Jordärtskocka till fånghäst?

P

Ponnytroll

Funderar på att ge min häst jordärtskocka som krubbskrammel, vad tror ni om det? Den innehåller varken stärkelse eller fruktan som lagringskolhydrat, utan i stället inulin(= samma som Mikrobalans mag- och tarmmedel) som fungerar som prebiotika i tjocktarmen, används som näring för goda bakterier och stimulerar tillväxten av bifidobakterier.

Låter väl ganska harmlöst att ge ett par såna om dagen när dom andra får kraftfoder? Eller finns det nackdelar jag har missat?

Sv: Jordärtskocka till fånghäst?

Fruktaner är en grupp av kolhydrater.
Inulin tillhör denna grupp och har använts för att framkalla fång i vetenskapliga studier bla av C Pollittt

"C. Pollitt has induced laminitis experimentally by feeding boluses containing large amounts of inulin by stomach tube. Inulin is the type of fructan extracted from chicory roots."

Det finns vissa teorier om att inulin och andra fruktaner är hälsosamma för tarmen. Eftersom det är en ganska stor grupp av ämnen som egentligen är ganska olika varandra med tanke på vad som händer med dem när de kommer in i matspjälkningssystemet så tror jag att det kan vara möjligt att en del av dem kan vara bra i mindre portioner men inte alla.

Att ge en fånghäst mer än en pyttedos av inulin är nog inte att rekommendera. i texten ovan står det att Pollitt gav hästar stora doser av inulin och att de då fick fång.

Inulin finns i maskrosor men inte i gräs där det finns andra fruktaner i stället. Texten är hämtad från safergrass. I den framgår det inte att samma fosrkare har lyckats inducera fång gnm att ge en engångsdos per dag av inulin som motsvarar en tredjedel av det uppskattade intaget av fruktan från ett bete med höga fruktanhalter.

Däremot vet jag inte alls hur mkt det finns i jordärtskocka och om det är farligt att ge en sådan till fånghästen.

Forest har som vanligt svarat sakligt och informativt =)

Jag väljer att därför bara ge min personliga 'syn'.

Jag är EXTREMT restriktiv med vad mina fångisar får äta. Med betoning på extremt.. T ex får mina inte morot/äpple - alls. De innehåller nämligen socker. Jag är fullt medveten om att ett äpple/en morot knappast tar kål på dem, utlöser fång etc. Däremot så vet jag inte hur 'nära gränsen' de så att säga ligger, alltså vad som blir så att säga 'droppen'.

Och, det är inte NÖDVÄNDIGT för dem att äta äpple/morot (eller knäckebröd, eller...) - alltså ger jag det inte.

Vad gäller krubbskrammel så där anser jag det finns på ett vis en 'nödvändighet', det är stressande för en häst om 'alla andra' får men inte den. När dte dock finns så utmärkta krubbskrammelfoder som är 'säkra', så väljer jag dem. Dvs avvattnad/urlakad betfor eller melassfri lucern (hack eller pellets).

Så där, för MIG faller din kronärtskocka bort. Det är inte 'garanterat riskfritt' iom inulinet - och det är inte NÖDVÄNDIGT att ge kronärtskocka. Alltså skulle jag inte ge ens en enda.

Nu vet jag att jag har en närmast rabiat inställning, och att man kan diskutera om den är kraftigt överdriven eller ej. Men den skadar så att säga ingen, och därför har jag behållit tänket - är det inte helt säkert, och inte är nödvändigt att ge/finns säkrare alternativ - så ger jag det inte.

Jag tänker likadant med min ponny.
Hon får melassfria lusernpellets och urvatnnad betfor. Nu äter hon ganska mkt lusernpellets och har tack och lov inte tröttnat på det utan tycker fortfarande att det är jättegott.

Tack för era svar, då var det inte så bra som jag trodde då...
Men jag har läst rekommendationer om att ge Mikrobalans till t.ex. fånghästar med magproblem, det innehåller inulin och är kanske inte det lämpligaste mag/tarmmedlet då?

Han får melassfri lusernhack i krubban sen ett halvår tillbaka, men har nu under våren även fått müsli också men nu är det bara lusern igen. Har precis slutat ge betfor (urvattnad) för att se om magen blir bättre, han är ofta lös i magen nu trots att han äter probiotika :(

Ja, han fick bakjäst ett tag , men blev inte bättre så jag bytte till Pro-Horse som jag köpte på kliniken (Probiotika/Prebiotika). Han är fortfarande inte bra men jag har tänkt börja ge honom bakjäst igen när det andra är slut om tre dagar.

Hur länge tål bakjästen att förvaras utanför kylskåp? Dvs i stallet. Har ju inte tänkt förvara en veckas förbrukning där precis, men om jag gör i ordning hans foder och han får det 3-4 timmar senare, hinner jästen bli dålig då?

Ja det hade jag också helst gjort men vill helst att han får sitt lusern när dom andra får kraftfoder vid kvällsfodringen. Får försöka ta reda på hållbarheten, annars se om jag kan få i honom jästen med bara liiite lusern när jag är där.

Tror inte det ska vara några problem att få i honom jästen ned bara lite lusern. I början är han säkert lite motsträvig då det luktar lite annorlunda men min erfarenhet är att en häst som väl fått smak på bakjäst och insett att det är gott ofta äter det mer eller mindre rent efter någon veckas trugande ;)

Kan inte den som kvällsfodrar bara smula ner/röra ner jästen strax innan servering då?

Oj vad bra, då ska jag börja testa det med min och se om han vänjer sig!

Jo det är möjligt, men den förvaras ju i så fall ändå i "stalltemperatur" fram tills dess, vi har inget kök eller så i vårt stall tyvärr, så problemet kvarstår ändå. Fast när det blir kallare går det nog bra, tills det blir FÖR kallt, för jag antar att fryst jäst inte är så bra :p

Tja, då är det nog lättast du ger det när du är där, så den inte hinner bli varm.

Annars får du ge avdödad jäst (diamond V eller liknande), men färsk jäst är ju snäppet bättre =)

det är ingen fara, den tål att ligga i rumstemperatur. kan bli lite torr bara.

Funderar på att ge min häst jordärtskocka som krubbskrammel, vad tror ni om det?

Eller finns det nackdelar jag har missat?

Jordärtskocka är nog inte farligare att ge till en “fånghäst” än t.ex. lusern (det är en missuppfattning att lusern skulle vara ett lämpligt foder till en fånghäst).

Jordärtskocka brukar ingå i en del örtblandningar dels för att den anses ha en prebiotik effekt (säkert därför den ingår i Mikrobalans) och för att den anses vara en antioxidant. Den innehåller som sagt en hög andel inulin som är en kortkedjig fruktan och som Pollitt använde för att frambringa laminitis/fång. Lite “krubbskrammel” av jordärtskocka lär dock inte ge upphov till fång. Ur denna synpunkt är inulinet ofarligt.

Man har gjort lite försök med inulin hos människor med diabetes som gett lite olika resultat. Några av försöken tyder på en viss positiv effekt andra inte. Man kan dock inte utan vidare överföra dessa försök till att gälla även för hästar. Det skulle dessutom krävas ganska stora mängder inulin till häst för att ge motsvarande effekt som hos människor.

Det som är de mest intressanta parametrarna hos ett foder till en fånghäst är socker- och stärkelsehalten. Som du kan se här innehåller jordärtskocka ingen stärkelse men ca. 9% socker och detta är på gränsen för vad man bör ge till en IR-häst.

http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2456/2

Varför är lusern inte lämpligt att ge till en fånghäst?

Tack för infon om inulin/jordärtskockor, jag har övergett tanken på att ge det - trodde ju att jag hade hittat ett helt ofarligt godis som i stället tillförde något positivt till magen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka