sheerona

Trådstartare
Har hållit på att räkna på foderstat med hjälp av ett program. Där framkommer att mitt sto som är högdräktigt får alldeles för lite med Jod. Det enda som jag då kommit fram till att ge är tångmjöl. Blev sen lite skeptisk när jag hittade en gammal tråd om tångmjöl här i forumet då någon svarade att riskerna är densamma om stoet får för mkt.
Någon som har erfarenhet av detta el förslag på annat tillskott?

Sv: Jodbrist?

Har du analyserat alla ingående foderslag avseende jodinnehåll? Eller går det på standardvärden? I det senare fallet skulle jag nog inte bry mig så mycket...

Hösilaget är endast analyserat på ts, smbp, mj, kalcium, fosfor o magnesium. Det var det enda o B1-vit som låg lågt men Joden låg på ca 25% därför blev jag lite smått nervös. Vill ju få ut en fölunge som iaf har fått de bästa förutsättningar för att vara frisk:love:

Men programmet kan ju inte veta vad det är för jodinnehåll i ditt foder? Gissar att Du använt ett program som annonseras med gratis version på denna sida. Flera andra som gjort det har ställt identisk fråga. HH

Har använt pc-horse. Men som sagt, jag kanske oroar mig i onödan eftersom att höet inte är analyserat för jod.

Nu tror jag ju inte att det är jodbrist i ditt foder.

Men OM det skulle vara så har jag en FUNDERING.

Jag gav min ena häst salt i maten förut, hon åt inte på saltstenen så hon fick salt i fodret istället. Gav då salt utan jod för att jag hört att man skulle vara försiktig med jod till häst.

Om det nu är jodbrist, skulle man då kunna ta bort hästens saltsten och ge salt med jod i maten istället?? Eller är det en helt vansinnig tanke?

/M

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 158
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Först och främst: Det finns enligt mig två avskyvärda sysselsättningar som kommer med att äga hästar = att hitta passande sadlar och att...
Svar
9
· Visningar
1 383
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
983
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö Har surfat bak 15 sidor här på Foder forumet på buke utan att direkt hitta nån hjälp (bortsett ifrån att ringa foderrådgivare på SLU...
Svar
19
· Visningar
1 629
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka