Jodinnehåll i grovfoder på Västkusten

Vivo

Trådstartare
Hej!
Jag har för första gången i år analyserat mikromineralerna och ger lösa mineraler från Polen för att slippa tillsätta mer järn och mangan som det blir med färdigblandade mineraler. Jod har jag ingen analys på däremot. Har försökt hitta info om ungefär hur mycket jod grovfodret kan tänkas innehålla då det är skördat på Orust på Västkusten och då borde innehålla en del.

För att vara säker på att de får i sig jod försökte jag ge halva dagsbehovet genom att lägga till vanligt bordssalt i fodret, men se det var väldigt äckligt tydligen.

Är det någon som har en aning om hur det ser ut med jod längs kusten?

Tar även emot tips på något gott att blanda mineralerna (och ev saltet med)
De brukar älska sina spänner men de har blivit alltmer ointresserade. Om det är mineralerna som smakar illa i takt med att jag ökat mängden eller om det är vetegroddoljan jag lagt till vet jag inte. De får linfröolja, vetegroddolja, koppar, zink, selen, magnesium i lite betfor. Igår testade jag att byta ut betfor mot vetekli (de är tjocka båda två), men det var inte godare för det.

De får bara ca 0,5-1 dl betfor för att blanda det andra i. De grinar inte illa(om det inte är salt i) men är bara intresserade av hösilaget. Därför får jag ta en tuss och torka ur spannen, så äter de den med mineraler och allt på, när det andra är slut. Men hade velat få dem att äta ur spännerna igen då det är enklast att veta att var och en får sitt då de är på lösdrift och visserligen har bestämda platser i sin utebox när de äter.

Funderar på att testa att ge en näve linfrökaka eller riva lite morot.
 
Senast ändrad:
Sv: Jodinnehåll i grovfoder på Västkusten

Nu äter de sina tillskott. Dock inte bordssalt. Har nu prövat att strö salt på saltstenen och det verkar funka för den ena i alla fall.

Jag har försökt få svar på hur mycket jod det kan tänkas finnas i grovfoder här på västkusten/Orust men inte hittat något direkt.

Är det någon kunnig här som har någon aning? Det är ju varken bra att över- eller underdosera jod.
 
Sv: Jodinnehåll i grovfoder på Västkusten

Det är tänkbart att SLU kan ha någon statestik från olika delar av landet. Hör med dom.

Den enda siffra jag har sett är ett slags medelvärde för hö av timotej och klöver där värdet 0,3 mg/kg ts anges. Ditt hösilage bör innehålla betydligt mer, kanske det dubbla. Du kanske inte behöver ge något jodtillskott alls.
 
Oj, nu såg jag svaret. Jag skippade saltet och köpte för ett tag sedan lugols droppar, men gav bara ett kort tag. Enligt vet så innehåller grovfodret väldigt mycket salt och därmed antar jag att även jod är högt. Det var i en diskussion om saltsten eller ej när de fick fång båda två nu. Tusen tack!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 199
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp