Jobbar ni era hästar från marken??

E

Ella_99

Ja, som rubriken lyder: Jobbar ni era hästar från marken??

Om ni gör det så:

När gör ni det??
Hur ofta??
Varför??

Det jag menar med jobba hästen från marken är typ såhär:

Jag gör det alltid innan jag sitter upp och rider för att få hästen att söka sig neråt och jobba bakifrån redan innan man sitter upp:) Då blir det lättare sen:d

Skriv gärna vad det är för häst ni har också och lite om hur långt ni kommit:D ;) Och visa gärna lite bilder där ni jobbar hästen från marken så som jag visade(eller på ett liknande sätt;) :p )

Sv: Jobbar ni era hästar från marken??

Om tråden ligger fel får moderator gärna flytta den:bow: Men jag la den här eftersom jag själv försöker rida min häst i Klassisk Ridkonst:D

Ingen som tränar från marken??:( :( :( :D

Jag gör! Vet knappt om jag vågar visa bilderna här, men nån kanske jag kan lägga ut. :angel:

När gör ni det?? Hur ofta?? Tränar för tränare en gång i veckan och tränar själv en gång emellan.
Varför?? För att min varmblodstravare hade lite problem med ett bakben i höstas och tanken var att träna upp hans styrka, balans och bärighet utan att han skulle behöva bekymra sig om nån annan än sig själv. Ingen ryttare som råkar sitta på fel sittben eller som skumper med i traven. :crazy: :angel: Sen har vi bara tränat på, det är ju jättekul! Hästen har musklat sig jättemycket sen vi började. Har inte kommit så jättelångt, men pållen kan i alla fall trava med mig när jag går nu. Behövs inget springade från min sida för att hänga med. Åtminstone inte så länge man håller sträckorna lite kortare, typ en halv långsida i taget. Vet att jag har lite problem med att hålla händerna där de ska vara, och gör säkert en hel massa andra fel. :angel:

Har bara bilder från början av passet (klicka för större bilder). (Såg just att hästen och jag lyfter samma "framben" på alla bilderna. :D)

En öppna (tror jag..):

Volt i trav:

Igångsättning till trav:

Det är olika hur mycket jag jobbar från marken, ibland blir det ett par gånger i veckan, och ibland väldigt sällan. Beror lite på min häst. Ibland kan det behövas innan jag sitter upp som uppvärmning, ibland som repetition när det inte fungerar riktigt i ridningen. Tränar framåt-neråt i skritt och trav, öppna och sluta i skritt, travigångsättningar mm. Står ibland bara stilla med henne och ber om böjning, ställning och avslappning, hon har en tendens att ställa sig utåt i nacken (böjer sig i kroppen men tittar utåt så hon blir som ett S). Beror förmodlingen på någon låsning i nacken, men det brukar gå ganska bra när jag rider.

Kanske inte den bästa bilden, men var den enda jag hade på markarbete (är visst lite förböjd i halsen :o )

9295473.jpg

(Bilden är från jan -06)

Åh vad roligt:bump: Började nästan undra om jag var den enda:D

Ja, visst gör det jättestor skillnad:bow: Och eftersom jag har så taskig sits så är det toppen, för då kan pållan jobba utan en stor hösäck som vinglar hit och dit på ryggen:banana: :cool:

Fler "markarbetare" och bilder:bump:

Är nog ganska vanligt att man varvar med markarbete inom AR, framförallt i början eller när man ska lära in nya rörelser.

Har jobbat två hästar för hand, båda för att kunna ha bättre koll på hur hästen verkligen går (det blir lätt att man vänjer sig vid hur hästen går vid ridning och inte längre känner "bristerna) och för man ska kunna kräva lite mer kvalitet utan att det blir för jobbigt med en ryttare på ryggen. Sökning framåt/nedåt tycker jag är lättast att jobba med från marken och när hästen väl är stretchad och mjuk blir det lättare att få den gå avslappnad vid ridning.

Min förra egna kuse tränade jag periodvis mycket för hand. Ett tag när jag kände att jag började tappa kvalitén vid ridningen och jag behövde få tillbaka grunderna i hästen. Eftersom den hästen var mer lättjobbad från marken och man kunde kräva lite mer utan protester + att den hade dålig teknik med kroppen och jag behövde hålla koll så den använde sin kropp rätt så var markarbetet det bästa alternativet helt enkelt. Skippade helt den uppsuttna dressyren på ridbanan ett tag men smög in lite avslappnande arbete vid uteritter.

Sen skulle jag hjälpa till att sätta igång en kompis häst som varit helt avställd och behövde börja försiktigt. Då kändes 10-15 minuter för hand i skritt ganska lagom. Gillar inte att rida ut ensam annars hade det också varit ett alternativ. Hästen var för tillfället ganska stel och lite ojämnt musklad.

Jag hittade inga bilder när vi jobbar för hand med hästen jag hade, men jag hittade ett par på "medryttarhästen". Observera att den hade lindrig fång, därför är den så mager, den fick fri tillgång på hö och en del kraftfoder så den borde verkligen inte ha varit det. Och det var precis i början innan den hunnit muskla sig. http://thumb16.webshots.net/t/59/759/2/27/17/2002227170065461816bxRLLW_th.jpg

http://thumb16.webshots.net/t/59/459/8/63/38/2105863380065461816NlawZU_th.jpg

http://thumb16.webshots.net/t/16/17/4/83/41/2525483410065461816NGMLFd_th.jpg

Länk till albumet om ni vill se bilderna större:
http://pets.webshots.com/album/531809621rqYEqg

Senast ändrad:

ja jag tränar från marken, faktiskt på olika sätt. varierar lite.

1. trickträning genom operant inlärning, inga avancerade grejer, bara lite skoj.

2. långa tyglar genom operant inlärning ( Ellen Ofstad)

3. ut o gå i skog och mark med hästen i släptåg där lite NH blir invävt ganska ofta.

4. fri - longering ( utan inspänningstyglar o sånt) jobbar mycket med kroppsspåk och fri samling på hästen.

hr nog inga bilder faktiskt, är nästan alltid själv o då är det svårt att ta kort.:) kanske kommer senare

tränar ca 5 - 7 gånger i veckan. ( jag rider ca 4 - 7 gånger i veckan) Blir lite när jag har tid. jag tycker det är ett bra kompliment till ridningen. Hästen får jobba utan någon som sitter på ryggen och jag lär mig mer om hästen och hur allt fungerar.

Senast ändrad:

Vad roligt med fler "markarbetare":bow:

Jo, jag tänkte också att det var väldigt vanligt vid AR eller liknande så det var därför jag lade tråden här:D ;)

Kör horsemanship från marken ibland (dock sällan), så det är inte alls som du gör :p

Okej, men det är ju bra iaf:bow: :bow:

Jobbar mycket med lång tygel/töm. Började med det för att bygga upp hästen efter att ryggproblemen åtgärdats, och har fortsatt eftersom det är både effektivt och roligt! Jobbar lite "vid sidan" som på de bilder som visats här, och en del med NH. Håller med om att markarbete ofta är väldigt underskattat.

Ja visst är det!! Man kan ju göra så himla mycket bara genonm att stå bredvid hästen:bow: Och då ser man ju hur den rör sig också:idea:

Ursäkta stor bild...
lite bidrag med markarbetesbilder.
Så här höll vi på i början. innan han var riktigt ridbar. Jobbade med att flytta inner bak och hitta böjning.
longering2.bmp

Första försöken till galopp på volt. galoppen såhär har gjort mycket för styrkan. Gillar att ha en lina så det går att släppa ut hästen framåt litegrann. Jobbigt att gå upp i hästen vid sidan hela passet. såhär kan jag gå upp nära och göra lite skolor, flytta den del jag vill flytta och sedan ta ut hästen på volt litegrann.

longering3.bmp

Här är typexemplet på hur vi gör ibland... Han var hopplöst låst det här passet. bara gick emot hjälperna. drog av sadeln, knäppte på en lina och gick igenom båda sidor såhär, öppna och lite travigångsättningar. kom då åt de delar som jag inte lyckades komma åt från ryggen och han fick gå ut i hagen lite mjukare och mer eftergiven än innan. :)
bilder06196.jpg

Åh, vad roligt:bow: Det verkar som att de flesta här jobbar från marken, eller??

Fler bilder och "markarbetare":bump:

Ja, jag jobbar ofta från marken, minst en gång i veckan. Min islandshäst börjar bli riktigt duktig, kan alla skolor i skritt och vi börjar så smått även träna dem i trav. Försöker tölta så också, jättesvårt.

Jag gör det som omväxling och för att både jag och hästen tycker det är himla roligt. Vi har så smått även börjat träna samling från marken, bra att slippa tyngden av ryttare ibland.

Här är vi:

HandarbeteSkritt.jpg

HrekkurHandarbeteSamling.jpg

Kul!
Hur länge har du jobbat så med din fina häst?
Häftig frissa förresten...

Oj, det är nog i två och ett halvt år. Min ungar säger att "mamma, du ser ut som ett paraply" angående frissan. OT så klart, men ändå.

OA

Åh vad roligt:bow: En till markarbetare:p

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 642
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar