Sv: Jordärtskocka till fånghäst?
Forest har som vanligt svarat sakligt och informativt =)
Jag väljer att därför bara ge min personliga 'syn'.
Jag är EXTREMT restriktiv med vad mina fångisar får äta. Med betoning på extremt.. T ex får mina inte morot/äpple - alls. De innehåller nämligen socker. Jag är fullt medveten om att ett äpple/en morot knappast tar kål på dem, utlöser fång etc. Däremot så vet jag inte hur 'nära gränsen' de så att säga ligger, alltså vad som blir så att säga 'droppen'.
Och, det är inte NÖDVÄNDIGT för dem att äta äpple/morot (eller knäckebröd, eller...) - alltså ger jag det inte.
Vad gäller krubbskrammel så där anser jag det finns på ett vis en 'nödvändighet', det är stressande för en häst om 'alla andra' får men inte den. När dte dock finns så utmärkta krubbskrammelfoder som är 'säkra', så väljer jag dem. Dvs avvattnad/urlakad betfor eller melassfri lucern (hack eller pellets).
Så där, för MIG faller din kronärtskocka bort. Det är inte 'garanterat riskfritt' iom inulinet - och det är inte NÖDVÄNDIGT att ge kronärtskocka. Alltså skulle jag inte ge ens en enda.
Nu vet jag att jag har en närmast rabiat inställning, och att man kan diskutera om den är kraftigt överdriven eller ej. Men den skadar så att säga ingen, och därför har jag behållit tänket - är det inte helt säkert, och inte är nödvändigt att ge/finns säkrare alternativ - så ger jag det inte.