomföra.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 372
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 945
Senast: Sassy
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 468
Senast: Badger
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 914
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Valp 2025
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp