Jobbiga Småsår

C

crocket

Min häst har fått ett par småsår på benen, inte djupa eller så, men dom vill inte läka, vi tvättar med lactasyd tvål o vatten, smörjer på skillingarydsalva runt såren för att hålla flygorna borta, men jag börjar tvivla på om den är så himla bra för det, den e ju kladdig o grus mm fastnar ju i salvan då.

Men, någon som har lite tips om vad mer jag kan göra, för att påskynda o hjälpa läkningen, eg ska man ju inte göra så himla mycke vi småsår, men de har ändå gått 4 dagar, o de är bara några av dom som läkt.
Tack på förhand/ crocket

Sv: Jobbiga Småsår

Prova Aloe Vera. Min häst blev sparkad och fick en massa sår på bakbenen. Sprayade med First Aid och smorde sedan men Gelly, dom läkte jättefort och jätte fint, syns inte längre!
Lycka till!!!!

tack.!
Jo när jag har läst lite här o sökt bland forumen så läser jag att många rekomenderar aloe vera, ska ta me det till stallet imorrn.. :idea:

Jag använder också aloe vera på små sår på benen och det funkar super!

Tar Plaster = sår plast sprej med tjära.

funkar super på sommar sår, nu är det ju rötmånads period och extra svårt som du säger att få att läka. Sprejen skyddar mot flugor, torkar upp såret och låter det andas ändå så det läker ordentligt. Har köpt min flaska på Granngården som tagit hem åt mig från Nordpost.

Jag gör precis som du - men jag sätter även på en bit F*rm Fl*x (självhäftande linda) över och då läker det mycket fortare.

Natriumklorid (koksalt) köps på Apoteket, fins i stor flaska. Skadar inte sårläkningen o håller rent.

ah, tackar, =)
såren såg mycke bättre ut idag =), men vi köpte en sån spray utan tjära, men de e inte säkert att vi behöver sätta på det imorrn, men de verkar va en väldigt bra spray,
men som sagt, man ska inte göra så mycket med småsår egentligen ju, men de blir nog jätte bra det här :)

Liknande trådar

J
Hästvård Blev väääldigt långt men hoppas på att nån kanske kan läsa de och se om dom kan hjälpa :) Mitt sto fick lite små sår 10/10 förra...
2
Svar
21
· Visningar
5 826
Senast: Ponylove
·
T
  • Låst
Övr. Barn Sonen har ramlat på dagis i veckan och skrapat upp bägge knäna, det ena såret tvättade de direkt så det ser fint ut, det andra brydde de...
Svar
7
· Visningar
2 193
Senast: Tokmaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama