Jordätare!?

Linna

Trådstartare
Jag undrar om ni har någon förklaring till mina hästars beteende de brukar nämligen gräva i marken och sedan slicka där!
Nu är jag efter att nästan ha förlorat en häst i sandkolik rädd att detta kommer att leda till sandkolik igen? Jag ger båda hästarna mineralfoder krafft miner blå, har även provat mineralbalja med det verkar inte spela någon roll de gör detta även då de går på bete så det är inte pga foderbrist. Är detta normalt? Har någon annan hästar som gör så här?

Sv: Jordätare!?

jag kanske skulle ta och prova det!! Tack!
Någon annan som har åsikter tips och råd?

Hej
Min första tanke är mineralbrist.
Jag ser att du fodrar med miner. blå.
Det fattas eller finns antagligen för lite av något i den, jag gissar på kalk!
Prova den röda mineralen istället!

Får dina hästar i sig tillräckligt med salt?

Vid salt brist kan de börja tugga och slicka på allt möjligt;) Även fast de kanske har en saltsten, så är det inte säkert att de slickar tillräckligt mycket på den. Man kan då ge hästen lite extra salt i maten, kan vara värt ett försök:)

har provat ge extra kalk det hjälpte inte och min äldre häst äter inte så mycket på sin saltsten men den yngre är duktig på det och de har saltsten både inne och ute men visst kan det vara värt ett försök hur mycket salt per dag ska man ge?

Jag har kombinerat vanliga mineraler - typ krafft, kvarnby, basi-block m.fl. med alg-börjes mineraler - som innehåller allt - eftersom det är alger från havet. Dock innehåller de för mycket jod för att jag skulle rekommendera dig att blanda det i kraftfodret. -Jag låter hästarna ha fri tillgång på det + de andra mineralerna - de flesta hästar äter jättemycket alger till att börja med, för att sedan inte äta så mycket alls. Jag bor dock på västkusten, där det behövs lite mer jod i maten - så det kan vara det de haft brist på tidigare.
Ingen av hästarna slickar längre på marken.
En är dock väldigt förtjust i att gräva upp rötter av vissa växter - men brukar oftast skaka av jord m.m. ganska noggrannt innan han äter....
Lycka till!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 432
Senast: Migo
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 393
Senast: Crossline
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 877
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv