Jobba på djursjukhus med det praktiska

kolblakkur

Trådstartare
Vad krävs det för utbildning för att jobba på djursjukhus med "slitgörat", tex mocka och rengöra boxar osv? Är det ens någon särskild utbildning eller kan alla med lite hästerfarenhet göra det? Vad jag har förstått finns det personer som jobbar med att bl.a. ha ansvar för hästar/boxar på djursjukhus, men nu undrar jag som sagt vad som krävs för att få göra det.

Sv: Jobba på djursjukhus med det praktiska

Jag jobbar med det du tagit upp, alltså på djursjukhus med slitgöra, dvs: stalltjänst med mockning och utfodring, motionering av inskrivna hästar, enklare behandlingar och medicinering samt en del saneringsarbete.

Det är svårt att säga vad som egentligen krävs när det kommer till utbildning. Jag själv är diplomerad hästskötare med tappskokompetens, samt läst diverse interna utbildningar på djursjukhuset, en C15-utbildning och gått ridgymnasium och har lååååång erfarenhet av hästar.

Skulle tro att det är rätt svårt att få liknande arbete då det endast finns ett fåtal djursjukhus som har ett större antal inskrivna hästar regelbundet. Stället jag arbetar på har ALDRIG stängt och har plats för ungefär ett 50-60-tal hästar, vilket bidrar till stor omsättning på boxar som ska tömmas och saneras (boxar strös upp men töms totalt direkt och saneras när hästen som stått där går hem, oavsett om hästen stått där i en timme eller i månader).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 807
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 545
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 279
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv