Jag vet på en YKB kurs vi gick så berättade kursledaren om en chaufför som jobbat 15-timmar, men inte kunde begripa varför det blev så många överträdelser på dygnsvilan. Chauffören tog 11-timmars vila, men kursledaren berättade att jobbar man 15-timmar så kommer dygnsvilan automatiskt räknas som 9-timmar oavsett.
Tror det hängde ihop något med dygnet på nått vänster. @MM kanske har koll som varit ykb lärare på hur det ligger till?
Det står att du måste ha din dygnsvila inom 24 timmar från det du startar arbetspasset, dvs startar du tex kl 06.00 och ska hålla 11 timmars dygnsvila så får man inte jobba längre än till kl 19.00. Då har du jobbat 13 h och sedan 11 timmar vila, 13+11=24.
Så jobbar man över 13 h så blir dygnsvilan automatiskt 9 h. Men givetvis får man stå längre men kommer ändå räknas som 9 h.
I ditt exempel så låter det som chauffören har tagit ut sina tre 9 timmars redan under veckan. Därav blir det överträdelser. Så man kan "bara" ha tre dagar med 15 h per vecka. Ett annat klassiskt exempel är att man har haft tre 15 h dagar och kör sista dagen innan helgvila, och drar ut denna också till 15 h. "För man har ändå veckovila sedan". Detta är inte heller ok att göra.