jobbigt ...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare blohme
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 663
B

blohme

sitter här med en stor fet klump i magen , hästen mår inte alls bra idag...
imorse när jag släppte ut henne var hon hur pigg & glad som helst, även i em när jag åkte dit och red, var jättepigg ... men när vi ridit klart och borstad & smörjt över sakerna så släpper jag in henne i boxen, så skulle hon kissa, ställde sig som hon brukar med det kommer inte merän några droppar kiss, sen fortsätter hon så flera gånger och åt inget hö. Jag ringde veterinären, det var en ny som var jätteotrevlig och sa att det var ingen fara att jag skulle vänta tills imorgon, jag hann knappt förklara ngt , hur f*n kan han veta att det inte är någon fara ???

Iaf, körde hem o åt , sen åkte jag upp där igen, fortfarande hängig ,försökte kissa en gång till när jag var där, det kom ytterst lite :(
hon reagera knappt när jag tog på magen, (extremt kittlig och brukar bli rejält arg)
höet hade hon bara dragit ut i boxen och inte ätit mycket, slängde in lite nytt , hon åt lite men ställde sig sen i hörnet o kolla på mej och försökte kissa ...

ringde vet igen o sa att jag ville förklara hur hon betedde sig och sa att hon brukar vara en pigg häst som är med överallt o så, alltså är det inte alls likt henne, han sa att det kunde vara urinvägsinfektion, om hon inte var bättre imorgon så skulle han komma ut då ...

behövde mest skriva av mig lite
är kanske lite löjlig , men det är ju så när det gäller det vackraste man har :love:

Sv: jobbigt ...

vet inte , veterinären sa ngt om urinvägsinfektion ..

kom på nyss att hon blivit betäckt av en valack i hagen för ca 2-2½vecka sen, kan det ha med det att göra?

Det kan det säkert.
Ston kan få infektioner vid betäckning så det ska helt klart kollas upp.

ska ringa vet imorgon, han blev väldigt arg när jag ville att han skulle komma ut idag :S ...

vet att det är helg, men vår veterinär kommer ut om det behövs ..

var där uppe nu, hon är vinglig i hela bakdelen , vill inte gå, prova gå en runda med henne , hon "små" springer med bakbenen hela tiden och i svängarna "hoppar" hon och springer nästan över en ...
äter iallafall normalt och har ingen feber, ringde vet igen , han tyckte de lät väldigt konstigt, om det hade varit någon infektion så hade hon haft feber och hon äter ju normalt om höet ligger framför henne så hon slipper gå ...

:s:s

Ett tips för lite mer handfasta råd på vad du bör göra är att ring upp till helsingborg så råder de dig om du lugnt kan avvakta eller om du bör komma in akut med hästen.

uppdaterar om någon skulle vilja läsa :angel:

var där inatt o kolla till henne, hade inte feber men ville absolut inte gå ... åt av höet om jag la det framför henne ..
fodra imorse o då gick hon runt lite i boxen o gnägga lite , såg fortfarande hängig o trött ut.

släppte ut henne vid 8, hon var gick runt lite i hagen o börja sen äta, men ser fortfarande hängig ut ...

undra vad det är :S

hon hade drack ca 1 spann vatten mellan 17 & 22 igår, och en halv fram till 6 imorse, det brukar hon göra.

vet sa att det kunde bero på om valacken som betäckt henne kunde skadat ryggen ? men borde det inte visat sig lite tidigare eller?

En av mina var skum förra hösten.
Förutom kisseriet (han är "blyg") så var ungefär som din. Tyvär fick jag aldrig svar på vad det kunde vara, då vet glömde skicka iväg proverna.

Han fick iaf i det akuta stadiet vätskebrist av någon anledning. Var vinglig i bakkärran. Såg ut ungefär som Ataxi men var inte det.

Hoppas dte löser sig med din pålla.

okej, det jag är mest orolig över är att det bara "försvann" ... igentligen borde man kanske vara glad över det, men var ju fortfarande hängig imorse, ska upp där nu o kolla till henne o ge henne lite o äta ...
återkommer * :)

hade en häst i stallet som gjorde sådär. väldigt hänging.
men det gick över ett tag efter att hon hade druckit lite.
men visst va det konstigt. hoppas det löser sig

har varit där nu , gav henne lite hö hon såg pigg ut och kom fram när vi kalla på henne. Kände över henne , och hon reagera om jag tryckte på "skinkan" eller vad man kallar det på vänster sida.
reagera inget på höger sida. .. ser lite stel ut men helt klart bättre ...

korsis ?? hur "visar" det sig ? som hon eller?

borsta henne ikväll, visade inget speciellt var pigg och glad, kissa som vanligt, gick en liten runda för hon var stel i benen , så tänkte jag att hon behövde röra sig lite. så gick en liten runda ca 5 minuter. Hon var pigg & hade spetsade öron hela tiden, verka tycka det var skönt att röra på sig. såg inte stel ut efteråt

någon som har förslag på vad som hänt?

Det kan ju också vara så att hon fått en spark, rullat sig dumt eller gått omkull och sträckt en stor lårmuskel kanske?
Det har då gjort väldigt ont när hon breddat/krypit ihop för att kissa.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Red_Chili
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 016
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 591
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka