Jobbig Häst Vill Inte Gå.

borderka

Trådstartare
Hej jag har problem med min Tinkersto på 8år som har börjat stanna och sedann backa när man rider.:(

Det börjar så jag har haft henne på samma ställe i 4år nu och allt har gått bra hon gick fint utan problem nu när man rider så stannar hon och tvekar att gå framåt och börjar backa.Hon har inte ont någonstans eftersom vi var på kontroll i kliniken,och ingen tränare vill hjälpa mi goch alla säger samma sak och det funkar inte på henne:cry:

Jag bråkar med henne och har försökt alla möjliga sätt att få henne framåt.Jag rider bed dressyrspö så det går lite lättare.

T.ex som idag jag skulle rida till en ridskola och rida i skogen där efterom de har många fina vägar och det var jätte bra väder idag.Först red vi ditt typ 1km men när vi var nästan framme vid ett hus typ 15m bort från ridskolan så stannade hon och tvekade gå jag tänkte "Jaha hon kanske är rädd för bilarna" för att det stog två bilar där så jag hoppade av och började leda henne.När vi var ganska långt borta från detta ställe så hoppade jag upp och red vidare sen red vi några meter så stannade hon igen men det stog en traktor där och masvis med barn så jag bästämde mig för att hoppa av och leda.

Jag hoppade upp igen efter ett tag och red 2m så stannade hon jag började bråka lite så började jag leda henne från detta ställe eftersom jag fick inte vara judt där.MEN sen hoppade jag upp gjorde några steg så började hon backa och försökte vända hemmåt men jag bråkade med henne i typ 10minuter sen gav jag upp och ledde henne och gick in i skogen.

Hoppade upp och red det gick fint hon gick bra eftersom det fanns inte så mycket plats hon kunde vända sig på men sen stannade hon och tvekade att gå men jag slog till henne med spön och då gick hon fint.När vi var på väg hem så gick hon långsamt och stannade ibland för att äta upp lite blad från träd.Jag orkade inte bråka längre och hon är jätte stark i munnen så jag hadde inte en chans.

Hon har hållt på så sen December då hon kom tillbaka efter hon har varit borta ett tag.

SNÄLLA HJÄLP MIG!!:cry::cry::cry:

Sv: Jobbig Häst Vill Inte Gå.

Vad hände när hon var borta?
Jag tycker det låter som osäkerhet från bådas håll.
Du ser problemen före henne och spänner dig, hon blir spänd, du blir rädd och hoppar av, hon lär sig av det och så fortsätter det.

Vad tror du händer om du bestämmer dig? Om du fokuserar på annat som är bortanför "hindret" och inte fokuserar på det?
Jag fick jättebra tips i min tråd, ska se om den är kvar... japp här är den;
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1043606
Handlar om hur JAG ska tackla MINA problem när jag rider, problem som gör att hästen tvekar och kanske vägrar gå...fått många användbara tips och idag har vi inga problem alls tycker jag :)

Hur är du som ryttare? Är du osäker/rädd? Hård i handen? Vad har du för känsla och tänk när du rider?
Har du negativa känslor och tankar så för du över det på hästen och då kan det bli så här...

Bestäm dig INNAN du åker till stallet vad ni ska göra - sätt upp ett mål med vad ni ska uppnå under dagen, och kanske dela upp i mindre mål för att nå fram utan tjafs och osäkerhet?

Senast ändrad:

Jag vet inte vad som har hästn när hon var borta vi hyrde ut henne på foder till nån ridskola? eftersom jag var sjuk.

Jag är väldigt säker och helt orädd när jag rider jag hoppar av för att jog orkar inte bråka mer jah har haft henne i 5 år och ridit där 100 gånger och hon har alldrig stannat så länge jag har haft henne.

Jag är väldigt mjuk i handen men kan vara hård om det behövs men hon är hård och stark i munnen och man behöver vara bästämd och hård ibland.Jag har en travare som man måste vara jätte mjuk i handen.

Jag är väldigt glad att jag rider och avslapnad jag har alldrig haft sånna problem med mina hästar förut.VI har ingenridbana där Fanny står så jag rider ut nästan hela tiden.

Tränarna säger att när hon håller på så ska jag skänkla,smacka,använda spö och sitta hård i sadeln men det funkar inte jag har gjort så innan jag fick hjälp av någon.

Det är inte så att du ger upp lite väl fort... 10 min är ju egentligen ingen tid alls!
Om du bestämmer dig för att du vill lösa problemet måste du nog komma ihåg att det kommer att vara jobbigt. Och att man kan inte låta bli att korrigera hästen för att man tröttnat och är less... Jag tror du får bstämma dig för vilka regler som gäller för din häst när du rider och hanterar den. Och sen är det ditt jobb att se till att reglerna följs.

Tror också du ger upp lite väl fort...

Kan vara så att hon ville testa dig igen när hon kom tillbaka från det andra stället? Eftersom du aldrig riktigt har korrigerat det har det blivit värre och nu har hon lärt sig att om hon stannar ger du upp och hoppar av...

Det är nog lite så som tränarna säger du måste göra, men ge dig inte! Fortsätt driva framåt tills hon går, vänd tillbaka om hon vänder. Kanske det bara går några steg fram men då måste du vara snabb att berömma och sen på det igen ;) Sitt inte av om det inte är absolut nödvändigt, tex. om du möter barn som du skrev.
Ston kan vara enormt envisa och ger man sig blir det bara hundra gånger värre nästa gång! Var lugn och ge inte upp, tillslut går det :laugh:

Jag tror du ska sluta leta orsaker till henne varför hon inte vill gå " kanske är rädd för bilar som står parkerade..." Försök vänd på det och tänk själv. Vilken tur att det bara står bilar där som hon inte är rädd för och rid förbi.

Sedan såklart om det är ngt som du vet att hon är rädd för hoppa av och led så ni inte blir skadade. Men om du har tänkt rida rid och tänker du leda led.

du kan ju leda på bortvägen och rida på hemvägen om det fungerar. huvudsaken är att du är säker på att ni klarar av det!

Senast ändrad:

Går hon barfota?

Om isåfall,prova att slå på ett par framskor,jag har själv sett en Tinkerdam som totalvägrade att gå på grusvägarna och vi fick hit henne för 'tillridning' inför bruksprov.
Efter att hon fått på sig ett par framskor var den saken ordnad,inga problem med den pållen förutom kondisen då ;)

Nej hon har skor på alla fyra.

Sadeln sitter bra men hon gör så utan sadel oxå.

Jag ska föröka med det är lite farligt å låta henne backa eftersom det finns så fånga saker hon kan trampa på eller nåt och skada sig.En tränare sa att jag ska låta henne backa ocha föröka vända henne mot el staket så hon lär sig att om man backar så får man stöt och det gör ont, men jag vill inte plåga henne t.ex slå med spö 1000gånger och att hon ska bli rädd för mig jag försöker skapa förtroende men det bliv värre om jag slår henne och det hatar jag.

img1221-01_82384865.jpg

Du får helt enkelt ha lite jävlar anamma i dig och inte hoppa av och på hästen så fort den är istadig och stannar. Testa dig fram till vad som funkar och ge dig inte. Hästen ska ha respekt för spöt, men inte vara rädd för det. Så använd det med måtta och endast i rätt situation, t.ex. när hästen inte svarar på din framåtdrivande skänkel. Att sitta och driva och nöta med skänkeln är snarare mer elakt än att lägga på spöt ordentligt på en gång situationen uppstår.
Det låter inte som om din häst är rädd, snarare att du inte ridit igenom den ordentligt.

Att backa mot elstängsel låter som ett mindre vettigt "råd". Det är bättre att du lär dig rida hästen så att den blir lyhörd, så kommer problemet att ge med sig.

/V

Det kan ju ha hänt vad som helst när hon var borta, som gjort henne spänd. Men rent generellt håller jag med övriga om att du får vara lite "tuffare", inte nödvändigtvis genom att slå. Det finns olika varianter, exempelvis:
*vänta ut henne, stå still och glo tills hon blir uttråkad och går
*rygga, går man inte framåt får man gå bakåt
*rid runt på en pyttevolt, går man inte framåt får man snurra
*ha med draghjälp ett tag

Tio minuter är ingenting! Jag kunde få stå 30-40 minuter, ibland längre, med hästis i början. Vill inte lämna stallplan. Vill inte gå förbi trädet. Vill inte svänga in på vägen. Vill inte... :devil: Men nu funkar det bra, det handlar om att vara mer envis, och hitta det som funkar på just den häst man sitter på.
Morot på ett metspö framför nosen? :D

Nu tar jag för givet att hon är fräsch i kroppen - inte är irriterad av sadeln, har ont i hovarna, eller annat.

Att backa mot elstängsel låter som ett mindre vettigt "råd".

Smart sätt blir avslängd på i alla fall... Vilka dumheter folk hittar på.

Intressant tråd! Förra hästen jag red började helt plötsligt tvärstanna och backa ner mot diken och om man tog till spöt reste hon sig lite, inte högt med hon började både sparka med bakbenen och lätta med frambenen. Som tur var slutade jag för hon var för mycket hela hon för mig. men hon började inte förrän efter nån månad, testade hon mig sent eller? En kompis häst blrjade inte testa henne förrän ett halvår efter köp. varför så sent?

Men varför gör de såhär egentligen, om de nu inte har ont? Ska man alltid förutsätta att de har ont i första hand förresten?

Hej!

Ska dela med mig av ett tips som min kompis har fått :)
Hennes mycket envisa ponny brukar ibland stanna och backa, typ låtsas vara rädd för saker, och backar då när man skänklar på.
Hon fick tipset att när hästen börjar backa (eller rygga eller vad du vill kalla det) så skulle hon själv rygga hästen. Alltså rygga rygga rygga en lång bit.
(som jag har fattat det)
Antar att det kommer flera bra saker ur det, dels är det du som bestämmer vilket håll hästen ska gå (typ ;)) och hästen tröttnar på att gå bakåt och vill då tillslut gå framåt i stället, den inser att backa trots allt inte var så kul :p

vet inte om det funkar på din häst, men jag tror det har fungerat för henne :)
beror ju också på varför hästen stannar, men om den liksom bara är dryg :cool:

Om hästen inte går framåt när man har försökt med allt så rygga den. Tvinga hästen att rygga tills hästen tröttnar. Sen stannar du och låter inte hästen gå framåt. När hästen blivit otålig så låt han/hon gå framåt. Förhoppningsvis lär sig hästen att det bara blir värre om han/hon stannar. ^^

Det är ju jättelurigt det här med att veta om hästar har fysiskt ont/obehag någonstans när de beter sig "illa".
Min erfarenhet av hästar som haft ont är att man märker det i samband med arbete på ridbanan. Dressyr- bråkar i galoppfattningar, vill inte flytta för skänkeln, eller hoppning. Hästar som har ont brukar känna det mer när man pressar dom i sånna situationer- men oftast tuffar de glatt på i skogen när man inte kräver annat än att de ska gå rakt fram.

Så om din häst bara hade detta beteende när ni red ut så tror jag att den "testade" dig. Troligtvis kände den av en osäkerhet hos dig som naturligtvis förstärktes när den började bråka. Hästar vill ju ha en tydlig ledare och oftast är det där det brister när de inte vill gå ute.
Hästar är ju väldigt olika. Vissa letar alltid efter brister hos sin ryttare och utnyttjar detta till fullo, andra är mycket mera förlåtande.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 045
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar