Jisses va dyrt med veterinär!

M

meander

Imorse skulle min häst ledas ut till hagen. Hagen börjar vid dörren ut ur stallet, så de kan gå in under dagen in i en box om de vill.
Men imorse så kom Birk på att han hade otroligt bråttom ut till hagen och slänger upp huvudet för att ledaren ska tappa taget om grimman. Sedan rusar han så fort han kan mot dörren. Detta resulterar i att han slår upp ett stort jack under pannluggen.
När jag kommer ut för att titta till honom och hans sår (de ringde efter mig) kunde jag se rakt in till pannbenet. Jag gillar inte att se min hästs skellet så jag ringde till veterinären.
Fyra stygn senare och massa antibiotika så fick jag underlaget för räkningen. Nästan 2500 kronor, bara för att det var helg! Varför kan inte hästarna lära sig att göra sig illa på en tisdag??
Men det var bara att le och tack för besväret!
Jag var bara tvungen att skriva av mig lite!

Sv: Jisses va dyrt med veterinär!

Japp, klart de små liven fixar till det under jour! Har grubblat en stund och har faktiskt aldrig haft en sjuk/skadad häst som behövt veterinär vård omgående under dagtid! Nej, alltid så lyckas de kvällstid eller på helgen.

Dummast var när vår numera 4 åriga gumma för två år sedan sprang rätt på en stängselstolpe (tryckimp. trä på ca 8 cm i diameter) och skar upp ca 5 cm långt sår högt upp på bogen. Hon krockade med isolatoren. -vanlig ringislolator av plast med metallkärna... Fick sy några stygn... Staketet syntes inget på! :crazy:

I ena hagen har vi en backe och i den en gammal typ backstuga. Den är instängslad. Vi hade unghingstarna på bete där och när vi kommer på kvällen för att kolla lugnet inför natten så visar det sig att den ena killen kommit galopperande ner för backen, inte väjt och lämnat långa bromsspår. Hoppar och landar på taket och åker rätt igenom. Kan säga att han hittade ut själv! ;) Kontentan av det hela var att han skar upp ena sidan på halsen. Såg ut som man tagit en filékniv och snittat ca 25 cm. Ganska djupt också. Sen hade han ett grovt sticksår framför manken. Glipade så man såg skelettet.

Detta en fredagskväll och givetvis jour. Vet. tyckte inte vi hade ringt ut honom i onödan iallafall.. -Nä jag ringer bara i nödan! ;)

Gira :banana:

Sv: Jisses va dyrt med veterinär!

Ajajaj jag är glad att jag bara fick se lite skelett och en bula i huvudet!
Men det har nog faktiskt aldrig hänt att jag heller behövt ringa under telefontid till en veterinär!
Det är bra konstigt faktiskt!!:cool:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Mitt ena sto förlorade sitt föl för en månad sen. Vi mjölkade ur och hade koll på juvret men märkte att ena delen var lite sämre. En dag...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 907
Senast: Narcissa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 277
Senast: Karminnie
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
1 012
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 558

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka