Jodopax bra/dåligt?

Moppa123

Trådstartare
jag har en undran ...
jag har hört att Jodopax inte är bra för sårtvätt? ( eller vad det var?)
men varför är det inte bra? när är det bra/ dåligt att tvätta med jodopax på sår osv...

ska man använda koksalt istället för jodopax för omslag o tvätt???

Sv: Jodopax bra/dåligt?

Jodopax är utmärkt på infekterade sår. På nya sår och "rena" sår så stör det läkprocessen. Vatten och tvål räcker gott till de flesta.

finns en jätte bra artikel i nya ridsport om sårtvätt mm. och användning av jodopax..

:bow: Ska genast inköpas. Alltid samma dilemma när hästen går och får ett sår på betet, huruvida man ska tvätta och emd vad.

På färska, fina sår använder jag bara vatten, koksaltlösning eller tvål + vatten.

Jodopax använder jag bara om såret efter någon dag i leriga hagen, bandaget trillat av (ja, ni vet hur det kan gå... :angel: ) osv. Eller om såret behöver läggas om av nån anledning.

I senaste ridsport finns som sagt artikel om sår. Ett av citaten där är 'Släng jodopaxen!'.

Jag använder i princip aldrig jodopax mer än på vissa typer av 'eksemutslag'. Använder däremot gärna vätepeoxid på infekterade sår. Och alsolspritsomslag.

Jodopax tar bort mer bakterier än andra sårmedel, därför är det inte alltid bra att använda det då bakterier ibland kan vara bra.Det är nästan som hovolja, använder man sånt för mkt så förstör det hovens naturliga balans.Men jag använder jodopax till större sår, till små repor å småsår använder jag hellre desivon tex.

*lånar knapp*

Hur är det med vanlig alsollösning? Är det bra att ta på småsår? Jag menar alltså den vanliga som man köper på apoteket.

Precis som Magdalena säger så ska man inte ha något annat än koksaltlösning (vilket är det allra bästa) eller möjligen en mild tvål och vatten på nya sår. Jodopax, klorhexidin, sprit eller liknande ska man bara ha på sår som infekterats.

//Celia

Jag har alltid användt jodopax men tycker också att det är bättre med bara tvål och vatten när det bara är småsår. Vad är det för skillnad på alsollösning och koksalt?

Vad jag vet ska man aldrig täcka över ett hudområde som blivit behandlat med jodopax pga risken att huden tar rejält med stryk. Vi hade en på mitt tidigre stall som baddade med utspädd jodopax på ett ben som sedan lindades med följd att huden "brändes" sönder av den starka påfrestninengen jodopaxen i det läget medför. Jag håller med "Vargen" i hur du ska gå tillväga när det gäller sårtvätt.

Vid lite difusa tjockheter i benen där man misstänker att tjockleken kommer från ett sår men man har svårt att hitta ett såret så kan det vara bra att lägga ett jodopax omslag. Kan det varit så att jodopaxen inte var tillräckligt utspädd? En annan möjlighet kan kanske också vara att den hästen var väldigt känslig mot jodopax eller att man har lindat för hårt.

Det är mycket intressant att se hur gammla "sanningar" kan helt ändras med tiden. När jag började med hästar (20 år sedan) så var det självklart med jodopax.

Jag gillar asollösningen (tror att det heter så (en liten grön plastflaska)) därför att den bubblar upp när man sprutar den på ett sår. Jag inbillar mig att den tar med sig skiten upp.

Måste läsa Ridsport så fort jag kommer hemm

Tora

Jag tycker att jodopax är bra.

Men man ska bara använda det vid vissa tillfällen (som jag lärt mig).

Exempel
sår som det finns en risk att det kan finnas bakterier i eller sår som är lite infekterade = Jodopax.

Sår som börjat ta ihop och ser fina ut = Vatten eller tvål och vatten.

Små sår, skrapsår, ytliga sår = Vatten eller tvål och vatten.

Sommar sår som blöder = Jodopax de 2-3 första tvättarna och när det tagit ihop tvål och vatten.

Jag använder alltid lactacyd tvål då jag använder tvål vid sårtvätt.

Tack alla för era tips o svar .. jag har läst artikeln i ridsport nu och har köpt koksalt på apoteket :)

Grejen med jodopax är att det bakteridödande och att när såret håller på att läkas tvättar man då med jodopax förstör man läkningsprosesen och det får börja om igen. men på infekerade sår är det väldigt bra att använda men det är oxå enda gången för jag har oxå hört att det kan vara cancerframkalande

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
843
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Finns det något vettigt alternativ till bomull (tussar, pads osv) när man ska badda t.ex huden med någon vätska? Bomullsproduktion är ju...
Svar
5
· Visningar
435
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 999
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
596
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama