Jobba utomlands

E

Em_E_liE

Jag har funderat på att jobba med hästar utomlands ett bra tag nu. Jag har jobbat på flertalet olika stall här i Sverige, men känner mig lite feg när det gäller att jobba utomlands..

Jag har funderat på Tyskland, men språket är ingenting jag kan, mer än "jag heter" och lite sådana enkla fraser, knappt (haha).

Jag har nu en unghäst (2år) och känner inte att det är aktuellt att ta med honom just nu, han bör ju bli lite äldre, så det finns en chans att kunna utvecklas ordentligt i ridningen, för det är det som är tanken.

Jag vill lära mig hur ridningen fungerar där, bli bättre och duktigare i ridningen - utvecklas!

Jag vill också lära mig deras hästhållning och träningsfilosofi.

Vad dom tänker på och hur dom gör inför, under och efter tävling.

Nu är det ju antagligen som i Sverige, att alla har olika sätt att tänka och göra när det gäller hästarna, men jag hoppas ni förstår själva grejen.

Nu vet inte jag alls vad man ska tänka på och söker därför lite tips, idéer, tankar och lite olika erfarenhetshistorier från er som tänkt att flytta utomlands men framför allt från er som faktiskt tagit steget och åkt utomlands och jobbat eller jobbar där nu..

Hur har ni gått till väga för att få jobb där och vart är ni?
Uppfyllde jobbet era förväntningar?
Vad gör ni i erat jobb?
Har ni häst med er?
Hur tog ni er ner?
Vad har det kostat er?

Ja, jag vill veta allt och lite till så berätta på. :angel: ;) :laugh:

Tack på förhand! :bump:

Sv: Jobba utomlands

Nu ger jag dig inga vettiga råd mer än:

Vill du så gör det! Blunda för rädslan!

Annars kommer du att ångra dig senare.

Jag är för feg och jag kan bli så arg på mig själv för att jag är feg och det är bara för att jag hatar att prata på annat språk än svenska trots att jag talar tex flytande bra engelska eftersom halva släkten är enbart engelsktalande...

Någon annan får stå för de där praktiska tipsen så står jag här å tjoar heja ramsor att du ska våga ta steget :) :banana::banana::banana::banana:

Vad snällt av dig! :)

Vilken "gratis-skjuts" om din släkt är engelsktalande och du själv talar flytande! :laugh: Om jag ändå hade sådan tur..

Jag ska börja läsa lite engelska/tyska snart tror jag, ska plugga till ridlärare först, så får hästen växa till sig och eventuellt skaffar jag en till,lite äldre häst som jag kan ta med mig också. Sen borde jag ha lite mer "kött på benen" och ta mig i kragen till att våga åka och jobba utomlands! Vore sååå kul, även om det bara var för en kort period.. :laugh:

Kan inte skriva så mycket om det praktiska heller, men kan berätta att min syster åkte ner till Tyskland för att jobba med hästar och hon kunde mindre tyska än vad du kan ; ) (hon läste franska i skolan). MEN eftersom Tyskland är lite av en hästmetropol var hon inte den enda, utan det var två tjejer till där som inte heller kunde tyska, en amerikanska och en från Polen(?). Sedan var ju teamet på gården redan vana vid elever som inte kunde tyska, så det bröts hej vilt på engelska, men hon lärde sig en hel del tyska iaf! Och hon lärde sig mycket häst!

Haha, kanske jag ine bör känna "språk-press" i alla fall då.. :p

Haha, sant! :D Och så säger dem ju att man ska bjuda på sig själv. ;) Hihi..

Åk och jobba i London. Jag vet ett jätteshysst stall som har typ 200 hästar i London i zone 4 typ vilket inte är jättelångt med tunnelbana ifrån centrala London. Tar någon halvtimme typ.
Dom tränar sina anställda där att bli mer proffsiga ryttare, asnajjs är det, och det är jättefin natur där.
Man får betalt i typ.. underhåll som hyra osv, ridlektioner med proffs instruktör 5timmar i veckan och runt 800kr i veckan.

Pratar du om Trent Park månntro? ;) Fast 100 hästar ligger nog närmre sanningen. Och så tränas vi inte till att bli mer proffsiga ryttare, utan att få qualifications i ridning, horse management och teaching enligt BHS. Kvalifikationer som är igenkända i hela världen. Även NVQ görs. Zon 5 ligger det i.

Och så hoppas vi att stallet står kvar imorgon :crazy:

edit: eller menar du london equestrian centre?

Att jobba utomlands med höstar är det bästa jag gjort! (hittills iaf ;) )

Jag har jobbat i Nya Zeeland (9+8mån) och Aussie (5mån) i hoppstall
och i Danmark (5mån) i dressyrstall.
Jag hittade alla jobben utan kontakter innan på www.yardandgroom.com och fick super bra jobb!
Visst, det är hårt och ofta mkt arbete (60hv är inget ovanligt) men alla fördelar väger upp otroligt! Du får lära känns nytt folk, se hästvärlden från andra ögon, lära dig mkt nytt. Jag brukar tänka att jag valde bland allt jag såg och lärde mig och la det jag tyckte om själv i min tanke "ryggsäck" och på så sätt samlar bara det bästa :)

Om man ser till att visa att man vill och är där för att jobba hårt och lära finns alla chanser att utvecklas!

Vad gäller språket så lär man sig.... Min engelska var inte bra innan och kunde inga fackord.. Dessutom förekommer mkt slang men eftersom man lever i det varje dag så kmr man in i det fort! Vare sig man vill eller inte :d

Just do it!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 212
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 489
Senast: Brynja
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka