timme

Trådstartare
Dethär är nått som tynger mig enormt och har gjort extremt mycket senaste tiden..
läser mkt bloggar osv där det ofta står hur elak man är mot hästen som andvänder olika bett osv osv hur ska man veta om man gör rätt om hästen trivs och är lycklig?:confused:
jag känner mig elak mot min älskade bara jg släcker lampan i stallet eller låter dte vara tänt under natten för jag vet inte om han vill ha tänt eller släck(exempel)
eller om tränset sitter dåligt där eller där...
om han ens tycker om att vara ute och rida och träna dressyr och hoppa.jag är livrädd att göra fel hela tiden så att han inte tycker om mig osv..
dethär plågar mig brutalt:(:(:(

Sv: jobbigt

Ta det lugnt! Det är inte svårare än att du känner din häst. Ha kunniga människor i din närhet som du kan fråga om det är något du undrar om. Annars använd det som fungerar för er, en häst reagerar alltid på något sätt om det är något den inte trivs med! Ha för vana att kolla igenom hästen någon gång ibland av exempelvis vet/massör/tandläkare/kiropraktor och något liknande så håller du dig uppdaterad om hästens status. Vi brukar ha en gång per år vi tar ut dylika, oftare om det är något vi misstänker förstås!

Så som sagt, ta det lugnt :)

Låt lampan vara släkt, det skall vara mörkt om nätterna!
Be någon kolla över tränset om du är osäker.
Beter sig hästen normalt, är frammåt och säker har den antagligen lika roligt som du borde ha när ni är ute och rider!

Säger som ovanstående, du kan nog ta det lugnt. Du lär märka om hästen tycker det är oerhört tråkigt, eller riktigt kul med något.

Många över driver. MÅNGA överdriver. Tänk bara på att göra så du känner bäst men glöm inte att ibland ta åt dig :) ;)

okej tack hörni nu känns dte bättre:)
fick lite panik efter att ha läst lite bloggar om att dom tycker folk plågar sina hästar med olika bett osv...

Sa lange du oroar dig for att inte vara perfekt sa blir det bra :)

nar du daremot tror att du vet, kan och gor allt ratt.. DA ar det dags att borja oroa sig ;) Njut av din hast och ha roligt ihop :)

okej tack hörni nu känns dte bättre:)
fick lite panik efter att ha läst lite bloggar om att dom tycker folk plågar sina hästar med olika bett osv...

Finns väldigt mycket roliga folk där ute. Men är man osäker på något så googla/försök hitta ditt svar eller be någon kunnig.

Säger som dom andra, ta det lugnt och lita på dig själv.
Du låter som en väldigt omtänksam människa , och det är bra, bara det inte går över styr. Det är bättre än dom som skaffar väldigt skarpa bett, slår hästen och trycker ner självförtroendet på den utan att lägga en tanke på hur hästen mår.:crazy:

Njut av att vara tillsammans med din(?) häst och lita på dig själv. Om du är osäker blir hästen det också.

Jag tror att många daltar för mycket. Hästarna är tåligare än vad vi tror, även om det är lätt att oroa sig för allting.

okej:)känns bättre nu när jag fick lätta på det jobbiga:)
jag vill bara att min häste ska må bra och ha bra och trivas:)
då mår jag bra:)

Helt rätt inställning! Det verkar på dig som att du är väldigt mån om din häst, och omtänksam, så jag har svårt att tro at din häst inte alls skulle må bra eller trivas ;)

Jag förstår hur du känner. ;) Jag är lite likadan med min häst. Sadengjorden vill jag inte spänna för hårt. Värma bettet ordentligt innan han får det i munnen, inte för tråkiga dressyrlektioner. Jag försöker ge mycket beröm så han inte tycker jag är jobbig när jag ställer krav på honom. Tränset skall vara mjukt och inte stelt, annars putsar jag upp det så han inte känner sej obekväm i det. Han presterar ju bättre om utrustningen är bekväm.
Men detta bevisar ju i alla fall att vi är rädda om våra hästar och att vi vill att dom ska ha det bra. :)

Försök sålla bland all information och framför allt tyckande. Det är många som tycker till på nätet och det behöver ju inte vara sanningar. Det är oftast just den personens åsikter. Försök tänka på vad du själv tycker, vad dina erfarenheter säger dig och vad tränare eller andra duktiga personer i din närhet säger. Se på din häst. Du är troligtvis den som känner hästen bäst och hästens beteende talar om för dig om den trivs. Hästen är den som är viktigast att lyssna/se på.

Gör det som känns bäst för dig och det är ju du som känner din häst bäst och vet vad han/hon behöver, många överdriver så lyssna med måtta och ta vissa saker med en nypa salt

Du märker nog bäst själv vad din häst gillar och inte. Sen är det ju alltid så, bett blir vad man gör dem till. De snällaste tränsbett kan bli riktigt skarpa och hemska med fel hand och de skarpaste stångarna och western spade-bett kan bli snällare än tränsbett med rätt hand.
Bloggar är också mest åsikter och inte så mycket praktisk fakta. Det står alltid en massa saker i teorin som inte stämmer fullt ut i praktiken... Men som sagt, du märker nog om din häst gillar det bett du använder eller inte ;)

okej tack:)
känns bra att höra vad ni tycker!:)hjälper mig nog mer på traven än ni kan ana;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 669
Skola & Jobb hej. funderar lite jobbrelaterat o vill kolla med er bukare fall ni har några kloka inputs ☺️. är situationen jag varit sjukskriven...
Svar
6
· Visningar
1 822
Senast: vtok
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 628
Senast: Karamello30
·
L
Hästmänniskan Hej alla! Jag har ett litet problem eller vad man ska säga som jag skulle vilja få tips om! Jag har två c-ponnyer. En som jag har haft...
2
Svar
31
· Visningar
4 361

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka