Jobba som hästskötare.

Halifaxen

Trådstartare
Det är så att jag börjar sista året på Gymnasiet nu till hösten så tar snart studenten :banana: Men som till nästa sommar vill jag jobba som hästskötare någon stans i Sverige. Vet inte om jag ska läsa hästskötar utbildningen innan? Måste man dete ller kan man få jobb iaf?


Kan ni inte skriva och berätta lite om era erfarenheter?


//Halifaxen!
 
Sv: Jobba som hästskötare.

Allt beror väl lite på vad det är som du egentligen vill jobba med. Hästskötare är ju rättså brett, man kan jobba på stuteri, dressyrstall eller travstall, ridskola...finns ju en del.

Har själv jobbat på ridskola (var ju i princip bara mocka o fodra) och det var ju inte riktigt det jag hade förväntat mig, så jag jobbade bara ett halvår där. Men då krävde de ingen speciell utbildning. Fanns några som aldrig suttit till häst när dom började jobba där till o med. Men självklart ska man ju ha mer erfarenhet om man ska jobba på tex stuteri.

När man kollar på annonser över hästskötarjobb så finns det ju faktiskt en del annonser, men det är spritt över hela sverige och till o med utanför sverige så jag tror att om man bara är villig att flytta på sig, så kan man nog hitta nånting bra.
Tänk bara på att kolla vad arbetsuppgifterna verkligen innehåller så du inte slutar med att bara skotta skit hela dagarna, för det är ju inte direkt ett framtidsjobb (eller..?)

Själv bor jag i Stockholm, har alla vänner och familj här och skulle inte kunna tänka mig att flytta, men allt det där beror ju på vem man är och i vilket skede i livet man befinner sig.

Hoppas att du hittar någonting iallafall som du kan trivas med.:p
 
Sv: Jobba som hästskötare.

Jag själva har jobbat som hästskötare på ridskola och ett dressyrstall och det var mest att mocka, fodra, in&utsläpp och jag gick bara 3årig gymnasieutb. inriktning häst men vill man göra mer än bara mocka på ridskola tror jag att det är bra att vidare utbilda sig....men det beror ju på vad du vill ha ut av ditt jobb....det var ganska ok att jobba på ridskolan men på dressyrstallet var det mer slit och längre dagar och så jobbade ma typ 6 dagar i veckan oxå....schemat var upplagt så att man jobbade:
mån-lö ledig söndag
sö-fre ledig lördag
mån-fre ledig lördag&söndag

och så rullade det på så, den dag på helgen man jobbade var man själv och då jobbade man från morronfodringen till kvällsfodringen. Vi var 2 anställda på ca 60 hästar. Stallet låg ute på Drottningholm/sthlm...Så det var lite mer fint folk som hade sina hästar där eller det som hadde råd iallafall...

Det är som ZorroLouis skrev det finns en del annonser man kan hitta....
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
23 392
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 635
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 400
Senast: tuaphua
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 471
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp