Jordbruksverket och de där reglerna...

lady_vip

Trådstartare
Finns det någon regel/lag om att man måste ha gjuten platta i en ligghall..? Eller ens utseendet på en ligghall, förutsatt att den inte är direkt skadlig?

Sv: Jordbruksverket och de där reglerna...

Nej, det finns det inte. Men titta gärna i i miljöbalken som reglerar utlakning och sånt (googla på miljöhusesyn i lantbruket så ska du hitta ett informationshäfte som tar upp vad som gäller miljömässigt)

Miljömässigt kan jag ju se problematiken. Men ville mest dubbelkolla att detta med platta inte tillkommit sen jag kollade senast.

Miljömässigt kan jag ju se problematiken. Men ville mest dubbelkolla att detta med platta inte tillkommit sen jag kollade senast.
När jag jobbade på kommunen kom vi fram till att ligghallar och uteboxar utan platta inte var något miljöproblem eftersom de har tak. Risken för utlakning är då minimal (skulle vara om man har en å som rinner rätt igenom ligghallen då;)) Men jag vet att olika kommuner gjorde lite olika bedömning där. Jag hävdar dock bestämt att det inte kan anses vara någon risk för utlakning.

För djurens del så är det inte negativt att inte ha platta under. Kan bli lite knepigare att mocka ur dock.

Jag har 2 ligghallar utan platta, det naturliga underlaget är sand och sen har jag hårdgjort med stenmjöl vid ingångarna. Eftersom vi mockar för hand har vi inga större problem:)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 707
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag har fram till nu haft ett gratis bokföringsprogram i mobilen, som fungerat bra till mitt lilla fritidsföretag. Men nu tar de bort...
Svar
7
· Visningar
508
Senast: ameo
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 574
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Pga mediciner (tidigare och inte nu längre) och från början tunt hår och att man inte direkt blir yngre så är mitt hår ... ja hemskt...
Svar
19
· Visningar
877
Senast: Raderad medlem 142658
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka