Jobbannons där man bara söker det ena könet

Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

Jag blev sur och anmälde annonsen. Vet inte om blocket bryr sig, men tycker att man kan försöka.
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

Jag anmälde också annonsen, skitbra att vi är fler som gjort det! Har inte läst Blockets regler men de borde inte vilja ha olagliga annonser på sin sajt kan en tycka.
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

Den arbetsgivaren har agerat helt felaktigt sett till diskrimineringslagen. Man får aldrig, aldrig, aldrig välja bort någon på grund av kön, ålder, etnisk bakgrund, sexuell läggning och ett par andra saker.

Om arbetsgivaren står med två likvärdiga sökande som inte går att skilja på annat än kön får arbetsgivaren välja det ena könet för att få en jämnare fördelning på arbetsplatsen.
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

Hur funkar sånt lagligt?

Sökte nämligen en tjänst där de efterlyste killar men jag sökte ändå. Ringde för att höra hur processen gick och då gjorde arbetsgivaren klart för mig att det var ju kört då de sökte killar. Haha.
Fast varför söker man ett sådant jobb ändå?

Oavsett om det är lagligt eller inte så letar de efter en specifik typ av människa. Är man inte den människan har man heller ingen chans att få jobbet. Poängen att söka de jobben är ju tämligen meningslösa eftersom man inte är vad de vill ha ändå.
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

Fast varför söker man ett sådant jobb ändå?

Oavsett om det är lagligt eller inte så letar de efter en specifik typ av människa. Är man inte den människan har man heller ingen chans att få jobbet. Poängen att söka de jobben är ju tämligen meningslösa eftersom man inte är vad de vill ha ändå.

För att det finns en chans att man har något som de andra inte har, såklart!
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

För att det finns en chans att man har något som de andra inte har, såklart!
Fast det gör det ju inte. På riktigt. Eftersom de ändå inte kommer att anställa en tjej så spelar det liksom ingen roll vad tjejen har för meriter. De kommer att anställa den killen som passar bäst för tjänsten. Tjejerna kommer de inte ens att bry sig om.

Med tanke på att en arbetsgivare tittar på ditt cv i ca 20 sekunder, så lovar jag att de inte sitter och lusläser cv som inte ens passar in i vad de söker. Man hamnar i skräphögen på en gång.
 
Sv: Jobbannons där man bara söker det ena könet

Beror ju på. Har sökt tjänster och blivit inkallad på intervjuer trots att jag inte haft kravprofil. Av just den anledningen att jag hade något som de andra inte hade :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 552
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 091
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 538

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp