Jord-ätare och mineraler

G

gaah_70

Jag har en häst som gärna står och slickar i sig jord (bara på speciella punkter i hagen)

Har läst någonstans att det är tecken på mineralbrist.
Nu är det ju så att jag har ett superfint hö med bra värden på Ca, P och Mg, och dessutom ger jag Miner Blå och Selen.

Vad kan det då vara för brist?
Hur sjutton ska man veta vad hästen får i sig med avseende på spårämnen och mineraler som man inte analycerar höt för?

Ska jag tratta i henne ännu mer Mineralfoder? (Låter ju inte så bra)

Hon får bara hösilage + mineralerna - inget kraftfoder.

Sv: Jord-ätare och mineraler

Det kan vara fiberbrist. Ge mer grovfoder och kolla. Mineralbrist brukar det sällan vara.

Hästen i fråga är ap-fet, och får i o f s begränsat med hö, men har däremot tillgång till halm (vilket hon tycker lagom illa om för att inte stå och vräka i sig, men hon äter det ändå ...)

Sedan förekommer detta beteende under sommarbetet också. Why? :confused: För lite fibrer i gräset? Hur gör man då?

Tror inte de kan regelra sånt där särskilt bra själva. Tror det är mer på samma nivå som hos människor, att man ibland kan bli sugen på något oväntat för att man kanske har brist på något, medan man andra gånger äter jättestora mängder av något annat bara för att man känner för det. Det ser man ju om man ställer ut mineralbalja i hagen. Något häst kanske formligen tugga i sig hela baljan, medan en annan inte ens smakar på det. Beror mer på att de gillar/ogillar smaken än på mineralbalansen i kroppen.

Din häst kanske har tråkigt, eller gillar smaken, eller så är det bara nån instinkt som lever kvar sedan urminnes tider när de verkligen behövde tugga i sig en massa konskigheter för att klara sig. :) Skulle inte ge en massa mineraler i onödag för den sakens skull.

Senast ändrad:

Jag känner igen detta du skriver , mitt sto var oxå rund om magen + att hon käkade jord .
Det visade sej att hon hade massa styngfluge larver i magsäcken som käkade sönder henne innifrån.
Hon hade magsår!
Kolla hästen hos vet innan hon får kolik.

Whääääugh :eek:
Kommer genast att gå ut och maska av!

(Även om jag tvivlar lite på att det är det, för hon gör det som sagt periodvis - även på sommaren - och har inte haft mask enl träckprov. )

Vad gör man åt magsår då?

Nu brukar ju knappast larverna käka upp hästarna innifrån. Styngflugan ger dessutom inte kolik, det är bandmasken som gör det.

Min kan också stå och slicka jord i hagen. Varför vet jag inte! Har balanserad foderstat med mineraler och "hela kittet". Tror inte det är brist. Men varför hon gör, så vet jag inte!

//Alice

Uttråkad? Eller så får hon inte sitt födosöksbeteende tillfredställt? Pröva att ge lite halm.
Bara teorier......

Vilken tillgång har hon till salt? Saltbrist kan nämligen vara en möjlig orsak.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka