Jogga med 11-månaders unghund?

Taxilock

Trådstartare
Jag har funderat på att börja jogga med min 11 månader gammal dansk/svenska gårdshund. Jag joggade aktivt förr men det har legat på hyllan i cirka ett år och jag känner att det skulle vara skönt att komma igång igen och allt blir ju roligare om hunden är med ;)

Men jag är lite osäker på om det är en bra idé att ta med hunden, dels pga hon bara är 11 månader. Jag kanske ska vänta tills hon blir äldre? Eller iaf tills hon är röntgad men om hon nu skulle visa sig ha dåliga höfter så är det väl bättre att hålla henne smal och med bra muskulatur?

Det är ju inga maraton jag planerar att börja med direkt. Typ 3 km i väldigt sakta mak då jag är rätt otränad för tillfället. Jag hade tänkt springa på elljusspåren som finns här i stan så underlaget kommer ju svikta (tillskillnad från om man springer på asfalt).

I dagsläget får hunden en längre sväng okopplad på 1 timma per dag och sedan kortare svängar på cirka 15-30 minuter.

Vad tror ni? Kan vara skönt att höra hur andra resonerar ibland!

Kan tillägga att hon antingen skulle få vara lös eller ha långt koppel så hon kan röra sig i sin takt, vilket iofs troligen skulle bli snabbare än min takt..

Senast ändrad:
Sv: Jogga med 11-månaders unghund?

Klart att du kan börja jogga lite försiktigt med din hund, särskilt om du har möjlighet att ha hunden lös. Men öva även med koppel så att hunden vänjer sig vid det med. Jag började väldigt försiktigt med min redan när hon var nio månader. Men då fick hon bara följa med tio minuter åt gången när jag joggade ner efter ett träningspass.

Eftersom jag vill ha henne som springsällskap så fokuserade jag på att det skulle vara ROLIGT att följa med mig ut och springa. Man ser ju rätt ofta hundar som inte alls tycker att det är kul och det ville jag undvika. Så jag körde rätt länge med bara korta stunder och i varierande tempo som alltid avslutades med lek och att hon fick kampa lite med kopplet osv.

Jag ser inga problem, det är en liten hund, det vore värre om det tex var en bauta-jycke där det fysiska är senare utvecklat.

Sen har vi ettårsgräns på hopp i agillityn, att springa rakt fram kan inte vara mer påfrestande.

jag ser heller inga problem med att jogga. jag tycker också att du ska jogga med din hund. åldern har inte sån stor betydelse får att jogga, men man kanske ska anpassa sig, så man inte drar iväg på 1 mil med en 7 veckors valp. :crazy: det enda man ska undvika tills hunden är 2 år är att dra. dvs. hunden ska inte behöva dra saker, människor på skidor, barn i pulkan eller så, i långa sträckor och ofta, det kan vara skadligt efterssom en hund växer i 2-3 år, bygger massa, muskler och på höjden, då är de bra att vänta till den har växt klart, så att inget växer fel... men jag tycker absolut du ska jogga med din hund, no problem. :D

kl.
Tack till er som svarat! Jag har också tänkt som så att det är ju en liten ras det handlar om. Ska börja med kortare rundor kanske inte ens 3 km i början och sedan öka väldigt försiktigt över lång tid.
Philosophia: Tack för tipsen! Ska definitiv försöka göra så det blir roligt att följa med ut och springa! Tar nog med favoritleksaken som belöning i slutet av rundan :D

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 171
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur