Jobba på djursjukhus, vad krävs?

MissFideli

Trådstartare
Kan man få nått som helst jobb på djursjukhus utan djurvårdsutbildning? Utbildning och erfarenhet som hästskötare finns, men "inget mer".
 
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Du kan eventuellt komma in som djurvårdare och få gå någon kurs som ger dig möjlighet att hantera och ge vissa läkemedel på vissa sätt.
I och med den legitimeringen av djursjukskötare så är det mest "tråkgörat" man får göra (enligt mig, som älskar att söva djur osv, det andra är också kul, men en som djurvårdare får man inte göra allt) - rasta hundar, städa burar, mata, tempa, ge vissa mediciner.
Däremot inte sagt att djurvårdare inte behövs, för det gör de! Dock är det numera brist på djursjukskötare med legitimation, så det är nog rätt svårt att komma in utan möjlighet att ta den.

Bäst info får du på jordbruksverkets hemsida, välj djurhälsopersonal.
 
Senast ändrad:
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Det är sånt som är aktuellt i så fall. Ska kolla på den sidan och be syster min ringa närmaste stora djursjukhus i morgon och kolla med dom.
 
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Hur mycket erfarenhet har du av djursjukvård i övrigt?
Vet du tex vad du ska ska fråga vidare om en djurägare ringer och säger att katten är halt? Eller vad du ska hämta fram för medicin och saker inför en böld?
 
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Det är inte mig det handlar om. Men jag tror tyvärr inte att erfarenheten av just smådjur är så stor. Hon har ju jobbat som hästskötare, så där hade det nog varit annorlunda.
 
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Jaha, men varför vill vederbörande inte jobba med hästar då, istället för smådjur?
 
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Hon har tyvärr råkat på 2 oseriösa arbetsgivare av 2 möjliga nu sen hon blev klar travhästskötare, och vill nog testa nått annat. Eller menar du hästar på djursjukhus?
 
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Mycket svårt. De flesta kliniker iaf här verkar kräva djurvårdare med utökad behörighet (typ C15). Det krävs för att man ska få ge injektioner.

Det är möjligt att man kan lösa det så att man praktiserar på en klinik och under tiden går just den kurs som krävs för att få denna behörighet. Tricket är att man liksom måste jobba/praktisera på en djurklinik för att kunna gå kursen.
 
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Kan man få nått som helst jobb på djursjukhus utan djurvårdsutbildning? Utbildning och erfarenhet som hästskötare finns, men "inget mer".

Hoppas jag verkligen inte. Kommer jag in med mitt djur så utgår jag ifrån att det är utbildad personal som tar hand om djuret.
 
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Ja fast jag har en kompis som jobbat på smådjurskliniken och ingen utbildning , iofs var det mest receptionen o såna göromål....dock var det vikariat men en annan mindre privat klinik högg tag i henne så nú har hon fast heltid där...
beror nog på vem det är och sen vidareutbildas hon nu också ...så visst går det om man är rätt person .

Hon har ju också mycket erfarenhet av djur och en underbar personlighet
 
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

För mig är utbildning inte så viktigt i form av att ta hand om djuret faktiskt. Det finns ju alltid veterinärer och legitimerade djursjukvårdare i närheten, så om nån utan utbildning ser till att min katt har det bra så spelar det inte mig nån roll.
 
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Har en väninna som sedan flera år jobbar på djursjukhus utan utbildning. Men hon är 50+ och har extremt bred erfarenhet av alla möjliga sorters djur (inkl exotiska sådana). Hon är en av de mest kunniga personer jag känner när det gäller djur generellt sett så jag är inte förvånad över att hon hamnade där hon är nu trots att hon inte har någon formell utbildning utan har gått livets skola.

Tror också hon började i receptionen (och hon jobbar nog en hel del där fortfarande) och hennes personlighet (sådan där typ som fattar snabbt, har konstruktiva lösningar och fixar saker) + erfarenhet från serviceyrken gjorde säkert sitt till.
 
Senast ändrad:
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Mmm, jag tror tyvärr att det blir svårt för henne :( Tråkigt!
Är man vetgirig kan man ju lära sig massor utan att ha suttit i skolbänken.
 
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Det är betydligt svårare idag än tidigare att få jobb inom djursjukvården. De nya reglerna gör att klinikerna och djursjukhusen försöker få utbildad personal i så stor utsträckning som möjligt.
Även djurvårdare behövs men den marknaden är mer begränsad. Som legitimerad djursjukskötare idag så kan du vraka och välja bland arbetsplatserna.
 
Sv: Jobba på djursjukhus, vad krävs?

Hoppas jag verkligen inte. Kommer jag in med mitt djur så utgår jag ifrån att det är utbildad personal som tar hand om djuret.

Nu utför ju just djurvårdare till stor den sådant arbete som iaf inte jag tycker att man behöver ha så himla mycket utbildning för. Pälsvård, utfodring, rastning, städning, tvätt osv. Dock är ju en utbildad djurvårdare mer användbar för kliniken eftersom utbildning innebär att personen kan utföra fler arbetsuppgifter, men det går ju att utbilda sig under tiden man arbetar. Som jag nämnde tidigare krävs tex. att du faktiskt arbetar/praktiserar hos en veterinär för att kunna gå kursen som ger djurvårdare rätt att ge injektioner.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag funderar på det kanske är dags att byta jobb. Jag skulle vilja jobba med siffror! Jag har en utbildning där majoriteten av alla...
Svar
5
· Visningar
566
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 963
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Vi fick igår reda på att arbetsgivaren lagt en utbildning/föreläsning närapå en heldag en söndag i oktober. (Vi jobbar korta helgpass på...
Svar
16
· Visningar
1 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp