Jobb, hörsel- och synproblem.

Sv: Jobb, hörsel- och synproblem.

Jag har epilepsi också och är inte det minsta anfallsfri så om jag haft god syn hade jag ändå inte fått körkort. Jag är nog inte så attraktiv ens på arbetsmarknaden! :eek:

Frågan är egentligen hur pass mycket hjälpmedel som behövs. Helt klart kan man kanske fixa bl.a. datorn så den är anpassad och det går nog att ordna så jag kan få en chans att höra ok, samtidigt går jag ju en utbildning som jag VILL gå till ett yrke som jag VILL ha, men som jag har insett är svårt p.g.a. öronen och ögonen som inte vill uppföra sig väl. Det är lite nedslående mitt i det roliga, tycker jag.
:( Förstår det....

Det handlar nog en del om rätt arbetsplats för din del också kanske? Att hitta ett ställe där de är beredda att ge dig chansen (med hjälpmedel). Kanske kan du vara berättigad till någon slags extra hjälp via AF utöver hjälpmedels-grejen?
 
Sv: Jobb, hörsel- och synproblem.

:( Förstår det....

Det handlar nog en del om rätt arbetsplats för din del också kanske? Att hitta ett ställe där de är beredda att ge dig chansen (med hjälpmedel). Kanske kan du vara berättigad till någon slags extra hjälp via AF utöver hjälpmedels-grejen?

Jag får helt enkelt ta mig ett snack med AF :)

Jag kan föra rätt normala samtal med människor som pratar bra och tydligt, som tittar på mig, som står eller sitter på rätt sida om mig, som inte mumlar, som inte pratar med ryggen emot mig eller med ögonen på golvet. Med en massa olika ljud runt om hör jag inte alls bra, ens med höris, ibland ser jag folk röra på läpparna och hör inte ett ljud av vad som sägs, inte ett enda ljud. Jag trodde faktiskt inte det var så stora problem med att höra förrän nu de senaste veckorna när jag började inse mina problem.

Rätt arbetsplats är inte på en VC har jag kommit på, så de ska jag kanske inte söka i första hand :)
 
Sv: Jobb, hörsel- och synproblem.

Skitapparater! Tur du ska få nya!!

Det är AF man får vända sig till om man inte har varit anställd mer än ett år eller när man inte har anställning.
 
Sv: Jobb, hörsel- och synproblem.

Jag får helt enkelt ta mig ett snack med AF :)
Ja, gör det!
Jag kan föra rätt normala samtal med människor som pratar bra och tydligt, som tittar på mig, som står eller sitter på rätt sida om mig, som inte mumlar, som inte pratar med ryggen emot mig eller med ögonen på golvet. Med en massa olika ljud runt om hör jag inte alls bra, ens med höris, ibland ser jag folk röra på läpparna och hör inte ett ljud av vad som sägs, inte ett enda ljud. Jag trodde faktiskt inte det var så stora problem med att höra förrän nu de senaste veckorna när jag började inse mina problem.

Rätt arbetsplats är inte på en VC har jag kommit på, så de ska jag kanske inte söka i första hand :)

Okej, ska vi se det ur en positiv synvinkel så är väl det bra ändå?! Att du kommit fram till och nu VET att på en VC funkar det inte för dig. Det är ju bra att veta nu och inte när du plötsligt hade sökt ett jobb och sen kände att det inte fungerade?
 
Sv: Jobb, hörsel- och synproblem.

Ang. synen vet jag inte.

Men vet en sekreterare som har specialhörlurar (svindyra) p.g.a. sin hörselnedsättning. Hon har egentligen ganska stora problem, men med lurarna fungerar det utmärkt!
Både hon och jag har enbart positiva erfarenheter av att få de hjälpmedel man behöver - så tror inte du behöver vara orolig! Speciellt på de jobb där man skriver 100% eller nära det, där vet de hur viktiga arbetsredskapen är för hälsan och för att man ska kunna göra ett bra jobb.

På mitt jobb har vi en ergonom som hjälper en att prova ut så att man får helt rätt utrustning för just en själv. Själv har jag en gammal ryggskada och har till och med chefen tjatande på mig att jag ska be om hjälp för att stolen ska vara helt bra och olika stöd så att jag inte ska få ont.
 
Sv: Jobb, hörsel- och synproblem.

Skitapparater! Tur du ska få nya!!

Det är AF man får vända sig till om man inte har varit anställd mer än ett år eller när man inte har anställning.

Vad är det för del på dem? :o

Jag har haft dem inlämnade några gånger för den ena har en förmåga att plötsligt bara sluta fungera. Det finns väl en funktion som gör att om ljudet är för högt stängs apparaten av en stund för att skydda hörseln? Tänk dig den funktionen i ett tyst rum, alltså där apparaten inte behöver göra så, men ändå gör det.

Ljudslangarna har jag också problem med, den ena råka jag alltid böja till när jag stoppar in dem i öronen :o Jag är nog inte skapt för att använda hörisar :D
 
Sv: Jobb, hörsel- och synproblem.

Ang. synen vet jag inte.

Men vet en sekreterare som har specialhörlurar (svindyra) p.g.a. sin hörselnedsättning. Hon har egentligen ganska stora problem, men med lurarna fungerar det utmärkt!
Både hon och jag har enbart positiva erfarenheter av att få de hjälpmedel man behöver - så tror inte du behöver vara orolig! Speciellt på de jobb där man skriver 100% eller nära det, där vet de hur viktiga arbetsredskapen är för hälsan och för att man ska kunna göra ett bra jobb.

På mitt jobb har vi en ergonom som hjälper en att prova ut så att man får helt rätt utrustning för just en själv. Själv har jag en gammal ryggskada och har till och med chefen tjatande på mig att jag ska be om hjälp för att stolen ska vara helt bra och olika stöd så att jag inte ska få ont.

Aha! Kan du inte fota dem så jag får se :D

Jag vill gärna vara en som skriver mest, tycker det helt klart är roligast ): Än så länge! Men jag kan säga så här, det är ett yrke som sliter på kroppen! Axlar och ryggen är stel och gör ont i slutet av dagen varje dag känner jag.

Tur du har en bra chef i alla fall :D
 
Sv: Jobb, hörsel- och synproblem.

Ja, gör det!


Okej, ska vi se det ur en positiv synvinkel så är väl det bra ändå?! Att du kommit fram till och nu VET att på en VC funkar det inte för dig. Det är ju bra att veta nu och inte när du plötsligt hade sökt ett jobb och sen kände att det inte fungerade?

Visst är det bra att veta det nu :) Enligt Lernia där jag går min utbildning så ska man vara på SAMMA ställe under alla 4 LIAperioderna man har. Man ska alltså inte testa på olika saker. Jag var på VC förra perioden, men det var väldigt överbelastade och tiden för handledning fanns inte riktigt och det var mycket stress och sekreteraren kunde stå upp i över en timme och besöksregistrera alla som kom. Jag fick byta plats för med ett nytt journalsystem på alla VC i Skåne och med sjukskrivna sekreterare och mycket att göra så fanns det ingen tid alls över för en student. NU på Neurologen är det annat, inte den stressen och inte alls i minsta närheten av det antal patienter som det var på VC. Stress för att jobbet ska bli gjort ja, men inte stress för att det är på tok för mycket att hinna med på en tid som man egentligen inte kan hinna med mer än hälften av allt. Det känns bra! Jag har en bra handledare dessutom, som förklarar och visar och låter mig testa utan att stressa mig. Enorm skillnad mot hur det var på VC där de ville att jag skulle kunna göra sakerna efter första försöket liksom. Handledaren jag har nu anser att jag är student och inte SKA kunna "något" utan är där för att lära mig. Och det är väl ett bra resonemang :D

Jag är glad jag slipper VC! Det nya journalsystemet är folk inte glada för då det inte verkar funka som det bör. Mycket klagomål har det fått.

Jag gillar detta jag skriver i nu! :D
 
Sv: Jobb, hörsel- och synproblem.

Hon som nästan var döv hade hörapparater. Och så fick vi ju prata högre och tydligare förstås. Det var ju omgivningen som fick anpassa sig lite, men hon klarade det fint. Ifall det var något så avbröt hon och frågade vad vi sa eftersom hon inte hörde, vilket var bra för vi tränades i att ha en röd tråd innan vi började snacka, annars glömde man av vad man skulle säga när hon avbröt. ;)

Han som var blind hade inga hjälpmedel vad jag vet. Han var min pianolärare och höll ovanpå mina händer när jag spelade så han kände. Det var väldigt skönt för man slapp sitta rak i ryggen och sånt som andra lärare alltid tjatat på. ;)

Ja att lära sig prata tydligt är ALDRIG fel :D Jag vet en yrkeskategori som inte bar behöver lära sig skriva mindre som en kråka, de behöver också mumla ur skägget :D
 
Sv: Jobb, hörsel- och synproblem.

Jag kan tänka mig att du dessutom får mycket problem med utländska läkare som bryter mycket. Där har du ju ett verkligt problem när man hör dåligt. Det är klart att svenska läkare också kan prata så man inte hör, men de säger i alla fall orden i rätt ordning så att man förstår sammanhanget.
 
Sv: Jobb, hörsel- och synproblem.

Oj, hur ska jag förklara det? Det är inte många som uppskattar ljudet i dom, dom är väldigt skarpa i ljudet. Dom är inte så bra på att sortera ljud, alltså nya hörapparater förstärker alla ljud men är bättre på att förstärka onödiga ljud mindre och tal mer.
Dom har dessutom ingen bra återkopplingshantering så dom tjuter väldigt lätt.

Nu vet ju inte jag vad skåne har för avtal på hörapparater men du borde kunna få mycket bättre.
 
Sv: Jobb, hörsel- och synproblem.

Jag kan tänka mig att du dessutom får mycket problem med utländska läkare som bryter mycket. Där har du ju ett verkligt problem när man hör dåligt. Det är klart att svenska läkare också kan prata så man inte hör, men de säger i alla fall orden i rätt ordning så att man förstår sammanhanget.

Ja jag skrev nog det någonstans, det är jättesvårt att höra dem har jag märkt. Inte bara när jag ska skriva utan rent allmänt när vi ska föra ett normalt samtal. "Va?" är en stående fras....
 
Sv: Jobb, hörsel- och synproblem.

Oj, hur ska jag förklara det? Det är inte många som uppskattar ljudet i dom, dom är väldigt skarpa i ljudet. Dom är inte så bra på att sortera ljud, alltså nya hörapparater förstärker alla ljud men är bättre på att förstärka onödiga ljud mindre och tal mer.
Dom har dessutom ingen bra återkopplingshantering så dom tjuter väldigt lätt.

Nu vet ju inte jag vad skåne har för avtal på hörapparater men du borde kunna få mycket bättre.

Ah! Just som jag också tycker ju!:wtf:
Och ja, det där tjutet rakt i öronen är INTE mysigt!! Att de inte sorterar ljudet är nog det jag får sån huvudvärk av. Det till och med susar i öronen efter jag använt dem en hel dag.

Dessa är 4 år gamla så det blir antagligen nyare sort nu. Eller du menar kanske att hela märket är fel även nu med nya modeller av dem?

Jag valde färgen rosa eftersom jag tycker det är en fin färg och för att jag tycker att det kan synas lite att jag har hörisar, för det kan få folk att prata på ett bättre sätt. Men jag antar mitt hår hänger för för mycket :D
 
Sv: Jobb, hörsel- och synproblem.

Åhå, då ska jag lägga in om ett byte av märke också :D Tack för infon! :D
 
Sv: Jobb, hörsel- och synproblem.

Gör det. Det borde inte vara så svårt om du inte kan ha dom hela dagarna och om du tycker att det är för skarpt ljud i dom.
 
Sv: Jobb, hörsel- och synproblem.

Gör det. Det borde inte vara så svårt om du inte kan ha dom hela dagarna och om du tycker att det är för skarpt ljud i dom.

Nej, jag ska försöka få andra då.
De tar emot så mycket ljud att min hjärna inte riktigt fixar det mer än jag måste ibland, därför blir det ofta att jag är utan när jag faktiskt klarar mig utan. På praktiken använder jag ju dem men jag tar ju ut dem ur öronen när jag skriver diktat så där hinner hjärnan och öronen vila.


Men jösses vad kul det är att skriva! :) Jag älskar det!:o: Framför allt nu när jag kan programmen bättre och bågar trycka här och där och inte tror att hela programmet brakar ihop om jag trycker fel!:p
 
Sv: Jobb, hörsel- och synproblem.

Jag kan tänka mig att du dessutom får mycket problem med utländska läkare som bryter mycket. Där har du ju ett verkligt problem när man hör dåligt. Det är klart att svenska läkare också kan prata så man inte hör, men de säger i alla fall orden i rätt ordning så att man förstår sammanhanget.

I dag lyssnade jag på en utländsk läkare. Förut har jag inte behövt lyssna igenom först för att kunna förstå vad som sägs och vad det handlar om, men med den här läkaren lyssnade jag om det 2 minuter långa diktatet 2 gånger och började sedan skriva och fick ofta lyssna om varje mening flera gånger! :o Men jag fick beröm, jag fixade det bättre än många andra studenter de haft! :) Men tänk att 2 minuter plötsligt kan bli jättelångt! Jag lyssnade om det några gånger efteråt också för efter det diktatet skulle jag ju skriva ett till och det var ju lite lättare när man visste att innehållet skulle vara likt det första :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp