Jippie - jag fick min 5:e Lydnadschampion ikväll...

pumah

Trådstartare
... när min älskade lilla Spurt gick och vann elitklassen efter nästan tre års tävlingsuppehåll:bump: Jag skäms nästan att säga det, men vi hade knappt tränat nåt heller:crazy: Jag har liksom fokuserat mer på de yngre förmågorna.
Spurten hade LPII LPIII LPelit (14 förstapris i elit) sedan tidigare, men inget championat eftersom jag inte ställt ut henne, men nu när reglerna för SLCh har ändrats så behövdes det bara ett 1:a pris till. Och det fixade hon, lätt som en plätt - 284,5 poäng blev det;)

Senast ändrad:
Sv: Jippie - jag fick min 5:e Lydnadschampion ikväll...

OJOJ! :laugh: Jättestort GRATTIS! Snyggt jobbat! :banana:;)

GRATTIS!! :banana:

Ni är så duktiga!

Grattis vad roligt! Det är min dröm att min lille ska bli lydnadschampion en dag :) Vad är det för regel som hade ändrats?

Tack så mycket allihop:bow:

Vad är det för regel som hade ändrats?
Det var ju först och främst platsliggningen, där man lägger hundarna en i taget och likaså sätter upp dem en i taget när momentet är slut. Man har ju lite otur om man har nr 1 (och det hade förstås vi!) eftersom hunden då får ligga längst av alla och lyssna på alla andras kommandon.

Sedan var det vittringsprovet, då man inte får pinnen förrän det är dags för momentet - vilket innebär att man bara har några sekunder på sig att få någon vittring på den.

På fjärret står tävlingsledaren ett par meter vid sidan om hunden, istället för 5 meter bakom som det var förut - varför kan man ju undra;)

Annars var det som förut, fast bedömningen är hårdare. På platsliggningen t ex måste hunden titta rakt framåt hela tiden för att inte få avdrag, om det inte förekommer någon uppenbar störning. Helt idiotiskt, det är ju för f-n djur vi har att göra med, och inte några jäkla robotar...

Åhhhh,bra jobbat och ett stort grattis.:banana::laugh:

Antagligen ska TL stå vid sidan vid fjärren för att man inte ska ha gratis dragning bakåt. Jag tränar ju mina hundar så att ha dragning bakåt för att de inte ska flytta fram. Men har man varit mer metodisk i träningen så behövs det nog inte :angel:

Sen var platsliggningen det mest idiotiska jag hört!! Det har helt tappat sin ursprungliga idé om det ska vara så. Tänk militärt att hunden ska ligga ned tyst och vänta fast man går iväg. Det säger väl sig självt i skarpt läge att det är bra om hunden använder öronen och ögonen om det kommer någon... Huvudsaken måste vara att den är på plats!! Tävlingsform...

Grattis förresten!!!!!

Senast ändrad:

Tack så mycket allihop:bow:

Det var ju först och främst platsliggningen, där man lägger hundarna en i taget och likaså sätter upp dem en i taget när momentet är slut. Man har ju lite otur om man har nr 1 (och det hade förstås vi!) eftersom hunden då får ligga längst av alla och lyssna på alla andras kommandon.

Sedan var det vittringsprovet, då man inte får pinnen förrän det är dags för momentet - vilket innebär att man bara har några sekunder på sig att få någon vittring på den.

På fjärret står tävlingsledaren ett par meter vid sidan om hunden, istället för 5 meter bakom som det var förut - varför kan man ju undra;)

Annars var det som förut, fast bedömningen är hårdare. På platsliggningen t ex måste hunden titta rakt framåt hela tiden för att inte få avdrag, om det inte förekommer någon uppenbar störning. Helt idiotiskt, det är ju för f-n djur vi har att göra med, och inte några jäkla robotar...

Det verkar klurigt det där, känns som väldigt väldigt lång väg dit. Jag är ju totalt nybörjare! Har du några tips kanske? Som kan va extra bra att ha rätt ända från början (min hund är 5månader) om man vill satsa på lydnad? Jag går lydnadskurs nu men det är ju mest vardagslydnad.

Det verkar klurigt det där, känns som väldigt väldigt lång väg dit. Jag är ju totalt nybörjare! Har du några tips kanske? Som kan va extra bra att ha rätt ända från början (min hund är 5månader) om man vill satsa på lydnad? Jag går lydnadskurs nu men det är ju mest vardagslydnad.
Det viktigaste av allt är ju kontakten, och att du lär din valp att när ni tränar så tränar ni och inget annat. Du får "träna" pyttekorta stunder - kanske bara några sekunder till att börja med - och se till att valpen inte håller på med nåt annat den lilla stunden, t ex nosar i gräset, tittar åt nåt annat håll etc.
Läs gärna det jag har skrivit om valpträning på min hemsida: Valpträning

Det viktigaste av allt är ju kontakten, och att du lär din valp att när ni tränar så tränar ni och inget annat. Du får "träna" pyttekorta stunder - kanske bara några sekunder till att börja med - och se till att valpen inte håller på med nåt annat den lilla stunden, t ex nosar i gräset, tittar åt nåt annat håll etc.
Läs gärna det jag har skrivit om valpträning på min hemsida: Valpträning
Kontakten har vi tränat med från dag ett :) Tack för länken, det var väldigt intressant! Håller dock inte riktigt med om valpkurser då det funkar väldigt bra med min lilla tjej. När vi är på kurs så är vi där för att träna och det förstår hon så jag har inte haft några direkta problem med att hon springer fram till dom andra valparna eller är okoncentrerad. Klart hon va nyfiken på dom andra men det släppte 2:a kurstillfället när hon kom på att hon ändå inte fick hälsa på dom. Vi har inte börjat träna med apport än, men jag tänker definitivt följa ditt sätt det lät väldigt vettigt. Har hört förut att man ska själv lägga in apporten i hundens mun och hålla fast om nosen så att den håller fast, men inte tyckt det känns som något bra sätt (har iofs inte prövat)..

Det är ju helt klart bättre om hunden får en chans att lära sig att ta den själv först.

Stort grattis.

Ja jag tycker också det, känns lite "brutalt" att tvinga in den i hundens mun. Bättre att göra det till en posetiv grej så att hunden verkligen VILL bära den!

stort grattis! du råkar inte hålla kurser för glada amatörer? :angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka