Jordgetingstucken,eller?

Fibusen

Trådstartare
Släppte ut hästen tidigt i morse,för jag skulle hem till mamma och vara hundvakt,vid 11-tiden så ringer stallkompisen och säger att hon tror att min häst blivit jordgetingstucken...:( Han hade rullat sig normalt,sen upp och gått lite,sen skulle han lägga sig ner,precis när han lagt sig ner så far han upp i 120,skenar runt inne i hagen,och sparkar bakut som en blådåre,hon går dit för hon tänkte om han kanske hade en broms eller något på snoppen,det hade han inte,hon går över på andra sidan av hästen,och där han han säkert 40-50 bett,aldeles knölig,och pälsen står rakt upp i betten. Han är biten uppifrån rumpan,och ner till kotan,alltså så gott som hela bakbenet,plus några bett under magen.

Ringer till mig,skyndar mig till stallet,är där ca 45 min senare,då har svullnaden gått ner så pass mycket att pälsen lagt sig,och man ser det nästan bara i en speciell vinkel,om man inte kollar jättenoga,han är pigg och glad,inge svullen i halsen munnen och temp normal,åker hem till mamma igen efter ca 2½ timme sen han vart stucken,stallkompisen ska hålla koll på utifall han verkar allmännpåverkad,och kommer att ringa mig på en gång i såfall.

Gick igenom hagen där han hade legat,ser inget,och hör inget,allt ser normalt ut,så frågan är om det är jordgetingar? Har rätt så mycket maskrosor i hagen,men känns osannolikt att det skulle seta en klunga bin/getingar på ca 40-50 stycken på en sån liten yta? Och myror kan väll inte ge så stora svullnader? (är som en lillfingernagel ungefär varje bula,vissa större och en hel del något mindre)

Om det är jordegtingar,vilka tecken visar det i marken,borde man inte kunna se ett bo,eller höra dom? Eller se att dom åker in och ut genom marken? Och hur sjutton får man bort ett sådant bo i såfall?

Och tillslut,kan jag andas ut helt nu? Kommer naturligtvis kolla mun/svalg på han samt temp i kväll vid insläpp,har några timmars arbete framför mig bara först!

Sv: Jordgetingstucken,eller?

Liknande symtom drabbade en av våra. På ett mindre område fanns massor av bett som efter någon dag förvandlades till ett knöligt sår som vätskade och varade med rejäl svullnad runt om . Hästen var öm i området såklart men det läkte fint efter någon vecka. Nu såg vi aldrig hur det hände med veterinären trodde det var jordgetingar.

Om det är jordegtingar,vilka tecken visar det i marken,borde man inte kunna se ett bo,eller höra dom? Eller se att dom åker in och ut genom marken? Och hur sjutton får man bort ett sådant bo i såfall?

När vi flyttade hit så skulle vi ta bort fårstängsel runt hagen. Och när vi drar upp stängslet från backen så flyger det massor av jordgetingar ut från ett litet hål. Jag och syrran fyllde på massor av vatten i en balja. Vi bärde dit den till boet och hällde allt vatten ner i boet och lät baljan ligga kvar över hållet för att försäkra att inga getingar smet ut. Så vi dränkte våra jordegetingar och inga hade överlevt när vi tog bort baljan nästa dag. Så ni kan väl prova med oxå. Tänk i så fall på att ha MYCKET vatten:D
Lycka till!!;)

Nu vid insläppet:
Pigg,ingen feber,och svullnaderna helt borta... :confused: om jag inte hade varit hit och kikat på betten/vetat om det,så skulle man inte kunna se att det varit något där ens... Knepigt...

Det är faktiskt ytterst sällsynt att både människa eller djur får allergiska reaktioner av getingstick. Getingar är mycket fredliga varelser som inte är speciellt aggressiva. Enda gången dom sticker är när dom känner sig hotade, om man tex trampar rakt ned i deras bo, som antagligen din häst gjort.

Det tycker jag var mycket fult gjort. Varför skulle dom dödas tyckte ni ?

Jag hittade inget bo,ingenting.. Vill inte ha dom i min hage,så ifall det finns där så ska dom bort!

Jag själv har aldrig blivit stucken av en geting så jag vet inte om jag är allergisk eller inte,men stallkompisen blir jättedålig,och vill inte att hästen ska bli stucken igen,för han fick ju jätteont,plus att vi har stallkatt,och min hund brukar vara med i hagen,så OM dom finns där så ska dom väck,punkt slut!

Min häst blev stucken av en trolig jordgeting (eller ett antal) förra sommaren på betet. Hittade inga stick men vet trodde det och han va helt svullen runt hela huvudet :cry: Allt var svullet utom (som tur var) svalget. Han fick nå medicin och dagen därpå var han mkt bättre och efter någon dag till helt normal. Han hade troligtvis blivit stucken på/runt huvudet när han va med mulen ner i boet eller något liknande... Vi hittade ett bo (tror vi) i ena hörnet och stängde av där.. Det är mkt svårt att få bort jordgetingbon, ägaren sa att det bästa var att hälla bensin och sen tända på, men det ville han inte göra på sin åker om man inte hittade precis var boet var - vilket vi inte gjorde.. Jag kände mig alltid olustig över det där boet, önskar vi hittat det...

Men vad du tar i. Har väl aldrig sagt att du INTE får ta bort boet. Lugna ned dig ett par hekto. Klart du inte hittar boet om det ligga under jord, ligger det ovan är det ju ingen konst. För att locka ut getingarna och hitta boet måste du åtsadkomma vibrationer i marken. Det är svårt att hitta underjordiska bon, vi hade en massa getingar alldeles innan för ingången till hagen, alltså som alltid attakerade oss just där. MEn boet var svårare att hitta...det hittade vi efter mycket om och men flera meter därifrån av en slump.

Kl
Jag är ingen expert, men tror att det blir fulla bon senare under sommaren. Precis som i vanliga getingbon. drottningen skaffar årets kull.

har själv blivit stungen av jordgetingar i vristen- på sensommaren- för att hunden klev i deras bo. fick en svullnad ända upp till knät.
visst är de betydligt mer aggresiva än de vanliga:eek:

Det tycker jag var mycket fult gjort. Varför skulle dom dödas tyckte ni ?

Ja vad tro du??Inte vill jag att mina hästar ska bli stuckna!! Tro det eller ej men jag bryr faktiskt om mina hästar och skulle ALDRIG låta dem går i en hage eller ngt annat där dem kan skada sig. Plus att vi har katter och hundar som kan springa där. Och även vi själva.

Senast ändrad:

Men man kan inte skydda dem mot allt. Nu är jag inte alls rädd för getingar själv. Vi har bålgetingar utanför huset och ibland inne. de är i och för sig mkt fredliga av sig. Men vi har stora hagar till våra hästar. Jag hade nog inte tagit död på några getingar. Däremot fästingar om jag hade kunnat.

Ja mycket mer aggressiva! Jag och pappa hjälpte en bonde hämta in höbalar från hans åkrar (hans balkastare var sönder) och uppskattningsvis 5 minuter innan vi var helt färdiga (jobbat i två hela dagar) så blev pappa anfallen av ett gäng, blev stucken tre-fyra gånger på ena knäet och det svullnade upp så han knappt kunde gå! Det här va dessutom i nästan samma veva som hästen blev stucken. Hatar getingar, blev stucken på höger långfinger som liten och fick en "knöl" just där. Opererade ut getinggadden något år senare när det började göra ont i knölen men knölen själv kom tillbaka.

Så här såg våran häst ut för ca 1 månad sen,då hon trampat i ett jordgetingbo..Dolly Parton,släng dig i väggen..
Svullet juver och även svullen en bit på vä bakben
Men vi kylde henne med duschslangen ett par gånger per dag,och höll koll på ev feber,men efter ca 2 dagar syntes bara lite!
20068092.jpg

20068091.jpg

20068090.jpg

Vill bara tipsa om att min svullnad med helt osynliga fotknölar- blev bra till dagen efter med Arnika.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 864
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
2 006
Senast: Bluefish
·
Foder & Strö Hej! Idag vaknade jag klockan nio av telefonen som ringer. Det är min ponny i stallet som har buksmärtor så jag åker genast ner och...
Svar
11
· Visningar
3 854
Senast: gloiredor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31