Jodapax omslag

M

MartinaN

Hejsan! Har en häst som troligtvis har lymfangit och har hört att jodapax omslag ska vara bra.'
Hur gör man och hur ska man blanda jodapaxen. Min häst har vita ben...blir dom missfärgade av jodapaxen??

Sv: Jodapax omslag

En annan variant om du inte vill att hästen ska få gula ben...
Linda en gasbinda runt benet och dränk den därefter i sprit från apoteket (heter det asolsprit eller asollösning tro?). Lägg på bomull och dränk även det i sprit och över det en vetflex linda eller en vanlig elastisk.
På detta sätt gjorde jag och han blev snabbt bättre.
Går ju att göra likadant med jod men har hästen vita ben bör du räkna med att de kommer att vara gula ett par dagar men det gör väl inte så mycket...det går ju att tvätta bort sedan

bulan skrev:
En annan variant om du inte vill att hästen ska få gula ben...
Linda en gasbinda runt benet och dränk den därefter i sprit från apoteket (heter det asolsprit eller asollösning tro?). Lägg på bomull och dränk även det i sprit och över det en vetflex linda eller en vanlig elastisk.
På detta sätt gjorde jag och han blev snabbt bättre.
Går ju att göra likadant med jod men har hästen vita ben bör du räkna med att de kommer att vara gula ett par dagar men det gör väl inte så mycket...det går ju att tvätta bort sedan

Men man behöver väll bara linda det benet som är drabbat...eller måste man sätta linda på andra benet oxså?
Gasbinda är det sån där linda man använder när mna har stukat foten ex??

Gasbinda är en sån där trådig oelastisk sak...
Det räcker att göra det på benet som är drabbat ja, men det kan vara bra att stödlinda det andra benet med vanlig linda

bulan skrev:
Gasbinda är en sån där trådig oelastisk sak...
Det räcker att göra det på benet som är drabbat ja, men det kan vara bra att stödlinda det andra benet med vanlig linda

oki, tack så mycket för svaren!

Men har hästen lymfangit bör den väl även få medicin??

Jag har fått höra att man ska vara väldigt försiktig med jodopaxbandage. Det kan ge en blistrings effekt. Vi har en häst i stallet som har ärr på ena benet efter en sådan händelse. För att minska risken ska lösningen vara svag och bandaget ska inte användas i mer än 2 dagar... detta är vad jag har fått höra iaf...

Det borde gå bra att lägga klorominbandage också, du slipper du risken för blistring...

Vore jag du skulle jag nog ringa veterinären för att få mer råd om att gå tillväga om du är osäker

Ämelie skrev:
Jag har fått höra att man ska vara väldigt försiktig med jodopaxbandage. Det kan ge en blistrings effekt. Vi har en häst i stallet som har ärr på ena benet efter en sådan händelse. För att minska risken ska lösningen vara svag och bandaget ska inte användas i mer än 2 dagar... detta är vad jag har fått höra iaf...

Det borde gå bra att lägga klorominbandage också, du slipper du risken för blistring...

oki, tack så mycket

bulan skrev:
Men har hästen lymfangit bör den väl även få medicin??

Det är inte sagt av en veterinär att det är lymfangit. Och hästen är inte påverkad av detta. Ingen feber pigg och glad som vanligt!
Han är tjock i höger bak och varm i hasen. Och han har ett gammalt sår på benet.
Hästarna har bråkat i hagen i förrgår så det kan vara nått annat oxså.

glömde säga att klorominbandaget kan man använda fler dagar än jodopaxbandaget. Jag hade kloromin bandage på min häst i 6 dagar (bara under natten) och det gick bara bra...

...........

Senast ändrad av en moderator:

Hur kan en oelastisk gasbinda stasa benet?
Den ska ju naturligtvis inte lindas hårt utan bara runt för att sedan dränkas med sprit..
Alla slags bandage kan stasa om det lindas för hårt

min häst hade nyligen lymfangit och då la jag jodopax bandage på nätterna.. lindade massa bomull runt benet och dränkte med jodopax, lindade sen en fleecelinda runt. Sen på morgonen tvättade jag såret på benet med vatten och grönsåpa. Torkade benet hade på salva sen ut i hagen, gjorde detta i 5 dygn och så gick jag en halvtimme med hästen eftersom det är bra att röra på dom när dom har lymfangit (om dom inte haltar!!) så blodcirkulationen blir bättre. hoppas din häst är bättre!

sannaaah skrev:
min häst hade nyligen lymfangit och då la jag jodopax bandage på nätterna.. lindade massa bomull runt benet och dränkte med jodopax, lindade sen en fleecelinda runt. Sen på morgonen tvättade jag såret på benet med vatten och grönsåpa. Torkade benet hade på salva sen ut i hagen, gjorde detta i 5 dygn och så gick jag en halvtimme med hästen eftersom det är bra att röra på dom när dom har lymfangit (om dom inte haltar!!) så blodcirkulationen blir bättre. hoppas din häst är bättre!

Tack för svaret. Hade min häst bara vanligt lindad med stallbandage på nätterna i 4dagar och sedan så började hasen bli bättre och bättre. Idag är han inte svullen alls. Vet. var ute i tisdags för vaccination och då slänge hon ett öga på benet...tyckte bara det var att vänta och se!

Hoppas det försvinner helt åt pållen. Annars kan du ju be veterinären skriva ut Finadyn som är antiinflammatoriskt så driver det förhoppningsvis ut inflammationen ur benet. Går svullnaden ner om den rör på sig?

Håller med, jag har också gasbinda närmast benet för att slippa bomullsludd i såret. Sen tycker jag att det är viktigt att omslaget är riktigt blött, även när du tar bort det så det går åt en del jodopax plus bomull.

Jag tror att stas/brännskadeproblem beror på okunnighet, att man inte spär jodopaxen tilläckligt och att det får sitta på för länge. Jag har alldrig råkat ut för några problem med jodopax och jämfört med många andra rengöringsspriter så är det väldigt billigt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 800
Foder & Strö Allvetande Buke! Försökt googla på sånt som är giftigt för häst bland frukt och grönt, men får främst fram information om vilka växter...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: screen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022