Jockey-stilar

M

Midi

Häromdagen kollade jag på galopp på tv. Jag såg då att vissa jockeys har rumpan högt från sadeln, sitter nästan som ett uppochner vänt V, med rumpan som högsta punkt.
Andra satt nästan på hästen, ganska rakt och längs med hästen (nästan ligger ner).

Vissa hade stigbyglarna låångt in och hälen nedåt medan andra hade tån som lägsta punkt. Vissa satt med sina tår och tryckte in de i sidorna på hästarna (ser det ut som).

Kan ngn insatt vänlig själ berätta för mig varför de är olika? Beror på det hur man vill att hästen ska gå? Eller har alla sina stilar? Finns det en grundsits (som lodrät sits i dressyr) i galoppen?
Danke!:D

Sv: Jockey-stilar

I dressyr så bedöms ju sitsen men i galopp gäller först i mål!

Säkert så finns det en grundsits som funkar bäst, men sen ser ju alla så olika ut i kroppen och så är ju hästar olika att rida också (det gäller ju för alla hästar i alll ridning; sitsen blir lätt olika av olika hästar).

Sen så utvecklar säkert jockeysarna olika "stilar" och om det inte stör hästens prestation, så varför inte?

//okunnig

varför inte :D Men jag tänkte bara varför alla sitter så olika om..om det beror på ngt annat än deras personliga stil så att säga, om hästen pullar eller vad som helst.

/Ännu mera okunnig! (fast jag har ridit en gång på belldale racing school :D )

Grundsits och grundsits.. Men grunden är ju att stå upp i korta läder för att lämna ryggen fri. :p

Sedan så kryper man ihop mer när det ska gå fortare och kommer då också närmre hästen med rumpan.
Om hästen pullar så rätar man istället upp sig lite och flyttar tyngdpunkten bakåt.

Lite förenklat typ.. :p

Sen är det ju så att alla utvecklar sin egen personliga stil vilket man tycker fungerar bäst och är bekvämast. :)

hur jockeysitsen ser ut varierar med individen, beronde på längd, kroppbyggnad, muskelstyrka, inlärning och erfarenhet.

Det är som MalanMjöl säger att en jockey står, med rumpan upp, när hästan pullar eller om den inte ska gå ett snabbt jobb.
Sen när det ska gå fort kryper jockeyn ihop på ryggen och kommer då närmare sadeln. Då kan de bl.a. driva bättre och så är luftmotståndet lika stort då.
man kan alltså i princip säga att jockyerna står upp i början av ett lopp och sen kryper ihop för finnishridningen.

Sen när det gäller fötterna så, måste jag säga att det känns skönt när man ser jockeys som har fötterna ordentligt i stigbyglarna =)
Min erfarenhet av galopp kommer från Spanien och där är det "mode" bland jockeys att ha stigbyglarna liggande mot hästens sidor och sen ha fötterna längs med stigbyglarna och typ bara stortåna i stigbyglarna..eller hur jag nu ska förklara det..lite svårt så här i skrift. Det ser iaf hur osäkert och farligt ut som helst... Men nåja de killarna vet ju vad de gör.. :smirk:

Sen har ju varje jockey sin stil och så varierar det ju från land till land. här i Spanien finns det ju rätt många latinamerikanska jockeys och träningsryttare och tränar ofta hästarna barbacka t.ex. De till och med snabbjobbar hästarna barbacka :eek: Det ser jättekul ut för de sitter med tyngdpunkten långt bak och fötterna långt fram. Ser ut ungefär som om de kör choppermotorcyklel. :D

Oj vad jag har babblat på nu då.. Jaja ha det bra allihop här!

Sen har ju varje jockey sin stil och så varierar det ju från land till land. här i Spanien finns det ju rätt många latinamerikanska jockeys och träningsryttare och tränar ofta hästarna barbacka t.ex. De till och med snabbjobbar hästarna barbacka :eek: Det ser jättekul ut för de sitter med tyngdpunkten långt bak och fötterna långt fram. Ser ut ungefär som om de kör choppermotorcyklel. :D

Oj vad jag har babblat på nu då.. Jaja ha det bra allihop här!

Latino-jockey med ovannämnda ridstil... :angel:

http://www.isolaracing.se/Bilder/hoof hearted 20060705_9247.JPG

foto; Sofia på Isola

Haha! Rolig bild! :rofl:
Men han där sitter ju på manken! ...inte ser han ju särskilt latino ut heller... men vad vet jag.. :D

"Mina" latinojockeys sitter mycket längre bak. Jag måste ta några bilder på dem när jag är ner till Mijas nästa gång.

Fast han ÄR latino, kan jag lova

HAHA! Okej okej!:bow:

Det är väl bara jag som är lite fördomsfull och tycker att latinojockeys oftast brukar vara mindre och mer "morenos" (typ mörkare)...:angel:

Det finns väl rätt manga latinamerikaner och spanjorer som rider i Sverige nu, eller hur..?
Känner nan till David Delgado? Det gick väl rätt bra för honom pa Täby har jag förstatt.. Men nu är han ju tillbaka här i Spanien igen...

nej men det var det enda exemplet jag hittade.

Fast han ÄR latino, kan jag lova

Vem är det?

När det gäller märkliga stilar har jag en klockren bild :D

hehe.png

Det är Gustavo Solis som ska se efter vart de andra tog vägen...

Mycket har och göra med ryttarens egen kroppsform och fitness. Stigbygeln är ett exempel där stigbygeln kan variera. "Engelsk" stil har man bygeln i hålfoten och tån ner, "Amerikansk" stil: bygeln på yttersta tåspetsen vilket kräver att man är oerhört stark i foten vaden för att inte tappa bygeln. Sen finns alla varianter där i mellan.

Sydamerikanerna ligger ofta på halsen och rider finish medans engelska ryttare rätar upp sig och nästan lyfter hästen framåt. Som sagt det viktigaste är att man kommer först i mål och inte stör hästen så att den blir obalanserad.

Det är Gustavo Solis som ska se efter vart de andra tog vägen...

Mycket har och göra med ryttarens egen kroppsform och fitness. Stigbygeln är ett exempel där stigbygeln kan variera. "Engelsk" stil har man bygeln i hålfoten och tån ner, "Amerikansk" stil: bygeln på yttersta tåspetsen vilket kräver att man är oerhört stark i foten vaden för att inte tappa bygeln. Sen finns alla varianter där i mellan.

Sydamerikanerna ligger ofta på halsen och rider finish medans engelska ryttare rätar upp sig och nästan lyfter hästen framåt. Som sagt det viktigaste är att man kommer först i mål och inte stör hästen så att den blir obalanserad.

Jag vet att han bara checkar var de andra är men det såg så roligt ut så jag var bara tvungen att ta kort :angel:
De flesta som jag har sett har ju bara kastat en blick över axeln men han gjorde det på bekvämaste sättet

Senast ändrad av en moderator:

Vem är det?

När det gäller märkliga stilar har jag en klockren bild :D

hehe.png

Det är ingen löp-jockey. det är Bruno ( kortet som jag länkade)
Han red hos Flodberg mkt förut...fast nu har jag inte sett honom på ett tag. Men han brukar träcka ganska ofta ( ofta finklädd då)

SÅ SKÖN BILD!!!

tillägg; vissa jockeys lämnar märken efter sig med tårna på hästen :angel: vi nämner inga namn...

HAHA! Okej okej!:bow:

Det är väl bara jag som är lite fördomsfull och tycker att latinojockeys oftast brukar vara mindre och mer "morenos" (typ mörkare)...:angel:

Det finns väl rätt manga latinamerikaner och spanjorer som rider i Sverige nu, eller hur..?
Känner nan till David Delgado? Det gick väl rätt bra för honom pa Täby har jag förstatt.. Men nu är han ju tillbaka här i Spanien igen...

han är bastante moreno ( det är nog bilden som luras lite)

Finns många duktiga latinmaerikaner o spanjorer som rider både i träning o löp.

Sanchez,
Martines,
Delgado,
Lopez.... (lärlingschampion i Sverige i år :angel: )

SILVERFALK: Hahaha! Det var en jättekul bild! :rofl: :rofl:
Men det är ju ett sätt att kolla vart konkurenterna tog vägen förståss. :smirk:

MALANMJÖL: Hade Davíd många ritter och vinster i Sverige då? Det har ju inte gått så bra för honom här nu sen han kom tillbaka. Han är inte alls på den nivån han var när han åkte. Folk här brukar skämta o säga att han ska åka tillbaka till Sverige...:smirk:

Men det beror ju förståss på vad han får för hästar också.. Han red en av "våra" (stallets) hästar för ett tag sen och det gick inte alls... Men hon springer ju inte med någon annan än sin älskade träningsryttare.. Vi får väl snart börja överväga att muta honom att banta ner sig till jockeysize igen ;)

han är bastante moreno ( det är nog bilden som luras lite)

Finns många duktiga latinmaerikaner o spanjorer som rider både i träning o löp.

Sanchez,
Martines,
Delgado,
Lopez.... (lärlingschampion i Sverige i år :angel: )

Okej, jag förstår.. E bara lite nyfiken. Har inte så bra koll på Sverige..
Hör bara att det pratas på banan om att vissa far till Sverige och jobbar ibland. Och de andra kan inte fatta hur de ska överleva kylan..
Brukar försöka förklara att det inte är sååå farligt, att man faktiskt kan vänja sig... Men jag måste ju säga att jag föredrar att vara här nere :cool:
Men vi har kallt här också nu..i helgen snöade det..brrr..

Har inte så jättestor koll på honom eftersom jag är skåning, men vet vem han är iaf. :p
Men här kan du kolla hans ritter och resultat: Delgado

Snö är mer än vad vi har nu i Skåne... ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka