Jordgubbsodling?

SusieQ

Trådstartare
Jag har införskaffat mig en jordgubbstunna, eftersom sambon dödade de jordgubbsplantor som fanns i trädgården när vi flyttade in i huset.

Blommor-8-maj-2011-008.jpg

Min fråga är nu vilken sorts jord/gödning är det bäst att fylla den mer för att optimera en bra skörd?

Jag har lyckats googla mig till att det inte ska vara för mycket kväve i gödningen eftersom jag då riskerar att få mest bladverk och färre bär.

De plantsorter jag kommer att odla är "Bounty" och "White Pineberry".

Någon som är bra på jordgubbar, hjälp?

Sv: Jordgubbsodling?

Smart, jag tänkte inte på att söka i kruka, sökte på odla i tunna och odling av jordgubbe i största allmänhet. Inte för att det stod så mycket om att odla just i kruka på din länk, men ändå.
Har väl fått lite mer kött på benen när det gäller mitt jordgubbsodlande. :)
Inte för att det kommer bli så mycket bär första året, men man vill ju ge plantorna en ordentlig start.

Min tunna har kommit! ska bara fylla i jord och plantor sen kommer foto.

Nu är jordgubbarna planterade, vi blandade egen jord så det blev en tredjedel av vardera, perennajord, kogödsel och sand.

Inte för att så många verkar bry sig, men en liten bild på tunnan färdigplanterad.
8CA1766B-orig_zps23b23e21.jpg

Plantorna är ganska små, men de tar sig nog snart, har inte räknat med jordgubbar i år precis.:cautious:

Jag har krukor jag ska odla i men det är fortfarande ett par minus här på nätterna rätt ofta så jag tänkte vänta lite.

Vilket bra sätt att odla jordgubbar på. Skall googla på jordgubbstunna (är det så den kallas?)

Ja, vad jag har förstått ska det vara väldigt bekvämt sätt att odla på, man slippper ogräs och risken för sjukdomar är mindre. På vintern lägger man på ett täcke för att skydda mot värsta kylan.

Tora: Ja jordgubbstunna heter den. Jag köpte min på Willab, men det borde gå att göra en ganska lätt själv av en vanlig plastunna som man gör hål i och sätter ett plaströr med hål i för bevattning i mitten..

men shit vad avancerat det verkar! jag hade tänkt odla för jordgubbar för att det ska va enkelt, men det är det kanske inte?

vi har förvisso snormycket sol och värme här men det kanske inte är avsaknad av det som gör det klurigt?

Avancerat?:cautious: Du häller jorden i tunnan och sätter plantorna i hålen och på toppen. Vattnar vid behov och sen sköter tunnan sig själv, du behöver inte hålla efter ogräs eller revor som sticker iväg i landet. Sjukdomar hålls borta effektivt också när plantorna inte kommer i kontakt med varandra. Dessutom kan du ju ha ett helt jordgubbsland på en balkong på detta vis. :) Nä inte avancerat alls ju... Jordgubbar vill väl ha sol och värme? så det är ju bara bra.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Hej! Jag ska ge mig på att odla iår! Försökte förra året men mamma lyckades döda alla växter när jag var i England.. Ja men jag ska odla...
Svar
16
· Visningar
1 750
Senast: corzette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix