jobbiga ridövingar!

Sv: jobbiga ridövingar!

Oj, övningar ska aldrig vara jobbiga! :eek:

Hästen ska musklas successivt, så att den inte märker att övningarna har blivit jobbigare utan bara att den märker att övningen bli "annorlunda". Att det sen kan bli lite jobbigt för hästen (i huvudet) innan den förstår ibland är en annan femma, men jag skulle aldrig söka jobbiga övningar.Mjölksyre- och konfliktvarning!

Övningar som är jobbiga mentalt kan vara bra för en viss typ av hästar, men man får aldrig trötta ut för mycket.

Allt är ju relativt. Vet inte hur gammal du är men min 15-åriga dotter tyckte aldrig att vår häst blev 'trött'. Hennes uppfattning var dock att hästen liksom skulle bli trött av sig själv, utan ngn större egen ansträgning. Tror inte att det är så enkelt.

Hårt jobb för både häst och ryttare - om det inte hänger ihop är det ju stor risk att man överbelastar hästen....

jag är 15! det tror jag inte heller! vi överbelastar henne definitivt inte"!

Liknande trådar

Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
271
Senast: Jeps
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 110
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar