Jobbigare eller lättare?

Sv: Jobbigare eller lättare?

Jag tror det beror helt på individen. Hur dom bär sig, vilken styrka dom har, vilken balans dom har, samt hur lätt dom har för att gå på volt i övrigt. Vissa kan tycka det är lättare på volt för dom får mer "stöd" av att vara ställd medans vissa tycker det är enklast att bara tölta på rakt fram :)

Jag tror att det för de flesta hästar blir tyngre på volt i och med att det inte går lika lätt att smita undan och bara rusa i tölten. En av hästarna jag rider nu är ibland passtaktig vilket blir mycket bättre på böjt spår så visserligen töltat han bättre på böjt spår men det är nog betydligt jobbigare för honom!

Jag tror att det för de flesta hästar blir tyngre på volt i och med att det inte går lika lätt att smita undan och bara rusa i tölten. En av hästarna jag rider nu är ibland passtaktig vilket blir mycket bättre på böjt spår så visserligen töltat han bättre på böjt spår men det är nog betydligt jobbigare för honom!

Min häst blir inte bättre på böjt spår, utan där blir han mer passtaktig :) alla är olika tror jag.

Det är jobbigare för hästen att gå på volt. Insidans bakben träder djupare in - bär mera, yttersida töjs ut, detta ben måste gå längre sträcka och skjuta på mera.
Variera sidor ofta, arbete på volt kräver mera av hästen.
Om en häst får taktproblem på volten kan det vara att den inte är tillräckligt stark för det man just då kräver.
En häst som går bättre på volt rids antagligen för fort på rakt spår. Eller har en lat ryttare när den rids rakt fram!!!
Variera med ridning rakt fram.

jag vet inte riktigt,jag jobbar min häst på volt också för att hon ska komma ur balans ur passen.Tror det är jobbigare på volt men de kan inte lika lätt komma in i passen.men som nån sa det beror ju sjävklart på individen.

Min hingst har lika lätt o gå på både volt o rakt spår i tölten, däremot traven är svårare på böjda spår men balansen börjar komma.

Har fått longera honom i traven för att han ska få balans för han har inte kunna t trava i volt med ryttare på, men nu blir han bara starkare och starkare med ryttare på och orkar göra stooora volter.

för att generalisera loch förenkla lite :angel: så kan man säga att töltarbete på böjt spår är jobbigare för hästen men lättare för ryttaren...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tidigare Ekenäsbon Stella Fältmarsch älskar sina islandshästar. Och det är speciellt gångarten tölt som hon gillar hos de här lugna...
Svar
0
· Visningar
113
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
770
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En enkel övning på böjt spår som bidrar till både avslappning, smidighet och att hästen väntar på hindret. Det är vad Peder Fredricson...
Svar
0
· Visningar
155
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En enkel övning på böjt spår som bidrar till både avslappning, smidighet och att hästen väntar på hindret. Det är vad Peder Fredricson...
Svar
0
· Visningar
142
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix