Z

Zeroo

Ni som är jockeys, amatörer eller proffs, tjej eller kille, skriv här :) Skriv gärna hur gammla ni är, längden och vikten. Även ett plus om ni skriver hur ni kom in i galoppvärlden ;)

Sv: Jockeys!

Ni som är jockeys, amatörer eller proffs, tjej eller kille, skriv här :) Skriv gärna hur gammla ni är, längden och vikten. Även ett plus om ni skriver hur ni kom in i galoppvärlden ;)

Tror att det redan finns ett sådant här forum någon annanstans på Buke men jag är en 33 årig amatör, har ridit ett fåtal lopp, med vikt 50 kg och längd 155 cm och kom in i galoppvärlden tack vare min pappa som är f.d. jockey. Fast han gjorde väl egentligen allt han kunde för att hålla mig borta därifrån...men man gör inte som föräldrar säger, man gör som de gör..:angel:

Det var lite om mig...
//Lotta

Är amatör, har ridit två lopp än så länge men siktar på att rida många fler! :p Längd ca 165 och vikt runt 57-59..

Kom in i galoppen genom att ridskolan jag red (och rider) på även inhyser galopphästar och började hjälpa till på helger och lov.

Hejsan är amatör ryttare sen ca 2år tillbaka, fyller 18 i höst och började efter praktik inne på täby som min kusin fixa åt mig (fd jockey) är ca 166cm och kämpar med att ligga runt 57kg

ja ska börja som lärling och ska är 17. Jag är 158 lång och väger runt 48-49 kg ( fast normalvikt brukar vara runt 46-47 för mig, men har slarvat med ,maten just nu)

heejsan, jag heter frida och är amatör jockey.. Jag väger 43 kg och är 159 cm jag e 14 år.. min kompis mamma e galopp tränare på min ridskola så jag fick hjälp av henne...!:):bump::banana::rofl:

heejsan, jag heter frida och är amatör jockey.. Jag väger 43 kg och är 159 cm jag e 14 år.. min kompis mamma e galopp tränare på min ridskola så jag fick hjälp av henne...!:):bump::banana::rofl:

Du måste vara 15år för att ta ut amatörryttar licens!

Man får rida på banan om man är under 15 vet en som bara är 14...men det kanske inte är det vanligaste!

men...har bestämt för mig att jag hört ngt om att det kan bli trassel med försäkringar mm ifall ngt sker en person under 15 på banan. kan iofs minnas fel, och i annat fall så är det ju möjligt att alla inte håller så hårt på reglerna...

Du måste vara 15år för att ta ut amatörryttar licens!

Man får rida på banan om man är under 15 vet en som bara är 14...men det kanske inte är det vanligaste!

Ehm, asså ehm jag tävlar mitt sistar år i galopp på B-ponny..:S:confused:!!!!

har hört att man ska vara liten o nätt som galoppryttare, stämmer det ? jag är 170 o väger 50 kg.

det beror helt på vilka ambitioner du har. som amtör/arbetsryttare kan du gott väga runt 65 kg.

problemet för lite längre personer är att det kan vara svårare att få en bra sits/balans och kunna krypa ihop ordentligt.

men gud dt måste vara helt underbart att rida galopp. min mamma har ridit galopp i typ 20 år sen hon var 17 tror jag, alltså stor häst, men tänk bara farten guud va underbart. berätta hur dt käns:idea:

har hört att man ska vara liten o nätt som galoppryttare, stämmer det ? jag är 170 o väger 50 kg.

Som Intractable sa du kan gott o väl väga 65kilo som amatör/arbetsryttare och du är 170 och väger bara 50kg...du skulle ju kunna lägga på dig lite.
Det är bättre att vara lite tyngre och vara stark än att väga 50kg och vara svag!
Visst finns det dem som är jockys t.ex Johan Lindberg...va är han 1.76?...men han har en fin teknik och balans.
Har du inte tillräkligt bra teknik och balans så kan det var jobbigt att vara lång...när man måste krypa ihop.

//Nathalie

Kan jag passa som tränare? 169cm lång och pendlar med vikt mellan 50-54kg.. saken är den att jag har knappst dessa ridmuskler som behövs och är väldigt klen.. vem vill "anställa en då lixom" Har hittat några platser jag tänkt söka men är osäker.. dom vill ju att man ska ha fysik..

Jag har också några frågor.. Hur mycket sliter detta på ryggen/knän..? har alltid haft en del problem med detta men jag tror det enbart har med dålig och fel tränade muskulatur att göra.. tränade kampsport uppe i tävlingsnivå för 3 år sedan och slutade pga knäproblem (inga skador men hade endå viss problem). nu är jag skitsugen på galopp men jag kanske inte alls borde syssla med det?..:confused:

Kan jag passa som tränare? 169cm lång och pendlar med vikt mellan 50-54kg.. saken är den att jag har knappst dessa ridmuskler som behövs och är väldigt klen.. vem vill "anställa en då lixom" Har hittat några platser jag tänkt söka men är osäker.. dom vill ju att man ska ha fysik..

Jag har också några frågor.. Hur mycket sliter detta på ryggen/knän..? har alltid haft en del problem med detta men jag tror det enbart har med dålig och fel tränade muskulatur att göra.. tränade kampsport uppe i tävlingsnivå för 3 år sedan och slutade pga knäproblem (inga skador men hade endå viss problem). nu är jag skitsugen på galopp men jag kanske inte alls borde syssla med det?..:confused:

Det finns inga storleks krav på tränare..var har du hört det?:confused:
Om jag vart du hade jag gått upp lite i vikt, det är bättre att du är tyngre och stark!
Gå upp några kilo och bygg muskler, det är det ända man kan göra är att träna träna.

Är man lång så sliter det kanske ganska mycket på ryggen, om man har en dvs lång rygg! (jag är ganska kort så jag har aldrig känt det).
Knän, jag har haft problem med knät också en kampsport skada. Men jag känner inget i mitt knä, om jag inte börjar bli riktigt trött i benen och man inte riktigt orkar lägga tygden på låren.
Klart du ska börja med galopp, ring till någon tränare och fråga om du kan få komma o hjälpa till...så du får se hur det går till.
Det är mycket slit i början men det lönar sig!
Sen kan du bli arbetsryttare eller tränare...men jag tycker du ska jobba som arbetsryttare lr något annat inom galoppen innan man blir tränare!

Hoppas vi ses
//Nathalie

Tränings tips:idea:

Sitt mot väggen i 90 grader några minuter och hjälp inte till med armarna! Det tar extremt mycket på låren:)

Ställ dig i en trappa, först med hela foten på trappsteget och gå ner i jocky sits stå så några minuter (så du hittar balans).
Ställ dig sedan längs ut på trappsteget med tårna och stå så några minuter det kan vara lite vigligt i början!

Det tar det med;)

Tror Zuukii tänkte på att bli träningsryttare, det är ju dessa som rider hästarna åt tränaren...

Du kan absolut bli detta och då finns det flera vägar att gå. Tex British Racing School, Strömsholm har ”arbetsryttarutbildning” och massa småkurser finns också som kan hjälpa dig på vägen och in i ett galoppstall.

Ta en titt på www.unggalopp.nu så hittar du en del ”kursutbud” och reportage om olikaperoners väg in i galoppen!

Lycka till!

Tror Zuukii tänkte på att bli träningsryttare, det är ju dessa som rider hästarna åt tränaren...

Du kan absolut bli detta och då finns det flera vägar att gå. Tex British Racing School, Strömsholm har ”arbetsryttarutbildning” och massa småkurser finns också som kan hjälpa dig på vägen och in i ett galoppstall.

Ta en titt på www.unggalopp.nu så hittar du en del ”kursutbud” och reportage om olikaperoners väg in i galoppen!

Lycka till!

My misstake...tog det som att hon ville bli tränare och inte träningsryttare

Arbetsryttare och träningsryttare är väl samma sak?:confused:

Liknande trådar

Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
657
Senast: Shaggy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände inte riktigt att det här platsar in i någon "vanlig tråd", och det är väl egentligen ett klart dagboksämne eftersom jag "bara"...
Svar
1
· Visningar
817
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
901
Senast: inverterad
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
632
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?